تعرفه صادرات از سه محصولات کشاورزی برداشته شد/ خودتحریمی یا اقدامی در راستای بهبود الگوی کشت



رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز گذشته گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط کمیسیون کشاورزی تعرفه جدید صادرات سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی برداشته شد.

  
به گزارش صبح ساحل، محمدجواد عسکری درباره اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی، گفت: طبق ماده ۲۳ قانون دائمی و همچنین بند (ش) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی تحت هر شرایطی ممنوع است.

ی در ادامه تصریح کرد: بنابراین به دلیل اهمیت موضوع و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های خوزستان، فارس بوشهر و هرمزگان اعمال تعرفه بر محصولات کشاورزی برداشته می‌شود و صادرکنندگان به راحتی می‌توانند نسبت به صادرات اقدام کنند.

عسکری با بیان اینکه تعرفه صادرات ۳ محصول کشاورزی برداشته شد، گفت: این محصولات کشاورزی شامل پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی است که تعرفه صادرات برای این سه محصول با پیگیری‌های کمیسیون کشاورزی برداشته شد.

تعرفه اعمال شده بر محصولات کشاورزی چه پیامدهایی برای صادرات این محصولات به همراه دارد؟

چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی با هدف کنترل بازار، عوارض جدیدی را برای صادرات محصولات جالیزی اعمال کرده و این اقدام با موجی از نظرات موافقان و مخالفان همراه شده است. برخی آن را نوعی خودتحریمی و به زیان بخش کشاورزی و برخی دیگر آن را اقدامی در راستای بهبود الگوی کشت می‌دانند.

برطبق این مصوبه هرکیلو گوجه فرنگی 4 هزار تومان و هرکیلو پیاز 2 هزارتومان عوارضی پرداخت میکنند. 

به عقیده ی موافقان با توجه به خشکسالی و بحران ناامینی های غذایی در جهان لزوم توسعه کشت محصولات اساسی به جای کشت محصولات آب بر بیشتر احساس میشود و از آنجایی که کشور ما کشور کم آبی است نباید اجازه صادرات محصولات آب بر داده شود و ازآنجایی که سال 1400 یکی از کم بارش ترین سالها بوده به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی با افرایش تعرفه صادرات بر محصولات کشاورزی سعی داشت تا تولید این محصولات صرفا برای تامین نیاز بازاهای داخلی باشد.

اما مخالفان این اقدام به نوشته وطن امروز معتقد هستند این روش باعث ضربه ی اقتصادی به کشور میشود و به نوعی خودتحریمی به حساب میآید بخش کشاورزی بخشی اشتغال محور بوده که زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم مینماید . این مخالفان بر این باورند که چنین مداخلاتی باعث از بین رفتن بازار صادرات و جایگزین شدن رقبا در بازارهای جهانی خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها