ماجرای سریالی مسمومیت دانش آموزان دختر در کشور/ مسمومیت با نوعی سم خفیف



وزیر بهداشت گفت: مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی "سم" خفیف باعث ایجاد مسمومیت دانش‌آموزان شده است.

    

به گزارش صبح ساحل، بهرام عین‌اللهی امروز درباره مسمومیت دانش‌آموزان اظهار کرد: مسمومیتی که ایجاد شد بسیار خفیف بود و عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرد و افراد چند ساعت دچار علائم بی‌حالی و ضعف شده بودند.

وی افزود: کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق در این رابطه مأمور کردیم و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی "سم" خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است.

عین‌اللهی تصریح کرد: این‌که این "سم" چطور تولید شده است و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.

تکرار ماجرای مسمومیت دانش‌ آموزان که به‌ جز یک مدرسه پسرانه مابقی آن ها در مدارس دخترانه رخ داده به یک چالش ملی تبدیل شده است. یک اتفاق بی‌ سابقه که افکار عمومی را نگران کرده است. از نهم آذر ماه تا امروز دقیقا سه ماه است که خبر مسمومیت دانش‌آموزان دختر در شهرهای قم،اردبیل و تهران به‌گوش می‌رسد. مسمومیت دانش‌آموزان در روزهای نخست فقط یک اتفاق ساده تلقی می‌شد که مسئولان تلاش می‌ کردند منشا آن را پیدا کنند.

تاریخ این عارضه از نهم آذر امسال در هنرستان نور واقع در یزدان‌شهر قم بود و منجر به مسمومیت 18 دانش‌آموز شد و دوباره در 22 آذر در همین مدرسه این اتفاق تکرار شد.

این اتفاق ادامه داشت تا اینکه مسمومیت در روز گذشته هم در میان دانش آموزان دبیرستان 15 خرداد بروجرد گزارش شد. پس از گذشت چند روز آمار مسمومیت به 200 نفر از دانش آموزان افزایش یافت. متاسفانه کار به جایی رسیده که برخی از خانواده‌ ها حتی ترجیح داده‌ اند، دخترانشان را موقتی هم که شده، به مدرسه نفرستند.

مسلم مرادی، فرماندار بروجرد گفته بود که تعدادی از دانش آموزان با سرگیجه و حالت تهوع به مراکز درمانی منتقل شدند و علت قطعی مسمومیت در حال بررسی است.پیش از این تعدادی از دانش آموزان دبیرستان احمدیه بروجرد دچار مسمومیت شده بودند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره گفته است که مسمومیت شماری از دانش‌آموزان یک مدرسه در بروجرد بر اثر گاز منوکسیدکربن بوده و ارتباطی با مسمومیت‌های اخیر در قم ندارد. 

پدرام پاک‌آیین روز چهارشنبه سوم اسفند ماه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا مدعی است که این مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بر اثر استنشاق دود اتفاق افتاده است. گویا در مجاورت مدرسه‌ ای که برخی دانش‌آموزان آن در بروجرد مسموم شده‌اند، دستگاهی با سوخت دیزل کار می‌کرده و دود ناشی از آن مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان را به دنبال داشته است‌. به همین جهت مسمومیت این دانش‌آموزان مرتبط با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی نیست.

اما این ادعا جای تامل دارد چرا که قبل از مسمومیت دانش آموزان بروجرد، شاهد مسمومیت های پی در پی در شهرهای تهران، اردبیل و قم بودیم و این اتفاق ادامه همان جریانات است.

به‌ تدریج پس از اینکه فرضیه های مختلف توسط برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس نسبت به اینکه این اتفاق به دلایلی چون مازوت‌سوزی و آلوده کردن هوا با آلاینده‌های شیمیایی، مسمومیت از طریق گازهای مونوکسید‌کربن، آمونیاک، دی‌اکسید‌کربن، استفاده از اسپری حشره‌کش، وضعیت نامناسب موتورخانه مدارس و... مطرح شده است. اما تداوم این اتفاقات، این فرضیه را تقویت کرد که علت مسمومیت‌ ها عمدی است به طوری که دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت عمدی‌ بودن این حادثه را  تائید کرد.

وی با اشاره به حواث مشکوک مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس دخترانه شهر قم که پیش‌ تر به کانون توجه رسانه‌ ها تبدیل شده بود آن را عامدانه خواند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها