در هرمزگان کسی برای دستور وزیر آموزش و پرورش، تره هم خرد نمی‌کند؛

تحصیل با اعمال شاقه!



دانش‌آموزان جزیره هنگام برای تحصیل در دوره دوم متوسطه باید از جزیره خارج شوند؛ چراکه مرکز آموزشی جزیره فقط تا پایه نهم امکان تحصیل دانش‌آموزان را فراهم می‌کند. آن‌ها برای تحصیل در مقاطع بالاتر باید از هنگام به جزیره قشم بروند و این موضوع از چند جهت مانعی در مسیر تحصیل دانش‌آموزان به خصوص دختران هنگامی است. به گفته محلی‌ها ترک تحصیل‌ دانش‌آموزان دقیقا از همین زمان آغاز می‌شود؛ یکی از دلایل آن این است که خانواده‌ها نگران مسیر رفت و آمد فرزندانشان تا مدرسه هستند. در حال حاضر دانش‌آموزان مسیر هنگام تا اسکله کندالو را با یک قایق فرسوده طی می‌کنند. به گفته دهیار هنگام، به تازگی اسباب و تمامی وسایل یکی از دانش‌آموزان دختر به داخل آب افتاده است. «امین اربابی» عنوان کرد: «این شناور استاندارد نیست و جا به جایی دانش‌آموزان با آن خطرناک است». وزیر آموزش و پرورش مهر ماه امسال طی سفر به هنگام {و حتی قبل از آن}، با اختصاص اعتبار برای تهیه شناور موافقت کرد اما اکنون علی رغم گذشت دو ماه از سال تحصیلی این وعده همچنان بلاتکلیف مانده است.

 

 
امضای وزیر اعتبار ندارد؟

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان نیز خرداد ماه سال جاری از حمایت وزیر این وزارتخانه در زمینه تهیه شناور استاندارد برای رفت و آمد ایمن دانش‌آموزان از جزیره هنگام به شهرستان قشم خبر داده بود. «محمد قویدل»، اظهار کرد: «این امر با جدیت و فوریت ویژه‌ای برای سال تحصیلی آینده در دستور کار است». گویا «جدیت و فوریت ویژه‌» برای متولی آموزش و پرورش استان به گونه‌ی دیگری معنا می‌شود؛ از آن جهت که دهیار جزیره هنگام گفته است که علی رغم پیگیری‌های مستمر این موضوع هنوز بی‌نتیجه مانده است. اربابی در خصوص وضعیت قایق کنونی که دانش‌آموزان با آن جا به جا می‌شوند، توضیح داد: «در حال حاضر یک قایق با تشت ۲۳ فوت و موتور ۸۵، دانش‌آموزان را جا به جا می‌کند. این قایق به طور کلی غیر استاندارد است؛ تشت آن بسیار فرسوده است و قابل استفاده نیست و موتور آن هم خیلی ضعیف است و دائما خراب می‌شود».
 دهیار هنگام درباره وعده وزیر گفت: «در سفر اخیر وزیر و مسئولان استانی به جزیره هنگام، وزیر آموزش و پرورش در جواب نامه دهیاری با اختصاص یک و نیم میلیارد تومان برای تهیه شناور استاندارد {نه قایق} برای دانش‌آموزان موافقت کرد؛ گفته شد این موضوع را از طریق فرمانداری قشم پیگیری کنید، ما پیگیر هستیم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است».
تحصیل بدون دغدغه، حق تمامی دانش‌آموزان است. با توجه به اینکه پاییز و زمستان شرایط جوی دریا اکثرا متلاطم است، تردد دانش‌آموزان با خطر بیشتری مواجه است. این مسئله هرساله‌ی محصلین جزیره هنگام است. خانواده‌ها و دانش‌آموزان  مجبورند این خطر را بپذیرند یا ترک تحصیل را انتخاب کنند. در هر حال به نظر می‌رسد حرف و امضای وزیرهم نتوانست گره این مسئله را باز کند.

   
سردرگم میان وعده‌ها


دهیار جزیره درباره آخرین پیگیری‌هایش گفت: «طی مراجعه به فرمانداری گفته شد که یک تشت و موتور به دهیاری داده می‌شود، ما نیز موافقت کردیم اما آن هم داده نشد. بار دیگر گفته شد موتور قایق به دهیاری داده می‌شود، ما هم گفتیم تشت را بالاخره از دریابانی و یا ارگان دیگری تهیه می‌کنیم اما آن موتور هم منتفی شد». اربابی اضافه کرد: «دوباره گفتند یک شناور در بندرعباس است، آن را برای شما می‌آوریم که هنوز این اتفاق نیفتاده است».
 وی با بیان اینکه حرف وزیر اختصاص بودجه برای ساخت یک شناور استاندارد بود، اظهار کرد: «وعده وزیر برای آسایش دانش‌آموزان، به خصوص دانش آموز دختر بود. روزانه ۷ دانش‌آموز دختر و ۹ دانش‌آموز پسر برای تحصیل از هنگام به قشم می‌روند». به گفته دهیار هنگام شناور فعلی استاندارد نیست و جا به جایی دانش آموزان با آن خطرناک است.
 وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان به یک شناور اختصاصی احتیاج دارند، گفت: «قایق کنونی را آموزش و پرورش به یک شخص داده است و گفته شده که در کنار کار صیادی، جا به جایی دانش‌آموزان را انجام دهد اما دانش‌آموزان به یک شناور اختصاصی احتیاج دارند». تهیه یک شناور استاندارد نباید موضوعی انقدر پیچیده و سخت باشد که حتی نیاز به وعده و امضای وزیر داشته باشد اما اینجا هرمزگان است و اغلب خواسته‌های ساده مردم در پس بروکراسی‌های پیچیده، چندین و چند وقت معطل می‌ماند و شاید هرگز به نتیجه نرسد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها