2.5 برابر شدن صادرات کالاهای غیرنفتی ایران



با 2.5 برابر شدن صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به لبنان، ایران در فهرست صادرکنندگان کالا به این کشور، 16 رتبه ارتقاء یافت.

    

به گزارش صبح ساحل، صادرات ایران به لبنان طی 20 سال گذشته به طور متوسط کمتر از 24 میلیون دلار بوده و در سال 2022 با دستیابی به حدود 112 میلیون دلار به بالاترین رقم در طی این سال‌ها رسیده است و نسبت به سال 2021 که حدود 44 میلیون دلار بوده افزایش 2.5 برابری را نشان می‌دهد. 

این افزایش باعث شده است سهم بازار کشورمان به دو برابر افزایش یابد و ایران در جدول شرکای تجاری لبنان از 48 به 32 ارتقا یابد. طی سال‌های گذشته بالاترین رقم صادرات ایران به لبنان متعلق به سال 2017 با رقمی معادل 62 میلیون دلار بوده است.

ابراهیم محمد رضا‌زاده رایزن بازرگانی ایران در لبنان در گفت‌ و گو با فارس گفت: مطابق اظهار تجار لبنانی، واردات کالا از ایران از سایر کشورها مانند عراق، امارات و ترکیه به میزان دو برابر آمار درج شده در گمرکات لبنان بوده و دلیل عمده آن تغییر منشا در کشورهای ثالث و تسهیل گری تجار سایر کشورها در خرید کالاهای ایرانی است. 

وی افزود: در حال حاضر محصولات ایرانی بدلیل درخواست پیش پرداخت 100 درصدی وجه از طرف تولید‌کنندگان به صورت غیرمستقیم به صورت پرداخت 10 درصد پیش پرداخت و 90 درصد هنگام تحویل به تجار لبنانی توسط تجار سایر کشورها خریداری و به تجار لبنانی تحویل می‌شود و یا به دلیل محدودیت‌های تحریم، با انجام کراس اور و تغییر منشا توسط تجار سایر کشورها از مبدا کشورهای ثالث به لبنان وارد می‌شود. 

این رایزن بازرگانی بیان داشت: تنها در زمینه واردات میلگرد ایرانی به لبنان آمار تقریبی سالانه 150 میلیون دلار اعلام شده است. با این توضیحات آمار تقریبی صادرات کالای ایرانی به لبنان بیش از 300 میلیون دلار در سال 2022 تخمین زده می‌شود. این میزان صادرات در صورت انجام عملیات اصلاحی نحوه پرداخت و کاهش هزینه حمل حتی تا دو برابر نیز قابل افزایش خواهد بود. در این راستا پیشنهاد می‌شود شرکت‌های مدیریت صادرات با استفاده از خدمات صندوق ضمانت صادرات و اعتبار خریدار بانک توسعه صادرات در جهت حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت تمام شده صادراتی اقدام کنند. 

رضازاده بیان داشت: بعلاوه ایجاد کنسرسیومی صادراتی و تکمیل زنجیره ارزش از تولید کننده تا انبارش و موجود کردن کالا در لبنان می‌تواند با حذف واسطه‌ها به کاهش قیمت تمام شده و افزایش توان رقابتی کالاهای ایرانی در بازار لبنان و غلبه بر ترس تجار از تحریم، کمک شایانی کند. این طرح در بدو اعزام به صورت مکتوب ارائه شده است. 

وی همچنین بیان داشت: دلایل افزایش صادرات ایران به لبنان آشنایی تجار لبنانی با بازار ایران و همچنین کیفیت خوب و قیمت مناسب کالاهای ایرانی است. 

جدول صادرات 10 قلم اول کالای کشورمان به لبنان 

براساس این گزارش: لبنان با آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و کشورهای عربی که در مجموع 45 کشور می‌شود موافقتنامه تجارت آزاد دارد،  لذا تعرفه واردات این کشورها به لبنان صفر است و به راحتی می‌توانند به لبنان کالا صادر کنند اما با این وجود قیمت کالاهای صادراتی ما نسبت به رقبا در بازار لبنان مناسب‌تر است و همین موضوع نیز یکی از عوامل افزایش صادرات ایران به لبنان شده است. 

به گفته رضا زاده رایزن بازرگانی ایران تعداد مهاجرین لبنانی در کشورهای مختلف دنیا بسیار زیاد هستند و به عبارتی سه برابر جمعیت کشورش در خارج از کشور زندگی می‌کنند و این افراد در کشورهای مختلف در حوزه تجارت، هتل‌داری و بانکداری فعال هستند و بیشترین تجارت آنها نیز با کشورهای آفریقایی و برزیل است لذا از طریق ارتباط با این افراد می‌توان صادراتی نیز به کشورهای آفریقایی و برزیل داشت. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها