ثبت یک هزار و 295 مورد ابتلا به ایدز در هرمزگان/ 74درصد مبتلایان به ایدز مرد و 26درصد زن هستند



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به شعار روز جهانی ایدز سال 1401 با عنوان " برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی " گفت: تاکنون تعداد یک هزار و 295  بیمار آلوده به ویروس اچ آی وی دراستان شناسایی شده است از این تعداد 575 نفرفوت نموده اند و تعداد474نفردرمراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و مشاوره و تحت مراقبت ودرمان می باشند.

  

به گزارش صبح ساحل، دکتر عبدالجبار ذاکری افزود : 74درصد کل موارد ابتلا را مردان و 26درصد را زنان تشکیل می دهند که 72درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص درگروه سنی 20سال تا 45سال هستند.دکترذاکری با اشاره به اینکه انتقال بیماری از طریق دریافت خون در استان صفردرصد می باشدکه نتیجه اجرای سیاست های پالایش خون توسط سازمان انتقال خون می باشد افزود : علل ابتلا به اچ آی وی دراستان به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان ،رابطه جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به کودک می باشد.

دکتر ذاکری با بیان اینکه از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در راستای پیشگیری ودرمان و مراقبت اچ آی وی راه اندازی مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری می باشد اظهارنمود: مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرستانهای بندرعباس ،میناب ،رودان ،قشم و کیش فعال می باشد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: در حال حاضر در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در هرمزگان کلیه خدمات پیشگیری و درمان اچ آی وی ،خدمات کاهش آسیب ،آموزش ،مشاوره و آزمایش اچ آی وی برای افراد درمعرض آسیب به صورت کاملا محرمانه و رایگان صورت می گیرد.

دکتر ذاکری در ادامه با بیان اینکه اول دسامبر بنام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است تا به افرادو دولت هایاد آوری گرددکه هنوز نیاز اساسی افزایش بودجه جهت مبارزه با ویروس اچ آی وی برای پایان انگ و تبعیض ،افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند مورد نیاز هست بیان کرد: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ آی وی یکی از استراتژی های برنامه کشوری در پیشگیری از اچ آی وی است با این وجود تعیین یک مقطع زمانی خاص درسال برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاستگزاران ،مسوولان و احاد افراد جامعه به موضوع اچ آی وی و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است .

دکتر عبدالجبارذاکری افزود :پیشگیری ،کنترل ،کاهش موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری ایدز درکشور از مهمترین اهداف بهداشت محسوب می گردد.بیماری ایدز بیشتر ازآنکه یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی با ابعاد اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خاتمه گفت: چالش ایدز با همه ابعاد مختلف جسمی ، روانی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی که درپی دارد همچنان درحال گسترش است پس ضروری است با حساسیت بیشتری به آگاه سازی عموم جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان و گروه های پرخط توجه کنیم ودر همین راستا انتظار می رود همه دستگاهها ،ارگان ها ، سازمان ها انجمن های مردم نهادرسانه ها و شبکه های اجتماعی خود را نسبت به آموزش متعهد بدانند تا آگاه سازی جامعه به نحو مطلوب ترو موثرتری انجام گیرد.

 

گفتنی است که طبق گزارش‌های آماری تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد افراد آلوده به این ویروس در ایران، ۵۴۸۵۰ نفر است که ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد شناسایی شده‌اند. از این تعداد ۲۰ هزار و ۲۸۴ نفر جان باخته‌اند و ۶۸۸۵ نفر برای مراقبت و درمان مراجعه نکرده‌اند. 

در حال حاضر ۲۲۶۸۴ مورد مبتلا به عفونت و زنده شناسایی شده‌اند که بیش از ۱۵ هزار نفر از آنها تحت مراقبت قرار گرفته و ۱۴ هزار نفر درمان موفق داشته‌اند.  ۳۲ درصد موارد ابتلا به خانم‌ها مربوط می‌شود.

از میان راه‌های احتمالی انتقال در سال گذشته، ۵۵٫۳ درصد به روابط جنسی، ۱۶٫۱ درصد به موارد اعتیاد تزریقی و ۱٫۳ درصد به انتقال از مادر به کودک مربوط می‌شود. 

 

به گفته دکتر مینو محرز، متخصص عفونی، به طور متوسط سن مراجعه‌کنندگان جدید مبتلا به این بیماری در کشور به حدود ۲۵ سال رسیده است.

محرز درمورد پروژه ساخت واکسن ایدز در دنیا گفت: متاسفانه چندین پروژه ساخت واکسن پیشگیری از ایدز در دنیا بی‌نتیجه مانده اما خبر خوب اینکه در آمریکا داروی قطعی درمان ایدز ساخته شده است، با این دارو در واقع بیماران کاملا درمان می‌شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها