رئیس بانک مرکزی عربستان برکنار شد



پادشاه عربستان طی حکمی رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.

 

به گزارش صبح ساحل، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان طی حکمی «فهد بن عبدالله المبارک» را از ریاست بانک مرکزی این کشور برکنار کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، او همزمان «ایمن بن محمد السیاری» را به ریاست بانک مرکزی منصوب کرد.

عربستان از چند دهه پیش زیر فشار تفکر وهابی است و زمانی که برای تغییر تلاش کرد، از مدرنیته، جشن‌های مختلط و بی بند وباری را انتخاب کرد و برای این کار مبالغ سنگینی هزینه کرد. آن هم در حالی که عربستان با بحرانی‌های شدید مالی مواجه است.

بر اساس اطلاعات، در سال گذشته میلادی، سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در عربستان به شدت و به میزان ۸۵ درصد کاهش یافت و این موضوع شکست چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با هدف متنوع کردن درآمد‌های کشور را تثبیت می‌کند. صندوق سرمایه گذاری به منزله سنگ بنای تحقق این چشم انداز است.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا فاش کرد صندوق کل سرمایه گذاری عربستان از راهبرد عجیبی استفاده می‌کند به طوری که ۱۷ میلیارد دلار از بانک‌های بین المللی وام گرفت تا وامی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار بپردازد. این پمپاژ بی سابقه پول به سرمایه این صندوق است.

در همین راستا، مؤسسه اعتبارسنجی فیچ درباره خطر افزایش گرفتن وام در سال جاری به ریاض هشدار داد. در صورتی که بانک مرکزی در عمل در قبال نقدینگی اضافه مداخله نکند، ممکن است میانگین نرخ بهره بین بانکی در سرتاسر عربستان هم افزایش یابد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها