استاندار هرمزگان در جلسه تشکیل انجمن میراث فرهنگی استان:

هرمزگان، نماینده ملت ایران در تمدن و میراث دریایی است


نویسنده: معصومه نعمتی

اولین جلسه تشکیل انجمن میراث فرهنگی استان هرمزگان با حضور «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان، «محمد محسنی» مدیرکل و دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی استان، «ایمان دهاقین» دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور و نمایندگانی از دادگستری استان، فرمانداری بندرعباس، وزارت امور خارجه، اداره‌کل را ه و شهرسازی استان و اداره‌کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزار شد.

  

طراحی بافت شهری در هرمز نیز مانند کنگ در حال انجام است

به گزارش صبح ساحل، مهدی دوستی استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت جلسات انجمن گفت: «این جلسات مهم است، برای اینکه ما را به نام میراث فرهنگی می‌شناسند. میراث فرهنگی دو بخش است، یکی میراث ملموسی است که می‌بینیم و مهم‌تر از آن میراث غیرملموس، شامل فرهنگ‌ها، آیین‌ها و آداب و سنن است که ریشه ما در این‌هاست و باید حفظ شوند. لازمه آن این است که همه تمرکز کنیم و وقت بگذاریم».

وی افزود: «لازم است که جلسات به صورت فصلی برگزار شود و حتما اعضا حضور داشته باشند. روی نتایج تمرکز کنیم. چند طرح را مشخص و تقسیم وظایف کنیم.».

استاندار هرمزگان اضافه کرد: «روی مردم تمرکز کنید و به سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد توجه داشته باشید و نقشه‌ی جامعی برای میراث فرهنگی استان از دید کنشگران ترسیم کنید».

دوستی با بیان اینکه باید یک کلان تصویر از میراث استان داشته باشیم، افزود: «در بخش صنایع دستی بانوان خیلی فعال هستند و در بخش موسیقی آقایان بیشتر فعال هستند. باید ببینیم که چه عملکردی باید در این زمینه‌ها داشته باشیم».

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه معماری بسیار نشاط آفرین و زبان گویای فرهنگ استان است، گفت: «با همکاری یک مشاور، طراحی بافت شهری در هرمز نیز مانند کنگ در حال انجام است».

وی  اظهار کرد: «لازم است که تعدادی کار ویژه در استان انجام دهیم و اصلی ترین آن این است که در زیست شهری نیز نمادهای فرهنگی را تعریف کنیم».

دوستی گفت: «استان هرمزگان به عنوان استان خاصی که مالک جزایر بزرگ کشور است، باید نماینده هویت و تمدن دریایی ایران باشد. باید هرمزگان را نماینده و حافظ تاریخ و تمدن دریایی ایران بدانیم».

وی تاکید کرد: «ما در هرمزگان پیشانی و نماینده ملت ایران در تمدن و میراث دریایی هستیم و لازم است بر آن تمرکز ویژه داشته باشیم».

  

پیگیری برای ثبت جهانی زبان مشترک ایران و عمان

محمد محسنی، مدیرکل و دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی هرمزگان در این نشست، گفت: «در راستای همیاری و همکاری در جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر افراد جامعه در جهت اجرای سیاست‌های شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور، انجمن میراث فرهنگی در استان هرمزگان تشکیل می‌شود».

وی افزود: «امیدواریم براساس سیاست‌های ابلاغی و وظایف و تکلیف انجمن در راستای صیانت، حفاظت و ترویج فرهنگ میراثی انجام وظیفه کنیم و بتوانیم از 400اثر منقول و غیرمنقول در سطح استان به خوبی صیانت کنیم».

مدیرکل و دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی استان در ادامه گفت: «کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی برای ثبت جهانی زبان مشترک ایران و عمان نیز در حال انجام است».

وی اظهار امیدواری کرد: «مجمع خیرین مرمت آثار تاریخی استان را نیز تشکیل دهیم».

  

لزوم توجه به معرفی و آموزش در حوزه میراث فرهنگی

ایمان دهاقین، دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور نیز در ادامه این نشست گفت: «میراث فرهنگی استان گستره‌ی عظیمی دارد. میراث فرهنگی آثار، ابنیه، بافت و در کنار آن سنت‌ها، آداب و رسوم و مشاهیری را شامل می‌شود که محافظت از آن ها از عهده یک دستگاه برنمی‌آید».

 

وی افزود: «به این واسطه انجمن‌های میراث فرهنگی طبق قانون مصوب شورای عالی میراث فرهنگی کشور به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده است تا بتوانیم همکاری سایر دستگاه ها را در امر حفاظت  داشته باشیم».

 

دهاقین ضمن بیان اینکه تمامی دستگاه‌های عضو انجمن در محافظت از میراث فرهنگی سهمی دارند، گفت: « یکی از ارکان حفاظت، معرفی و آموزش است. ما اگر داشته‌های فرهنگی خود را خوب معرفی کنیم، ارزش و قدر آن‌ها را می توانیم به همگان اعلام کنیم».

وی با اشاره به اینکه موج ایران‌هراسی در جامعه جهانی ایجاد شده است، افزود: «دلیل اینکه ما به این مسیر رفتیم و در جامعه جهانی تصویر درستی شکل نگرفته، این است که ما در حوزه فرهنگی منفعل بوده ایم».

 

دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: «میراث فرهنگی، شعار استقلال و آزادی نظام جمهوری اسلامی را محقق کرده است. ما در این حوزه در دنیا برتر هستیم اما انفعال در معرفی میراث فرهنگی، ما را به اینجا رسانده است».

وی افزود: «حوزه‌های دیگر در محافظت میراث فرهنگی، کاربری و عمرانی است. شهرداری‌ها، مدیریت شهری و راه و شهرسازی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند».

دهاقین گفت: «به واسطه انجمن‌های میراث فرهنگی توانستیم بازتعریفی برای میراث فرهنگی به عنوان الگوی آزموده شده زیست در این سرزمین داشته باشیم».

وی افزود: «باید توسعه شهری را با سنت‌های گذشته همسو کنیم. شایسته است که مدیران شهری، توسعه‌هایی که ایجاد می‌کنند را از مسیر فرهنگی بگذرانند».

دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه هدف مهم انجمن‌های میراث فرهنگی، جلب مشارکت مردمی است، گفت: «در امر حفاظت اگر مردم پای کار باشند، این موضوع محقق می‌شود. باتوجه به اینکه این انجمن‌ها اعضایی دارند، حساب بانکی مشترک دارند، می توانیم از کمک‌های مردمی و انجمن خیرین استفاده و به این واسطه هم مردم و هم مسئولان را دغدغه‌مند کنیم. امیدواریم به واسطه تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی بتوانیم جایگاه میراث فرهنگی را در گفتمان استان ارتقا دهیم».

لازم به ذکر است؛ در این جلسه «محمد صادقی» رئیس دانشگاه هرمزگان، «عبدالکریم قائدی»، «مهدی دهدار»، «نیما صفا» و انجمن میراث‌داران فرهنگ هرمزگان، انجن گوگانا (شهرستان لنگه)، انجمن هرمیزان (شهرستان بستک) از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه میراث فرهنگی، به‌عنوان اعضای پیشنهادی جهت عضویت در انجمن میراث  فرهنگی هرمزگان معرفی شدند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها