استارت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو زده شد؛ رقابت سایپا و ایران‌خودرو برای گرانی



درحالی که شرکت ایران خودرو از فروش محصولات خود از طریق بورس کالا استقبال کرده است؛ شرکت سایپا راه دیگری پیش گرفته و سعی دارد مجوز‌های لازم برای افزایش قیمت را از طریق شورای رقابت اخذ کند.

به گزارش صبح ساحل، براین اساس، شرکت خودروسازی سایپا طی نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرده که بهای تمام شده محصولات با تأیید حسابرس و آنالیز تغییرات نهاده‌های تولید برای صدور مجوز افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارسال شده است.
   
مدیرعامل سایپا از شورای رقابت خواست مجوز افزایش قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی این خودروساز را صار کند. محمدعلی تیموری در ادامه نامه ای نیز به سازمان بورس نوشت و در آن اعلام کرد برنامه افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را استارت زده و از شورای رقابت خواسته تا مجوزهای لازم را در این زمینه صادر کند. در نامه این خودروساز به سازمان بورس آمده است؛ کلیه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده است؛ همچنین آنالیز نهادهای تولید و تغییرات آن در بازه‌های زمانی مختلف و نیز درخواست صدور مجوز تعدیل نرخ‌های فروش محصولات توسط شرکت سایپا به شورای رقابت ارسال شد.
درخواست افزایش قیمت محصولات سایپا درحالی است که در آخرین عرضه خودروی شاهین در بورس کالا شاهد آن بودیم که این خودرو در قیمت پایه اعلام‌شده نیز خریدار نداشت. به نظر می‌رسد شرکت سایپا پس از ناکامی در فروش محصولات خود این بار سعی دارد با اخذ مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت، کف قیمت‌گذاری خودروهای خود را به صورت دستوری بالا ببرد و مدیران این شرکت حاضر نیستند محصولات خود را در یک فرایند شفاف و از طریق عرضه و تقاضا واقعی در بازار کشف قیمت کنند.
با این حال در بخشی از نامه شرکت سایپا به سازمان بورس آمده است: عرضه محصولات در بورس کالا همواره به‌عنوان یکی از روش‌های فروش مد نظر این شرکت بوده که در صورت صدور مجوزهای لازم نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام خواهد کرد.
اما با وجود اعلام آمادگی شرکت سایپا برای فروش محصولات در بورس کالا، باید توجه داشت که اگر از نظر خریداران خودروهای تولیدی این شرکت ارزشی بیشتر از قیمت پایه داشته باشد؛ قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت و اگر مدیران این خودروساز در مورد ارزندگی محصولات خود اطمینان داشته باشند، دیگر نیازی به افزایش قیمت پایه آن از طریق دستور شورای رقابت نخواهد بود و بازار به طور طبیعی این موضوع را میسر خواهد کرد.
لازم به ذکر است در آخرین عرضه محصولات سایپا ، 4 هزار خودروی شاهین به تالار خودرو آمد و تنها یک‌هزار و 549 تقاضا درقیمت پایه برای این خودرو به ثبت رسید و شرکت سایپا حتی حاضر به عرضه مجدد خودروهای باقی مانده در بورس کالا نشد.

به نقل از اکوایران، در حالی سایپایی ها تلاش برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را آغاز کرده اند که روز گذشته این خودروساز لیست قیمتی محصولات خود را مربوط به بهمن ماه سال جارس منتشر کرد. بررسی این لیست نشان می دهد دو محصول از هشت محصول حاضر در این لیست بدون اینکه مجوزی از سوی سیاست گذار خودرویی یا شورای رقابت دریافت کرده باشد گران شدند. سایپایی ها پراید 151 (وانت پراید) و کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک دو محصول سایپا بودند که اولی حدود 30 میلیون تومان و دومی نیز رشد قیمتی حول و حوش 10 میلیون تومانی را به خود دیده است. این اقدام مدیرعامل سایپا و نامه ای که به سازمان بورس نوشته در راستای صیانت از سرمایه های سهامداران این شرکت می توان تفسیر کرد.

حال باید منتظر ماند و دید پاسخ شورای رقابت به این در خواست مدیر ارشد سایپا چیست؟ اما هر چه باشد این درخواست را می توان سرآغاز مخالفت خودروسازان با روند قیمت گذاری فعلی محصولات دانست. آخرین افزایش قیمت کارخانه ای خودرو مربوط به آذرماه سال 1400 می شود که سیاست گذار خودرویی با مجوز ستاد تنظیم بازار زیر مجوز قیمت را امضا و آن را به شرکت های خودروساز ابلاغ کرد. به نظر می رسد چندی بعد ایران خودرویی ها نیز همین مسیر خودروسازی سایپا را در پیش بگیرند و درخواستی مشابه را به شورای رقابت ارسال کنند.

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها