رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

پیش بینی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای سال آینده/ ناترازی بودجه اصلی ترین عامل تورم و کاهش ارزش پولی



رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در دولت آقای هاشمی رفسنجانی رکورد تورم زده شد اما در سال‌های بعد با کاهش نرخ تورم روبرو بودیم، اکنون با استمرار تورم مواجهیم که حتما باید در این خصوص فکری شود.

به گزارش صبح ساحل، «محمد رضا پور ابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که در نشست با تجار و بازرگانان هرمزگان سخن می گفت با بیان اینکه درمهم ترین اولویت وضعیت اقتصادی کشور، مدیریت تورم است اظهار داشت: تورم که باعث آسیبهای در بخش های اجتماعی و اقتصادی جامعه شده است معلول اقداماتی است اما علت برخی دیگر از تصمیمات وتغییرات اقتصادی نیز شد.وی افزود: مهم ترین چالش این تورم که به جز مشکلاتی معیشتی ، کاهش قدرت خرید مردم و... را بدنبال داشته، تاثیرات نرخ ارز در اقتصاد ملی است.پورابراهیمی ادامه داد: مشکل وشوک های ارزی و همچنین کاهش ارزش پولی ملی به واسط تحریم ها بوده و این عامل در مدیریت نظام بانکی وطرف تجاری و...اثرگذار بوده و همچنان هست .وی گفت: البته مدیریت تورم مهم ترین از تهدیدهاست که اگر به روش منطقی برخورد کنیم می توانیم تحریم را به فرصت استفاده کنیم اما فارغ از اینها، مهم ترین و اثرگذار ترین عامل در مسائل کاهش ارزش پول ملی، مسائل مرتبط با اقتصاد درونی و ناترازی‌های اقتصادی کشور بوده است.

  
ناترازی بودجه اصلی ترین عامل تورم و کاهش ارزش پولی


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ناترازی بودجه از اصلیترین عامل تورم و کاهش ارزش پولی است تاکید کرد: دولت سیزدهم باید در بودجه سال آینده برای رفع ناترازی در دستور کار قرار دهد. پور ابراهیمی افزود: دولت ها به علت این ناترازی بودجه ،منابع مستقیم خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم از بانک ها استقراض کردند که این امر منجر به افزایش نقدینگی و تورم شد. وی با اشاره به متوسط نرخ تورم ۳۵ درصدی در سالهای گذشته تصریح کرد: در دولت آقای هاشمی رفسنجانی رکورد تورم زده شد اما در سالهای بعد با کاهش نرخ تورم روبرو بودیم، اکنون با استمرار تورم مواجهیم که حتما باید در این خصوص تصمیم ها اتخاذ و راهکارهایی ارایه شود. پورابراهیمی نرخ رشد نقدینگی در طول ۴ سال اخیر را ۳۲ درصد دانست و گفت: فرض کنید که فردا توافق هسته ای با طرف های خارجی انجام شد اما اگر برای کسری بودجه فکری نشود، مشکلات پابرجاست و روند افت ارزش پول ملی ادامه خواهد یافت.این مقام مسوول اولین اولویت برای کاهش نرخ تورم در اقتصاد را حذف ناترازی در بودجه عمومی کشوری اعلام کرد که مسوولان باید فکری برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار همت کسری بودجه در سال آینده باشد.

  
کاهش نرخ مالیاتی از واحد‌های تولیدی


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:در دوسال اخیر نرخ مالیاتی بر عملکرد واحدهای تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادیم دادیم و پیشنهاد ما این است نرخ مالیات از واحدهای تولیدی را در در برنامه هفتم به تدریج کاهش یابد. پورابراهیمی ادامه داد: در دنیا ۷۰ درصد از منابع مالیات وصولی از مالیات اشخاص و ۳۰ درصد بخش فعال خصوصی است.در ایران برعکس است در این زمینه ، تصمیماتی صورت گرفته و زیرساختارهایی را در حال آماده شدن است .وی افزود: درست آن نیز همین است که مالیات بر سوداگری را جایگزین و فعالیت های کشور و نقدینگی را به سمت گردشگری، تولید، تجارت و ... سوق دهیم و کاهش نرخ مالیات از بنگاههای تولیدی در همین راستاست. پورابراهیمی با بیان اینکه وصولی مالیات در یک دهه اخیر کمتر از ۵ درصد از اقتصاد کشور بوده است یادآور شد :ما باید ممیز محوری را حذف و سامانه محوری را جایگزین کنیم و در این دولت نیز باید در این زمینه زمان خواسته اند و باید سریع تر فکری برای آن کرد چرا که اکنون معادل همین مقدار مالیاتی که دریافت میشود، فرار مالیاتی وجود دارد.وی یکی از ضروریات کشور را ثبات بخشی به مسائل اقتصادی کشور دانست و گفت: برخی سیاستهای ارزی این دولت با تغییر رییس بانک مرکزی جدید و بیان آنها در روزهای اخیر را مغایر با قانون است که در اینده نزدیک در این رابطه جلسات ویژه ای با دولت خواهیم داشت تا سیاستهای جدید را بررسی کنیم.
  

دولت رقیب بخش خصوصی نشود 

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس  در این نشست  گفت: بخش خصوصی در دنیا با کمک دولت  اصل اقتصاد را  مدیریت می کند.حسین رئیسی  افزود: دولت ها به بخش خصوصی  به عنوان یک  فرصت نگاه می کنند،اگر دولتی می خواهد  اقتصاد سالمی  داشته باشد نباید خودش را رقیب بخش خصوصی قرار دهد و فرصت هار ا برای فعالیت این  بخش  تنگ کند.  وی ادامه داد: البته  باید دولت در  جهت دهی و سیاستگذاری و   نظارت بر شرایط  تقویت حضور بخش خصوصی فعال باشد. رییسی  با بیان اینکه  اما در بعضی از رفتارهای دولت،  احساس می شود که متاسفانه گاهی آشکار و گاهی پنهان با بخش خصوصی رقابت  وجود دارد گفت: مانند موضوع ملوانی که  هرساله باید ملوان از مزیت قانونی خود استفاده کند اما  باید بنده و دیگر نمایندگان مجلس  با مسوولان  مختلف مکاتبه و مذاکره کنیم  تا  این ظرفیت قانونی که چندین بار دیده شده یک بار در اختیار ملوانان قرار گیرد.وی  افزود: فقط با اسم پیله وری،   آشنا هستیم  که در بعضی از بنادر و گمرکات ما مطرح است اما  احساس می کنم که بخش دولتی راغب به اجرای قانون ملوانی و پیله وری نیست.
  

در فقر و بیکاری و گرفتاری صاحب رتبه هستیم 

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس گریزی به نرخ  فقر و بیکاری در هرمزگان زد و ادامه داد: دلیل اینکه  استان در   فقرو بیکاری و گرفتاری صاحب رتبه است مردمش نمی توانند  از مزیت ها ،ظرفیت های قانونی وخدادادی به درستی  استفاده کنند. رییسی با اشاره به فرصت های اقتصادی و اشتغال در  استان مانند وجود بنادر،جزایر ،حمل و نقل ، گردشگری و....گفت : در نرخ بیکاری  و فقر در رده  دوم و سوم کشور قرار داریم که این موضوع  زیبنده استان با این ظرفیت های عظیم  نیست. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها