زمان پرداخت سهام عدالت متوفیان در سال ۱۴۰۲ مشخص شد



رئیس سازمان بورس اعلام کرد که تکلیف سهام عدالت متوفیان در ماه‌های ابتدایی سال جاری مشخص می شود.

      

به گزارش صبح ساحل، حدود سه میلیون نفر از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت طی سال‌های قبل فوت شده‌اند و سهام عدالت آن‌ها که یکی از دارایی فرد محسوب می‌شود باید به وراث این افراد منتقل شود. فرایندی که هرچند در سخن ساده است، اما به دلیل تعداد بالای فوت شدگان، قوانین مربوط به نقل‌وانتقال ارث، مراحل مختلف انتقال و... همواره چالش‌های زیادی داشته است که مانع تحقق ان شده‌اند.

از سوی دیگر اتفاقی که در این بین رخ داده، این است که وراث برخی از مشمولان هم فوت کرده‌اند و بازار سرمایه و قوه قضاییه باید در ارتباط با یکدیگر افراد را شناسایی کرده و سهام را به صورت غیرحضوری منتقل کنند. روش غیرحضوری به دلیل تعداد بالای افراد در نظر گرفته شده تا از مراجعه حضوری و ازدحام جلوگیری شود. این موضوع در دولت قبل به نتیجه نرسید و در نهایت پایان شهریور سال ۱۴۰۱ زمانی بود که برای به نتیجه رسیدن این فرایند اعلام شده بود. اما اواسط شهریورماه بود که پیمان حدادی - مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت - در آخرین اظهار نظر خود درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان گفت که قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.

پس از آن مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین ماه سال گذشته از تغییر مصوبه مربوطه خبر داد و اعلام کرد کهشرکت‌های کارگزاری هم وارد ماجرا شدند؛ عشقی گفت: بر این اساس بخش سامانه‌ای در اختیار کارگزاری قرار می‌دهیم تا بتوانند این کار را انجام دهند. افراد باید به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی مراجعه کنند تا کارگزاری به صورت الکترونیکی این کار را انجام دهد. وراث باید گواهی انحصار ورثه را ارائه کنند تا انتقال بر اساس سهمی که مشخص شده صورت بگیرد. در سامانه درصد هر وارث مشخص می‌شود و انتقال قهری به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. ساختار اواخر تغییر پیدا کرده و زیرساخت فنی آن درحال آماده شدن است.

در این میان، رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود درمورد اینکه سهام عدالت متوفیان چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد اعلام کرد که در ماه‌های ابتدایی سال آینده سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد. البته قوه قضایی هم درحال بررسی است و میتوان کار را همزمان پیش برد.

پیگیری سهام عدالت متوفیان 

هموطنان عزیز از چند طریق می‌توانند واجد شرایط بودن یا نبودن فرد فوت شده در سامانه سهام عدالت را از چند طریق بررسی کنند. سامانه سهام عدالت به آدرس samanese.ir برای کسب اطلاع از اعطای سهام عدالت و میزان سود و سهام هر شخص ایجاد شده است. با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی شخص فوت شده، می‌توانید از واجد بودن یا نبودن فرد در دریافت سهام عدالت و میزان آن اطلاعات لازم را کسب کرد. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، وراث متوفی می‌توانند برای انتقال سهام عدالت وی اقدام کنند.

همان‌طور که گفته شد، ابتدای امر، وراث باید از سهامدار بودن متوفی اطمینان حاصل کنند. پس از آن با آماده کردن مدارک زیر می‌توانند برای مراحل بعدی اقدام کنند. 

مدارک لازم هنگام مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای پیگیری سهام عدالت متوفیان شامل موارد زیر است:

???? گواهی‌نامه واریز مالیاتی

???? گواهی انحصار وراثت

???? گواهی فوت

???? اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه

در گام بعدی یکی از افراد به نمایندگی از باقی وراث، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد شرکت سپرده گذاری مراجعه می‌کند. نتیجه بررسی مدارک و صحت آن، بعد از طی مراحل قانونی از طریق پیامک به وراث متوفی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

متقاضیان محترم از طریق سامانه سمات به نشانی www.csdiran.ir می‌توانند خدمات انتقال سهام عدالت متوفی را انجام دهند. مدارکی که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره کردیم برای انجام مراحل بعدی الزامی است. پس از ثبت در سامانه مذکور، یکی از ورثه به دفتر پیشخوان دولت طرف قرارداد سپرده گذاری مراجعه می‌کند تا فرم‌های مربوط به انتقال سهام را دریافت کند. پس از تکمیل فرم‌های نقل و انتقالات و بررسی مدارک متقاضیان، مدارک برای بررسی و تأیید نهایی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شوند تا نتیجه نهایی به متقاضیان اعلام شود. در صورت تایید نهایی مارک متقاضیان، مبلغ سود سهام عدالت متوفی به ورثه پرداخت می‌شود.

وراث متوفی می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی https://csdiran.ir به ‌وسیله میز خدمت، مراحل قانونی را جهت استعلام و انتقال سهام عدالت متوفی به انجام برسانند.
غیرقابل انتشار: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها