همایش سرمایه گذاری و معرفی شهر صنعتی شیشه هرمزگان برگزار شد:

کلنگ زنی شهر شیشه در هرمزگان


نویسنده: سامیه طهورنیان

همایش سرمایه گذاری و معرفی شهر صنعتی شیشه هرمزگان و ارائه بسته های سرمایه گذاری معدن، صبح امروز با حضور معاون وزیر صمت، استاندار استان، رئیس سازمان صمت استان هرمزگان، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان، مدیر کل اداره دارایی و امور اقتصادی هرمزگان و چند تن از سرمایه گذاران و صنعت گران بخش خصوصی در مکان هتل هرمز برگزار شد. در همایش شهر صنعتی شیشه هرمزگان، این شهر صنعتی معرفی و ظرفیت های سرمایه گذاری، مشوق ها و تسهیلات آن تشریح و با سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه تولید و صادرات شیشه کشور، تبادل نظر شد.

شهر صنعتی شیشه و موقعیت آن در هرمزگان

این شهر صنعتی در مساحت هزار هکتاری در شمال غرب بندرعباس و شرق بندرخمیر جانمایی شده است. موقعیت زیر ساختی شهر صنعتی شیشه به مساحت ۸۳۰ هکتار و تامین برق آن از طریق برق علوی در فاصله ده کیلومتری این شهرک است. از دلایل احداث شهر صنعتی شیشه هرمزگان، وجود ذخایر مواد اولیه در استان و نواحی مجاور، مجاورت با خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به بنادر جهت صادرات محصولات، نزدیکی به واحد های آب شیرین کن برای تامین آب و استفاده از پساب آن‌ها، نزدیکی به پالایشگاه‌ها، خط لوله گاز و نزدیکی به نیروگاه‌های برق عنوان شد‌. فاصله این شهر تا راه آهن، ۵۰ کیلومتر است و فاصله آن تا دریا ۳۷ کیلومتر و تا بندر شهید رجایی ۴۵ کیلومتر و فاصله آن تا نزدیکترین خط لوله گاز تنها ۲۵۰ متر است که به مزیت‌های جانمایی آن می افزاید.

مشوق ها و تسهیلات ویژه برای شهر صنعتی شیشه

«خلیل قاسمی»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان، ضمن خیر مقدم و تشکر از مدعوین مراسم همایش سرمایه گذاری شهر صنعتی شیشه  هرمزگان، گفت: «در شرایط فعلی کشور که راهی جز اشتغال و تولید برای برون رفت از مشکلات نیست، ما مسیری جدید با بخش خصوصی در ادامه تکمیل زنجیره ارزش ها پیش خواهیم گرفت». قاسمی در ادامه افزود:« برای انجام این کار، مستلزم کار شبانه روزی هستیم، چه صنایع بزرگ چه کوچک. فرقی هم نمی کند. برای رسیدن به مرحله رونمایی و معرفی این پروژه، ساعت ها کار، برنامه ریزی، کارشناسی و رایزنی انجام شده است».

قاسمی تصریح کرد:«همین موهبت استقرار دو منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم، کیش و ۵ منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی، کشتی سازی خلیج فارس و غیره است که برای فرصت سرمایه‌گذاری در استان یک فرصت ویژه به وجود آورده است.

خلیل قاسمی با اشاره به اینکه ذخایر سنگ نمک استان، هم‌اکنون بالغ بر ۴۴ میلیون تُن است، خاطر نشان کرد: «پساب آب شیرین کن ها به‌عنوان منابع ارزشمند، می تواند در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز پروژه ها اثرگذار باشد که البته نیازمند مطالعات تکمیلی است».

رییس سازمان صمت هرمزگان در خصوص مزیت‌های تولید شیشه در هرمزگان گفت:« طرح‌های قابل اجرای متعددی در شهر صنعتی شیشه‌ هرمزگان خواهیم داشت. تولید شیشه فلوت، آینه های شیشه ای، شیشه خودرو، شیشه ضد گلوله، کربنات سدیم و صابون و شوینده ها از جمله آن هاست و از دیگر مزایایی که این شهر برای صنایع پیشرفته خواهد داشت، تولید شیشه‌های گرم شونده الکتریکی، شیشه های هوشمند، سلول‌های خورشیدی و سایر است.

قاسمی در حاشیه مراسم از مشوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری صنعتی در استان هرمزگان خبر داد و گفت:« پرداخت تسهیلات از ردیف اعتباری رونق تولید، پرداخت تسهیلات از ردیف بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مشوق های مفاد بند الف ماده ۳۹ احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در خصوص عدم دریافت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات از مشوق‌های استان ما هستند. رئیس سازمان صمت در ادامه تشریح کرد:« پرداخت حق بهره برداری از تاسیسات و امکانات زیربنایی به صورت نقد و اقساط، کاهش بخش نقدی و افزایش تعداد اقساط با تخفیف حق بهره برداری از تاسیسات و امکانات زیربنایی، امکان بخشودگی بخشی از اقساط سررسید نشده، مستثنی بودن کلیه شهرک ها و نواحی صنعتی از قانون شهر، واگذاری اداره شهرک ها و نواحی صنعتی به صاحبان صنایع مستقر آن‌ها، تنها بخشی از مشوق های ویژه ما در بخش شهر صنعتی شیشه ای هرمزگان است».

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت:«بسته های سرمایه گذاری از طریق یک فراخوان در تاریخ ۱۴ دی ماه سال جاری به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد که طی آن واگذاری محدوده های مشمول در قالب بلوک های سرمایه گذاری سیلیس، مشخص خواهد شد».

  

تامین زیرساخت های صنعتی، راهی برای توسعه شهرهای صنعتی

  
«علی رسولیان»، معاون وزیر صمت و رئیس شرکت‌های صنعتی در حاشیه این مراسم با تاکید بر تلاش های استاندار هرمزگان و رییس سازمان صمت استان، گفت: استان هرمزگان به لحاظ وجود معادن و صنایع بزرگ از ذخایر و ظرفیت های عالی سرمایه گذاری بهره مند است. از طرفی، موقعیت استان هرمزگان و توپوگرافی آن به گونه ای است که قطعا می توان زنجیره ارزش های صنایع متوسط هم شکل بگیرد. رسولیان در ادامه افزود:« وجود دریا و بنادر می تواند در این چرخه، هزینه های حمل و نقل را کاهش دهد».
معاون وزیر صمت در ادامه تشریح کرد:« از دیگر مزیت استان هرمزگان، مدیران توسعه گرای استان است که به جدیت پیگیر و حامی بخش خصوصی هستند».
رسولیان در ادامه با اشاره به ملزومات هر سرمایه گذاری که ابتدا تامین زیرساخت های اولیه است گفت:« تامین زیرساخت های اولیه می تواند در توسعه و توازن سازی صنعت بسیار حایز اهمیت باشد. ما در سازمان صمت مشوق های بیشتری را ارائه خواهیم داد تا بتوانیم سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم ».

  

شهرهای صنعتی، تحولی بزرگ برای هرمزگان

«مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان در ادامه این مراسم گفت: کشور در هفت دهه گذشته تاریخ خود، بیشتر بروی نظام‌های برنامه‌ریزی کارکرده و بعد از جنگ‌جهانی دوم، ایران جزو کشورهای دارای نظام برنامه‌ریزی مدرن و پیشرفته بوده‌است.

وی با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی در کشور از یک مقطعی به بعد درگیر واژه‌‌ی "جامع" شد، افزود: برنامه‌ریزان کشور همواره به دنبال تدوین برنامه‌های جامع پنج‌ساله هستند که میزان موفقیت آن نیز تقریبا مشخص است و زیر ۳۰ درصد بوده است. استاندار هرمزگان با اشاره به الگوی برنامه ریزی استان گفت: توسعه شهرهای صنعتی ما در هرمزگان، بر جلوگیری از مواد خام خروجی متمرکز شده و به دنبال این هستیم با توجه به مزیت های موجود، زنجیره های ارزش را کامل کنیم و به موازات آن نیز توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز را سرعت بخشیدیم‌.

مهدی دوستی طرح شهرهای صنعتی استان مبتنی بر ظرفیت ها دانست و عنوان‌کرد: مردم باید اثر پروژه ها را در کوتاه مدت حس کنند و طی دوسال آینده شهرصنعتی شیشه، پارک شوینده‌ها،شهر فولاد و لجستیک تحول بزرگی در حوزه پیشرفت و اشتغال ایجاد خواهند کرد.

مهندس دوستی با انتقاد از بروز نشدن صنعتی کشور به دلیل نبود اعتبارات کافی، اظهار داشت: برای ورود فناوری نیاز است شرکت شهرک‌های صنعتی کشور، تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای را در این حوزه تعریف کنند. ما نیز در جلسه‌ای که روز یکشنبه با ریاست محترم جمهور داشتیم، دستوری دادند که ضمن حمایت از تولید ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی، هر جا که ضعفی وجود داشت استانداران بتوانند درخواست واردات تجهیزات را انجام دهند و توسعه صنعتی کشور معطل نشود.

کلنگ زنی کارخانه شیشه فلوت هرمز با ظرفیت ایجاد 1000 شغل

«محمدرضا عسکریان»، عضو هییت مدیره شرکت «فلوت هرمز» در مراسم کلنگ زنی این واحد، گفت:«طرح امروز به همت سازمان صمت، پیشرفت مناسبی دارد و علاوه بر تجهیز کارگاه مناسب، بخشی از ماشین آلات مورد نیاز نیز سفارش گذاری شده است».

عسکریان با تاکید بر اینکه جذب سرمایه این طرح می‌تواند اشتغال قابل توجهی ایجاد کند، گفت: «حدود 100 میلیون دلار ارزش این طرح و پروژه است و بالغ بر 1000 نفر نیز می‌تواند ایجاد اشتغال کند». این مقام مسئول در تاکید بر رفع مشکلات برق و آب رسانی این پروژه، افزود:«قرار است این پروژه در مدت زمان 18 ماه به بهره برسد، دولت وعده داده است که به تمام تعهدات خود در حوزه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب، برق و گاز عمل کند».

در پایان پروژه کارخانه تولید شیشه فلوت هرمز واقع در شهرک صنعتی جرون که با ظرفیت تولید سالانه ۲۲۰ هزار تن شیشه فلوت، ۴۰ هزار تن شیشه های رفلکس و ۲۰ هزار تن آینه های تخت تک جهته، کلنگ زنی شد.


سپس مراسم افتتاح فاز ۲ شهرک صنعتی میناب به مساحت ۵۸ هکتار و خط انتقال دو مدار شهرک صنعتی میناب به طول ۶.۱ کیلومتر انجام شد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها