آماده باش امدادگران هلال احمر قشم در شب چهارشنبه سوری



 رییس جمعیت هلال احمر قشم با بیان اینکه در شب چهارشنبه آخر سال نیروهای امدادی این جمعیت در آماده باش کامل به سر می برند، به تمامی والدین توصیه کرد مراقب فرزندانشان باشند تا در حوادث احتمالی امشب آسیبی نبینند.

       

به گزارش صبح ساجل، احمدنور سرودی روز سه شنبه افزود: چهارشنبه سوری سنتی بجا مانده از روزگار پیشین است که در سال های اخیر به کانونی چون میدان نبرد تبدیل شده و رعایت نکردن نکات ایمنی و استفاده از مواد آتش زای نامتعارف موجب بسیاری از موارد سوختگی ها و قطع عضوها شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه آمارها نشان می دهد بیشترین گروه آسیب دیده در حوادث شب چهارشنبه آخر سال گروه سنی ۱۶ تا ۲۳ و سپس گروه سنی هشت تا ۱۵ سال است.

رییس جمعیت هلال احمر قشم با اشاره به اینکه سوختگی های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناک در شب چهارشنبه سوری دارای ۲ نوع عوارض هستند، گفت: برخی از آنها به عنوان عوارض زودرس مطرح هستند و برخی در دراز مدت در افرار عوارض ایجاد می کند که قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگی هاست، عفونت ثانویه در محل زخم ناشی از سوختگی ها نیز یک عارضه زودرس دیگر است.

سرودی ضمن تاکید بر رعایت نکات ایمنی، برای جلوگیری از حوادث ناگوار جشن دیرینه شب چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) توضیح داد: تماشاچیان (ناظرین بیگناه) بیشتر در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره قرار دارند، از این رو سعی کنید در نزدیک و حول و حوش ترکش این ترقه قرار نگیرید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان از نزدیک شدن به افرادی که مسایل ایمنی را رعایت نمی کنند، پرهیز کنند و از پرتاب فشفشه و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید.

رییس جمعیت هلال احمر قشم با بیان اینکه فقط در فضای باز اقدام به استفاده از فشفشه و ترقه های بی خطر کنید، اظهار کرد: هیچگاه از آنها در فضای بسته استفاده نکنید و از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان های جزیره خوداری کنید؛ چرا که ضمن آلودگی شدید هوا سایر خطرات را هم در بر دارد.

وی هشدار داد: آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه حامل بنزین، مواد سوختنی و نظایر آن در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.

سرودی گفت: در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید و هنگام استفاده از اینگونه مواد، حضور یک فرد بالغ و آشنا به نکات ایمنی ضروری است و هیچ وقت این مواد را در اختیار بچه های کوچک قرار ندهید.

وی با بیان اینکه هیچ وقت از مواد محترقه و منفجره و ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید، افزود: فقط و فقط در صورت داشتن شرایط ایمنی و حضور والدین ترقه ها و فشفشه و دیگر و اسباب آتش بازی را از فروشنده های مجاز و معتبر تهیه کنید و به برچسب آن توجه کنید و در هر زمان فقط یکی از مواد محترقه و منفجره را روشن کنید و همزمان تعداد زیادی از آنها را با هم آتش نزنید.

رییس جمعیت هلال احمر قشم تاکید کرد: هیچ وقت ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید، هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنید و مواد محترقه و منفجره را در محلی مطمئن دور از دسترس کودکان، در مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

وی با اشاره به اینکه از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب های تان اجتناب کنید، گفت: بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می کنند که به علت درجه آتش گیری بالا بزودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببار می آورند.

سرودی تصریح کرد: هنگام استفاده از فشفشه، دستتان را باز نگهداشته و از جلوی صورتتان دور نگهدارید تا دچار سوختگی نشوید، این مواد را در داخل وسایل با پوشش شیشه ای و یا قوطی های فلزی منفجر نکنید و از انداختن مواد تحت فشار(مانند کپسول ها، اسپری حشره کش و نظایر آن) و وسایل شیشه ای (مانند شیشه نوشیدنی های گازدار و آمپول) و قوطی های فلزی (مانند قوطی های اسپری و کنسرو) به درون آتش جدا بپرهیزید؛ زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ذرات آن پرتاب و وارد چشم می شود.

وی تاکید کرد: بی گمان از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید و قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آن را حتما توسط آب سرد کرده و جمع آوری کنید.

رییس جمعیت هلال قشم گفت: از تمامی والدین و قشموندان درخواست می کنم در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه، ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن های ۱۲۵، ۱۱۵و ۱۱۲ آتش نشانی، اورژانس یا هلال احمر شهرستان قشم تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهند.

رییس جمعیت هلال احمر قشم افزود: بیایید با رعایت مسایل ایمنی و استفاده از عینک محافظ همواره خاطره خوشی از این جشن فرخنده ایران باستان در جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب داشته باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها