رکورد شکنی ۷۰ درصدی تورم خوراکی‌ها / پیش‌بینی تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۲



 مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضع تورمی کشور اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده مناطق شهری در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش خوراکی‌ها به نزدیک ۷۰ درصد رسیده و در بخش روستایی حتی از مرز ۷۰ درصد نیز عبور کرده است.

  

به گزارش صبح ساحل، براساس این گزارش مقایسه نرخ تورم دی ماه با ماه قبل یعنی آذرماه نیز بیانگر رشد تورم ۴.۱ درصدی اقتصاد کشور در بخش خوراکی‌ها است.

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به بودجه پیشنهادی دولت رئیسی برای سال آینده برای کشور نرخ تورم ۴۰ درصدی را پیش‌بینی کرد.

بر این اساس بنظر می رسد مردم در سال پیش رو علاوه بر تجربه افزایش ۷۰ درصدی قیمت کالا‌های خوراکی، سال آینده نیز دستکم با افزایش دوباره ۴۰ درصد دیگر به قیمت کالا‌ها روبرو خواهند شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی با تایید تورم بالای ۴۰ درصد برای سال ۱۴۰۲ تاکید کرد با توجه به نرخ رشد اقتصادی پایین کشور در سال آینده شاهد افزایش فقر خواهیم بود.

قیمت گوشت قرمز در دی ماه ۱۵ درصد و در سه هفته نخست بهمن ماه نیز ۲۰ درصد افزایش داشته که در مجموع تنها طی دو ماه قیمت گوشت قرمز حدود ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت گوشت با کیفیت در برخی از فروشگاه‌ها به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده و بدترین نوع گوشت هم کمتر از کیلویی ۲۲۰ هزار تومان فروخته نمی‌شود.

در حالی که قیمت گوشت به ۵۰۰ هزارتومان نزدیک شده است، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی وعده داد: با تلاش انجام شده قیمت گوشت قرمز طی ۲ هفته آینده ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر اعتماد نوشت: آنچه تورم در ماه‌های اخیر را به نقطه بالایی رسانده، چاپ پول برای رساندن به بانک‌هاست. دولت معمولا در ۶ ماه دوم سال با کسری بودجه مواجه می‌شود و دست به ذخایر بانک مرکزی می‌برد. اما تیم اقتصادی دولت بارها عنوان کرده که این کار را نخواهد کرد. به نظر می‌رسد عمده راهکار دولت برای عبور از کسری بودجه، نگاه به بانک‌ها بوده. اتفاقی که در نهایت اثر خود را بر پایه پولی گذاشته و حالا اقتصاد ایران دست به گریبان تورمی است که از سال‌های میانی دهه ۷۰ تاکنون سابقه نداشته است.

آمارهای تازه بانک مرکزی نشان می‌دهد که پایه پولی در آبان ماه به ۷۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده؛ عددی که نسبت به آبان سال گذشته بیش از ۳۴ درصد رشد کرده است. این در حالی است که پایه پولی در طول یک ماه هم ۲ درصد رشد داشته. در واقع بانک مرکزی در طول یک ماه، فشار به منابع پول پرقدرت را دو درصد افزایش داده است. اما چرا این اتفاق افتاده است؟

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در آبان امسال نزدیک به ۵۹۰ هزار میلیارد تومان شده است. این رقم ۱۶.۶ درصد بیشتر از آبان سال گذشته است. در واقع، دولت آقای رییسی توانسته با برخی ترفندها، فروش نفت و محصولات وابسته به آن را در بازارهای جهانی بیشتر کند. اما همزمان چنین چیزی موجب شده تا نرخ ارز از آبان سال گذشته تا آبان امسال بیش از ۲۰ درصد رشد کند. در همین گزارش اخیر چنین چیزی آمده که در یک‌سال، قیمت ارز ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اتفاق اول اینجا افتاده که بخش بزرگی از درآمدهای خارجی ایران با «نرخ بالاتر ارز» تبدیل به «ریال» شده. در واقع، شرکت‌های دولتی و اکثرا پتروشیمی‌های متعلق به دولت در این یک‌سال توانسته‌اند محصول خود را بفروشند، اما زمانی که از آن‌ها خواسته شده ارز خود را تحویل دهند، با قیمت بالاتری نسبت به قبل این کار را کرده‌اند. نوعی «تورم مضاعف» که به اقتصاد ایران تحمیل شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها