چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها برگزار شد:

بندرعباس در اولویت حل بحران شهر فرسوده



صبح روز ۶ بهمن‌ماه، چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز شهرها با حضور معاون وزیر و مدیرعامل بازآفرینی کشور، استاندار هرمزگان، مدیر کل راه‌وشهرسازی هرمزگان، شهر‌دار بندرعباس، نماینده مردم هرمزگان، اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس و جمعی از مسئولان شهرهای دیگر کشور در هتل هرمز برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل، «فاطمه جراره»، رییس شورای شهر بندرعباس ضمن تشکر از حضور مهمانان و استاندار هرمزگان، دکتر آیینی، معاون وزیر و عباسی، رییس مجمع بازآفرینی شهرها و اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری و مرادی، نماینده مردم هرمزگان، گفت :« بندرعباس، ۴۳ درصد آن بافت فرسوده است و شهروندان از این موضوع رنج می‌برند. محلاتی که به صورت اولین در شهر شکل گرفته‌اند؛ از جمله محله چاهستانی‌ها، شهرک توحید و غیره دچار بافت فرسوده شدند که با ارائه تسهیلات و بسته تشویقی به این افراد می‌توان معضل بافت فرسوده را رفع کرد».
وی افزود:« بحث سنددار کردن افرادی که در بافت فرسوده قرار دارند ، یکی از موضوعات مهم و خوبی که اتفاق افتاده است».

جراره با اشاره به اینکه بندرعباس شاهد حوادث طبیعی زیادی است و هرسال شاهد چندین زلزله است، گفت:« رخ دادن حوادث طبیعی، بافت فرسوده شهر بندرعباس را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین خواستار این هستیم که اولویت‌ کشور، استان هرمزگان باشد که با توجه به حوادث طبیعی زودتر مشکل بافت فرسوده در استان برطرف شود».

 

تنها بازآفرینی شهری برای بندرعباس کافی نیست

همچنین «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت:« اگر بخواهیم پرکاربردترین جلوه‌ی هنری را به‌کار ببریم، معماری است، همچنین هیچ هنری نیز به اندازه معماری سیاسی نیست».

وی افزود:« در شهری مانند بندرعباس که چشم‌انداز دریایی دارد، دلیلی ندارد که شهر را به سمت کوه ببریم؛ بنابراین شهرها باید به صورت طولی شکل بگیرد که متاسفانه این موضوع درنظر گرفته نشده‌است. بازآفرینی، صرفا گشایش معبر نیست؛ شاید لازم باشد که معماری را به کار ببریم».

دوستی افزود:« در بعضی جاها مانند مناطق جنوب، زیست شبانه به علت تفنن نیست، به دلیل گرما و جبر هوا در استان‌های جنوبی است که در ساعات شب هم خدمات ارائه می‌شود».

استاندار هرمزگان ادامه داد:« خواهشی که از شوراها دارم؛ در خدمات‌رسانی به سکونتگا‌ه‌های حاشیه‌ای کمک کنیم و کیفیت زیست را بالا ببریم. از طرفی دیگر نباید اجازه دهیم سکونت‌های غیررسمی رشد کنند».

افزايش مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده با استفاده از مشوق‌های قانونی

«محمد آیینی»، معاون وزیر راه و شهرسازی در چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: «تاکنون ۲۲۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار تخریب و به جای آن ۷۱۰ هزار واحد آپارتمانی ایمن ساخته شده که باید این روند با سرعت بیشتری انجام شود». آیینی اضافه کرد:« تجربه سال‌های گذشته نشان داده که تمام طرح و برنامه‌های دولتی در این زمینه بدون همکاری مردم، محکوم به شکست است. بنابراين باید با استفاده از مشوق‌های قانونی، میزان مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و سازه‌های ناپایدار را افزایش یابد». معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:« از مجموع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار، یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده قرار دارند. این مسئول تعداد واحدهای مسکونی ناپایدار در هرمزگان را حدود ۴۸ هزار واحد اعلام کرد که ۲۸ هزار و ۶۱۳ واحد آن در محدوده شهری بندرعباس است». معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: «هم‌اکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که جان ۱۰میلیون نفر ساکنان آنها در خطر است». آیینی ادامه داد: «در حالی که طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ (دولت دهم) ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده با استفاده از خط اعتباری مسکن مهر نوسازی شد، طی هشت سال بعد از آن {دولت‌های یازدهم و دوازدهم} این روند عملا متوقف و فقط ۱۰ هزار واحد نوسازی شد». معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «هم اکنون مشوق‌های خوبی در نظر گرفته شده تا نوسازی واحدهای مسکونی به یک جریان عمومی تبدیل شود اما؛ باز هم برخی مشکلات از قبيل؛ وضعیت نامناسب معیشتی، درآمدی ساکنان بافت‌های فرسوده و ناتوانی درپرداخت اقساط وام های بانکی موجب آهسته‌تر شدن کار مي‌شود». وی تخفیف ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمان، دادن تراکم‌های قانونی و تغییر کاربری‌ها و صدور دوهفته‌ای پروانه ساختمان را مشوق‌های قانونی معرفی کرد که توسط شهرداری‌ها نادیده گرفته می‌شود.

۶۳ درصد واحدهای مسکونی، شامل یکی از شاخص‌های فرسودگی هستند

هدایت، رئیس مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها در این جلسه گفت:« شورا، یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و اساس حاکمیت کشور را تشکیل می‌دهد و بها دادن به آن، بها دادن به کشور است».

وی افزود:« طی ۶۰ سال اخیر، تعداد شهرهای کشور بیش از ۴ برابر افزایش یافته است. همچنین ۱۱ برابر جمعیت کشور، رشد داشته. به طور کلی، گسترش دامنه شهری شکل گرفته اما دامنه گستردگی فرسوده شهرها نیز افزایش یافته است». 
این مقام مسئول ادامه داد:« با توجه به گذشت زمان و پیرتر شدن واحدهای ساختمانی در کشور، ۲۲میلیون واحد مسکونی داریم که ۱۷.۵ میلیون واحد مسکونی در شهرها است و ۶.۵ واحد میلیون مسکونی سازه‌های غیرناپایدار هستند. اگر با عنوان‌های ریزدانه درنظر بگیریم، ۶۳ درصد واحدهای مسکونی، شامل یکی از شاخص‌های فرسودگی هستند. وضعیت از نظر کیفیت پایین تر است. در برخی از شهرهای کشور، نیاز برطرف کردن بافت فرسودگی در شهرها است».
وی بیان کرد:« بندرعباس نیز باید، یکی از شهرهای در اولویت حل بافت فرسوده باشد و به عنوان یک شهر، بایستی در نظام جمهوری اسلامی تلالو آن را ببینیم. بنابراین این اقدام ملی و ورود تمامی بخش‌ها را می‌طلبد و استاندار استان و وزارت راه‌وشهرسازی باید یک نگاه ویژه‌ای به این شهر کند».
  

مشارکت بخش خصوصی، راهی برای حل معضل بافت فرسوده


«عباس کمالی»، مدیرکل راه‌وشهرسازی هرمزگان در این جلسه گفت: « در شهر بندرعباس، بالغ بر سه هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری را به خود اختصاص داده‌است. در همین راستا، کارهایی در بافت فرسوده در بندرعباس درحال اجرا است.»  به گفته وی، تا پایان سال، بالغ بر 10 هزار سند باید در بافت‌های فرسوده تقدیم مردم بندرعباس شود. وی تاکید کرد:« پنجشنبه، هر هفته، شورای مسکن در استان برگزار می‌شود و به مسائل و مشکلات این حوزه پرداخته می‌شود». وی با ارائه پیشنهادات خود به سران جلسه، ادامه داد: «مولدسازی در بافت فرسوده و ورود بخش خصوصی و غیردولتی و ارائه بسته‌های مشارکتی تدوین شود تا حل معضل بافت فرسوده در کشور با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین نوسازی با کمک بخش خصوصی، مشارکت شهرداری و مالکین بافت فرسوده و ارگان‌هایی که می‌توانند نقشی در این مورد داشته باشند، اعلام حضور کنند تا زودتر بتوانیم شمار بافت فرسوده را کاهش دهیم». کمالی در پایان گفت:« از تمامی کسانی که در زمینه‌های بافت فرسوده، حریم دریایی با راه وشهرسازی همکاری داشتند، کمال تشکر را دارم».

 

«مهدی نوبانی»، شهردار بندرعباس در این نشست گفت: « ۴۳ درصد و ۳۳محله بندرعباس در بافت فرسوده قرار دارد که ۲۵ درصد آن بدون هیچ معماری‌ای و خطرآفرین است. درحال حاضر، 14 محله از 33 محله مذکور را مشاورین و متخصصین آماده کرد‌ه‌اند که اولین محله هدف، محله چاهستانی‌ها بود. همچنین از سال گذشته، مشکل بافت فرسوده، محله اسلام آباد آغاز شده و به مرحله خوبی رسیده است».

همچنین «احمد مرادی»، نماینده مردم هرمزگان گفت: «انتظار ما از وزارت راه‌وشهرسازی این است که حل کردن این معضل بافت فرسوده را از استان هرمزگان آغاز شود».  مرادی ادامه داد:« اگر از ظرفیت بخش غیر دولتی استفاده نکنیم، باختیم. بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دولت باید  برای بافت فرسوده، سرمایه بگذارد که امکان‌پذیر نیست. اگر تشریفات زائد را برداریم و سرمایه‌گذار بخش غیردولت را بپذیریم، حل این معضل امکان‌پذیرتر است».

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها