تورم نقطه ای بهمن ماه به 53.4 درصد رسید



مرکز آمار ایران تورم نقطه ای بهمن ماه امسال را 53.4 درصد اعلام کرده است.

  
به گزارش صبح ساحل، در عین حال به این نکته نیز تاکید شده که نرخ تورم ماهانه به 3.5 درصد رسیده و در مقایسه با دی ماه 0.8 درصد کاهش نشان می دهد.

طبق گزارش های منتشر شده از سوی مرکز آمار، تورم نقطه ای بهمن ماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل 53.4 درصد است و براین اساس بطور میانگین خانواده های ایرانی در بهمن ماه 1401 برای خرید کالا و دریافت خدمات نسبت به بهمن 1400 حدود 53.4 درصد بیشتر هزینه کرده اند.

تورم 70 درصدی کالاهای غیرخوراکی و خدمات

اما بهمن ماه در قیاس با دی ماه سال جاری میزان تورم حدود 2.1 درصد رشد داشته که در این میان نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١.٣ درصدی به ۷۰.۵ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٣ درصدی به ۴٣.۵ درصد رسیده است.

همچنین نرخ تورم نقطه ای بهمن ماه برای خانوارهای شهری معادل 52.7 درصد اعلام شده است که نسبت به ماه قبل یعنی دی ماه 2.1 درصد رشد داشته است. این نرخ برای خانواده های روستایی معادل 56.7 درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار در عین حال بر این نکته تاکید کرده است که در نهایت نرخ تورم بهمن ماه امسال در قیاس با دی ماه حدود 0.8 درصد کاهش یافته و به 3.5 درصد رسیده است.

مواد خوراکی بهمن امسال چقدر گران شدند؟

به استناد گزارش های ارائه شده رسمی؛ بهمن ماه امسال تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴.٧ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد بوده است.

کدام مواد خوراکی در بهمن ماه بیشترین گرانی را داشتند؟

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (فلفل‌دلمه‌ای، بادنجان و کاهو) و گروه «انواع گوشت» (گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و انواع ماهی) بوده است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «حمل‌ونقل» (انواع اتومبیل سواری و لاستیک اتومبیل)، گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سروشده در رستوران) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۵,١ درصد برای دهک دهم تا ۵۴.٩ درصد برای دهک اول است.

همچنین نرخ تورم ماهانه برای خانواده های شهری و روستایی به‌ترتیب ٣,۴ درصد و ۴ درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری ۰.۹ درصد و برای خانوارهای روستایی ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها