۱۴۸ انبار بزرگ بندر شهید رجایی به سامانه جامع انبارها متصل شد



رئیس کل دادگستری هرمزگان با اعلام آغاز به کار گشت های مشترک بازرسی از انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی این استان از اتصال ۱۴۸ انبار بزرگ بندر شهید رجایی بندرعباس به سامانه جامع انبارها با هدف پیشگیری از رسوب کالا ،احتکار، فساد و تسریع در فعالیت های تجاری خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، مجتبی قهرمانی با اشاره به آغاز به کار گشت های مشترک بازرسی از انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی این استان گفت: قانون‌گذار ضمانت اجرای بسیار محکمی برای ثبت انبارها در سامانه جامع انبارها و همچنین ورود و خروج دقیق و قانونی کالا پیش‌بینی نموده که بر این اساس؛ ماده ۶ مکرر ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا یک چهارم ارزش کالا، جزای نقدی برای انباردارانی در نظر گرفته است که در فرآیند ثبت کالا در سامانه جامع انبارها و در بخش ثبت، ورود و خروج کالاها اهمال داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: این گشت های ویژه متشکل از دادستانی و ادارات کل تعزیرات حکومتی، بازرسی و صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارند ضمن انجام بازرسی های سرزده با هرگونه تخلف ناشی از احتکار یا عدم رعایت مفاد ماده ۶ مکرر ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد کنند.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان در ادامه افزود: در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی استان هرمزگان تاکنون تعداد ۱۴۸ انبار موجود در بندر شهید رجایی بندرعباس در سامانه جامع انبارها ثبت شده‌اند و فرآیند نظارت بر آنها آغاز شده است.

قهرمانی خاطرنشان کرد:  تیم های بازرسی در قالب گشت مشترک با حضور مسئولین قضایی، نماینده ادارات کل تعزیرات حکومتی، صمت و بازرسی استان هرمزگان تاکنون از تعداد ۳۷ انبار مستقر در بندر شهید رجایی بندرعباس بازدید نموده‌اند.

وی یادآور شد: در نتیجه بازرسی های این گشت های مشترک مشخص شد ثبت نام تمامی این واحدها در سامانه جامع انبارها صورت پذیرفته و از این تعداد ۷ انبار نیز با استفاده از کاربر شروع به ثبت عملیات ورود و خروج کالا در سامانه مذکور نموده اند، اما همچنان ۳۰ انبار  اقدامات لازم را جهت ثبت اطلاعات انجام نداده اند که با توجه به مشاهده تخلفات مذکور گزارش گشت بازرسی در این خصوص تنظیم و جهت رسیدگی پرونده قضایی تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه اتصال این انبارها به سامانه جامع انبارها چند اثر مهم دارد، بیان کرد:
که مهم ترین آن مدیریت ارجاع پیشگیری از رسوب و احتکار کالا ها است و  این موضوع از ایجاد فساد جلوگیری کرده و در نتیجه آن مشخص می‌شود که محموله های کالا چه زمانی وارد بندر می شوند و چه زمانی ترخیص خواهند شد.

وی همچنین با تعیین ضرب الاجل از محوطه داران و انبارداران خواست هر چه سریعتر  نسبت به ثبت اطلاعات انبار و ورود و خروج کالاهای موجود در سامانه جامع انبارها اقدام کنند.
 
قهرمانی با بیان اینکه نوع و میزان کالاها نیز در نتیجه این اتصال مشخص می شود، گفت: اثر دیگر الحاق انبارهای بندر شهید رجایی به سامانه جامع انبارها، تسریع در انجام امور و رونق و تسهیل تجارت است.

این مقام قضایی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از تجار از طولانی شدن روند ورود و خروج کالاهایشان گلایه‌مند بوده‌اند، با ایجاد شفافیت از طریق اتصال انبارهای بندر شهید رجایی به سامانه جامع انبارها و همچنین نظارت مسوولان گمرک و بنادر و مراجع نظارتی درون این دستگاه ها و مراجع نظارتی برون دستگاهی، سرعت انجام کار افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه «قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ لازم الاجرا شده است و اخیرا نیز فرصت لازم اعطا شده است، اظهار کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عدم ثبت کالا و ورود و خروج آن در سامانه جامع انبارها، با متخلفان با قاطعیت برخورد خواهد شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در خاتمه تأکید کرد: با نظارتی که از طریق این سامانه بر انبارهای مستقر در بندر شهید رجایی بندرعباس صورت خواهد گرفت از هرگونه فساد پیشگیری خواهد شد که بر این اساس از تلاش های متولیان امر قدردانی می کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها