رشد ۴ درصدی صادرات سیمان؛ ایران، هفتمین تولیدکننده بزرگ جهان در 2021 شد



قیمت سیمان طی ماه‌های اخیر روند صعودی را طی می‌کند و این افزایش قیمت تاثیر خود را برروی قیمت مسکن و ساخت ساختمان‌ها می‌گذارد. این درحالی است که کشورمان در سال 2021 موفق شده، هفتمین تولید کننده بزرگ سیمان در جهان را از آن خود کند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از نود اقتصادی، براساس آمارهای جهانی، ایران با تولید ۶۳ میلیون تُن سیمان در سال ۲۰۲۱، هفتمین تولیدکننده بزرگ جهان بوده است. همچنین ایران در سال ۲۰۲۰ با تولید ۶۹ میلیون تن سیمان، تا رتبه پنجم نیز صعود کرده است.

طی سال گذشته، چین با تولید ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن سیمان در رتبه اول جهان، هند با ۳۳۰ میلیون تن دوم و ویتنام با ۱۰۰ میلیون تن سوم بوده است. 

اما در بخش صادرات، ایران طی سال گذشته با صادرات ۱۴/۴ میلیون تن در رتبه سوم در بین بزرگترین صادرکنندگان سیمان قرار داشته است.

قابل ذکر است در ۷ماهه نخست امسال حجم صادرات سیمان ایران ۷/۶ میلیون تُن بوده که نسبت به صادرات ۷/۳ میلیون تنی ۷ماهه ۱۴۰۰ رشد ۴ درصدی داشته است.

  

روز گذشته، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب نرخ‌های ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی قیمت هر پاکت سیمان، اعلام کرده بود؛ قیمت سیمان در هفته‌های گذشته نه تنها افزایش نداشته است، بلکه با کاهش نیز مواجه شده است. این در حالی است که سیمان طی روزهای اخیر با مقداری افزایش قیمت مواجه شده و قیمت یونولیت هم از حدود ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.  در آبان‌ماه سال جاری و پس از دو سال ثبات قیمت سیمان، سرانجام با افزایش 35 درصدی قیمت پایه این محصول موافقت شد. البته تولیدکنندگان سیمان درخواست داشتند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نرخ پایه 60 درصد افزایش یابد، اما درنهایت با رشد حداقل 35 درصدی آن موافقت شد. به نوشته خبرآنلاین، بر این اساس قیمت هر تن سیمان به‌صورت فله‌ای از ۳۶۰ هزار تومان به ۴۸۶ هزار تومان افزایش می‌یابد. البته در حال حاضر این محصول در بازار آزاد با قیمت‌های بالاتری خرید و فروش می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی بازار هستند. در این میان، گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۲ در بورس کالا به ۵۸ هزار و ۵۷۰ تومان و سیمان تیپ ۵ به ۵۹ هزار و ۷۱۰ هزار تومان افزایش یافت. تاثیر این رشد در خرده‌فروشی‌ها به شکل بی‌نظمی و قیمت‌های دلبخواه بروز پیدا کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها