واکنش احمد مرادی به بیانیه درخواست اعدام معترضین از سوی نمایندگان مجلس:

نماینده در جایگاهی نیست که حکم اعدام بدهد/ مردم حق اعتراض دارند


نویسنده: سامیه طهورنیان

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، بیانیه 227 نماینده مجلس در باب محکومیت و درخواست اعدام را تکذیب کرد و گفت: حق تشکیل تجمعات آزاد، برای شهروندان محترم است و مردم حق اعتراض دارند.

 

به گزارش صبح ساحل، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مراسم تحلیف کارآموختگان وکالت کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان گفت: امر قضاوت بسیار خطیر و سنگین است، هم قضاوت و هم وکالت کار بسیار حساسی است. این دو مرجع حتماً باید مکمل همدیگر باشند که درنهایت به دادخواهی از مردم ختم شود.

مرادی افزود: از هرکدام ما سؤال کنید که قبل از اینکه وکیل باشیم چه جایگاهی داریم، همه یک شهروندیم. ازاین‌جهت باید سعی‌مان بر این باشد که انسان خوبی باشیم. انتظار ما از وکلای خوب این است که قطعاً عدالت محور و منصف باشند.

نماینده مردم هرمزگان با اشاره به جایگاه مردم در فرآیند اجرای عدالت گفت: اگر مردم نباشند هیچ‌کدام ما در این سمت نیستیم، اگر اراده مردم نباشد من نماینده مردم نیستم، اراده مردم نباشد جناب قهرمانی رئیس‌کل دادگستری استان و احمدی منش دادستان هرمزگان هم در این سمت نیستند. چون اراده‌ای شکل‌گرفته و به‌واسطه آن است که ما امروز هستیم و وجود داریم.

مرادی با اشاره به مشکلات اخیر کشور گفت: مشکلاتی که در سطح کشور به وجود آمده و نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده است، انتقادات و ایرادات و اعتراضاتی که وجود دارد این است که ما بایستی اصل 27 قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد را برای شهروندان به‌دقت و حساسیت اجرا می‌کردیم.

نماینده مردم هرمزگان در ادامه تشریح کرد: این اصل مترقی قانون اساسی که مردم حق اعتراض دارند و باید در یک فضایی اجازه گفتگو داشته باشیم، باهم بحث کنیم یا امثال من بابت مسئولیت خودم پاسخگو باشم، برای نخبگان جامعه جواب بدهم و از همین موضوعات مطرح‌شده یک نتیجه بگیریم.

احمد مرادی اضافه کرد: کشور ایران کشور بزرگ و باستانی است، ایران را دست‌کم نگیرید و بعدازاین همه تاریخ بزرگ کشور، باز ما در ابتدایی‌ترین موضوعات و مشکلات هم نمی‌توانیم باهم بحث کنیم. وی در ادامه گفت: «اینجاست که دولت به معنای عام و قوه اجرایی باید به فکر راه و چاره‌ای باشند از سویی ما مشکلات را باید یک فرصت بدانیم و در هر امری، هر حکمی بتوانیم عدل و انصاف را رعایت کنیم».

نماینده مردم هرمزگان بابیان خدمات قوه قضاییه در هرمزگان گفت: «همه ما می‌دانیم که در استان ما، امیدواری مردم به قوه قضاییه به‌واسطه خدمات آقای قهرمانی افزایش پیداکرده است و پیشنهادم این است که وکلای عزیز از این فرصت نهایت استفاده را ببرید».

احمد مرادی با تکذیب محتوای منتشرشده «تحت عنوان بیانیه 227 نماینده در محکومیت و درخواست اعدام (قصاص) برای بازداشت‌شدگان حوادث اخیر» گفت: در رسانه‌ها مطلبی مطرح شد که 227 نماینده مجلس آمده‌اند و برای اعدام معترضان، بیانیه داده‌اند تا جایی که من در مجلس حضور دارم و مطلع هستم، هیچ‌گاه نمایندگان مجلس خودشان را صالح نمی‌دانند که بگویند چه افرادی را اعدام و چه افرادی را محکوم‌به محاربه کنند و هیچ‌گاه به خودمان این اجازه را نمی‌دهیم که افراد بی‌گناه را که صرفاً چون در این جامعه معترض‌اند، حکم اعدام یا محاربه دهیم.

نماینده مردم هرمزگان افزود: «بعد از اتفاقاتی چون شاه‌چراغ، همه نگران شدیم و این قضایا را محکوم کردیم؛ حتی من با یکی از شهدا، یک هفته قبل از شهادتش در حادثه شاه‌چراغ دیدار داشتم. جوانی 37 ساله که در این سن، مدیرعامل چندین نیروگاه برق بود و دو یا سه شرکت آن در استان هرمزگان است را مدیریت می‌کرد و سازنده این نیروگاه بود».

مرادی تصریح کرد: پس‌ازآن حادثه اعلام بر این شد که صف کسانی که معترض و منتقدند با صف افراد دیگر که سلاح به دست می‌گیرند، جدا شوند، ما از افراد معترض و منتقد حمایت می‌کنیم، زیرا اصل اعتراض نبایستی فراموش شود، اعتراض بر دولت، حکومت، مجلس و همه دستگاه‌ها وجود دارد.

احمد مرادی در حضور وکلای دادگستری هرمزگان گفت: «برای مثال، برنامه دوم توسعه تا برنامه ششم توسعه را در کشور را همه بخواهیم باهم قیاس کنیم به پیشرفت 50 درصدی هم نمی‌رسد، پس اگر دولت پذیرفته و این تکلیف بر آن بوده که یک‌میلیون شغل ایجاد کند و نتوانسته ایجاد کند آیا نباید کسی به آن انتقاد یا اعتراض کند؟

نماینده مردم هرمزگان اضافه کرد: در همین موارد اخیر، فسادی که در منطقه آزاد قشم شکل‌گرفته بود، به‌زعم خودم پیگیر پرونده شدم و ورود آقای قهرمانی به این پرونده باعث شد که جلوی این فساد گرفته شود، عدد رقم بسیار هنگفت بود و برخورد قضایی جناب قهرمانی در این مسئله بسیار خوب بود.

مرادی در پایان گفت: موضوع دیگر هم وضع معیشت مردم است. این حق مردم است، این حق 85 میلیون جمعیت است که در رفاه و امنیت زندگی کنند و یک زندگی بدون دغدغه‌ای داشته باشند، ما حتی این موضوع را محکم‌تر از برخی منتقدین در مجلس صحبت کردیم و شما هم بهتر می‌دانید که اصل 84 و 86 قانون اساسی این اجازه را به نماینده‌های مجلس داده که بتواند از حق‌وحقوق مردم دفاع کنند. به قرآن سوگند یاد می‌کنیم که جز منافع مردم و جز چارچوب قانونمان به چیز دیگری فکر نکنیم.

 

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان خبرداد:

در پرونده معترضان هرمزگان، محکوم به اعدام ومحاربه نداشتیم

مجتبی قهرمانی در حاشیه مراسم تحلیف کارآموختگان وکالت کانون وکلای دادگستری گفت: «دستگاه قضایی در روند رسیدگی به اتهامات دستگیرشدگان حوادث اخیر، رعایت اصل بی‌طرفی، عمل به قانون و پرهیز از هرگونه هیجانات و اقدامات احساسی را سرلوحه کار خود قرار داده و در جریان دادرسی آنان، توجه جدی به مقررات، حقوق متهمان، حقوق شهروندی و کرامت انسانی مورد تأکید قرار گرفته است».

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان افزود: طبق قانون، متهمان حق برخورداری از وکیل رادارند و همچنین بر اساس نظر مقام قضایی، تعداد قابل‌توجهی از دستگیرشدگان که توانسته‌اند وثیقه و کفیل معرفی کنند با قید وثیقه یا کفالت آزادشده‌اند. قهرمانی همچنین اضافه کرد: تصمیمات قضایی متفاوت، بسته به نوع و میزان اقدامات مجرمانه متهمان و آزاد شدن تعدادی از متهمان با قرار متناسب قانونی حکایت از بلوغ دستگاه قضایی و تخصص قضات با رعایت اصل بی‌طرفی توسط آن‌ها دارد.

مجتبی قهرمانی در پایان گفت: در هرمزگان هیچ‌کدام از متهمین به محاربه یا اعدام محکوم نشده‌اند و محکومیت‌های سنگین تنها برای 6 نفر بوده که آتش زدن ماشین نیروی انتظامی را انجام داده‌اند؛ اما بایستی تأکید کنم که با هر نوع رفتار مجرمانه به‌صورت قاطع و بدون اغماض برخورد خواهد شد و اگر در مورد پرونده دونفری که در استان در جریانات اخیر شهید شده‌اند متهم قاتل شناخته شود، قطعاً حکم قصاص یا اعدام خواهیم داشت.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها