از مرگ 21 نفر در سوانح جاده ای تا نجات 23 نفر از غرق شدگی

مروری بر حوادث تلخ و شیرین نوروز



تعطیلات عید نوروز هم در یک‌چشم برهم زدنی به پایان رسید و موج سفرها فروکش کرد. طی  این ایام  تردد خودروهای مسافران  در جاده های هرمزگان  18 درصد نسبت به مدت مشابه  سال گذشته افزایش داشته است. در این مدت  اتفاقات ریزودرشت رخ داد که کام عید بر عده‌ای از مسافران نوروزی و همچنین شهروندان  تلخ کرد. ازجمله  مرگ و مجروحیت 106 نفر در جاده‌های برون‌شهری  هرمزگان ناشی از عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی ، تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ ، فوت 3 نفر از اعضای یک خانواده و 4 نفر از مسافران نوروزی  براثر انفجار ناشی از نشت گاز سیلندر در محله طلابند ، اهدا اعضای بدن یک کودک خردسال بندرعباسی  به 3 کودک نیازمند پیوند  و...

    

   

 مرگ 21 نفر
به گزارش صبح ساحل، از آغاز طرح نوروزی یعنی در 24 اسفندماه 1401 تا  صبح 14 فروردین‌ماه جاری در جاده‌های هرمزگان  348 فقره تصادف رخ‌داده که بیشترین این سانحه در محور غرب (لنگه به چارک) به  علت  جاده باریک عرض کم رفت‌وآمد زیاد بوده است.اولین تصادف سال مربوط به مرگ دو نفر به علت واژگونی خودروها بود. ساعت 6 صبح اولین روز از سال جدید  راننده یک دستگاه نیسان در مسیر حمیران به بندرلنگه  به علت خواب‌آلودگی از جاده منحرف شد . این راننده پس از واژگونی خودرو فوت شد. یک ساعت بعدازاین اتفاق تلخ در مسیر بندرعباس به سمت میناب یک دستگاه خودرو پژو به علت خواب‌آلودگی راننده  واژگون شد و سرنشین آن‌که زن 60 ساله‌ای بود در دم جان سپرد.
به گفته رئیس پلیس‌راه هرمزگان از 24 اسفندماه  تا صبح  دیروز ،  16 فقره تصادف منجر به مرگ  21 نفر در جاده‌های برون‌شهری شد که این آمار در سال گذشته  19 فقره بوده که 21 نفر جان باختند. سرهنگ مهدی نیکبخت با اشاره به اینکه آمار کل تصادفات  در این مدت 3 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است گفت:  در این بازه زمانی 131 نفر  در 85 فقره تصادف مجروح شدند این در حالی ست که نوروز  سال قبل در 109 تصادف جرحی وقوع یافته 130 نفر مجروح شده بودند. وی تصادفات خسارتی امسال را  247 فقره و مدت مشابه را 230 فقره  عنوان کرد.سرهنگ نیکبخت  عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی ، تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ از بیشترین علل سانحه جاده‌ای  و بیشترین مسیر تصادفات را محور  غرب یعنی بندرلنگه به چارک به خاطر  جاده باریک عرض کم رفت‌وآمد زیاده  خواند. وی بیشترین  ساعات تصادفات را  16 تا 22 دانست . رئیس پلیس‌راه هرمزگان از مرگ 2 نفر از سوخت بران قاچاق و پنج  نفر موتورسوار در جاده‌های استان خبر داد. وی آمار توقیف ساعتی خودروهای با تخلفات حادثه‌ساز  را  953 فقره اعلام کرد .رئیس پلیس‌راه هرمزگان با اشاره به اینکه در اجرای این طرح نوروزی  ۴ هزار نیروی پلیس وامدادی با ۴۰۰ دستگاه خودرو در جاده‌های هرمزگان حضور دارند، اضافه کرد: ۷۹ دستگاه دوربین ثابت و ۳۵ دوربین سیار هم در جاده‌های استان مستقر است.سرهنگ نیکبخت خاطرنشان کرد: طرح نوروزی از ۲۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در جاده‌های هرمزگان اجرا می‌شود.
      
 یک سال حبس و ۶ ماه توقیف خودرو، مجازاتِ دست‌کاری پلاک 
دادستان مرکز استان هرمزگان اعلام کرد: با مصوبه شورای تأمین استان، خودروهای بدون پلاک و پلاک مخدوش ۶ ماه توقیف خواهند شد و بر اساس (ماده ۷۲۰) قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان هرگونه تغییر در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه یا الصاق پلاک تقلبی از ۶ ماه تا یک سال حبس پیش‌بینی‌شده است.علیرضا احمدی منش افزود: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دستگاه قضایی استان هرمزگان در ایام نوروز با توجه به افزایش سفرها، تردد خودروهای شوتی و سوخت بر بدون پلاک یا پلاک مخدوش است که خطرات جدی برای مسافران در جاده‌های استان ایجاد کرده‌اند.وی خاطرنشان کرد: تردد خودروهای بدون پلاک یا دارای پلاک مخدوش و تقلبی برخلاف مقررات و مغایر بانظم و امنیت است و به همین دلیل برخورد قانونی با این خودروها به‌صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.به گفته احمدی منش امسال کاهش حوادث جاده‌ای به‌عنوان یک شاخص در ارزیابی‌ها تعریف‌شده و تأکید اعضای شورای تأمین هرمزگان بر کاهش ۵۰ درصدی تصادفات است که دادگستری نیز همین هدف را پیگیری می‌کند.
   
 اولین اهدا کننده سال 
آرین ملیوار کودک ۲ و نیم ساله بندرعباسی نخستین اهدای عضو در هفتم فروردین ماه ۱۴۰۲ در استان به نام خود ثبت کرد.آرین در 15 اسفندماه 1401 در کوچه مشغول بازی بود که ناگهان خودروی مرد همسایه هنگام دنده عقب،او را زیر گرفت. راننده او را ندیده بود. این پسربچه پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ دچار  مرگ مغزی شد و  اعضای بدنش به سه کودک  نیازمند پیوند اهدا شد. کبد و ۲ کلیه  وی به 3 کودک استان فارس پیوند زده شد.
   
 امدادرسانی به ۱۷۴ حادثه‌دیده  توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر هرمزگان 
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان با اشاره به بهره‌مندی ۱۶۲ هزار نفر از طرح خدمات بشردوستانه  گفت: نجات گران این جمعیت در طرح امداد و‌ نجات هلال‌احمر در ۱۷۴ عملیات امدادرسانی به متاثرین امدادرسانی کرده‌اند.مختار سلحشور با اشاره به  خدمات ارائه‌شده در راستای طرح عملیات امداد و نجات نوروزی هلال‌احمر بیان کرد: از ابتدای این طرح  نیروهای هلال‌احمر به ۱۷۴ مورد حادثه امدادرسانی کرده‌اند که ۷۲ مورد در جاده‌های استان بوده است.سلحشور بابیان ۸۳ حادثه‌دیده توسط نیروهای جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل شدند، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ نفر از امدادگران و نجات گران این جمعیت در عملیات امدادرسانی مشارکت داشته‌اند.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان با اشاره به خدمات ارائه‌شده جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان در حوزه جوانان در طرح خدمات بشردوستانه نوروزی  گفت: از ۲۴ اسفندماه تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۲ هزار و ۸۰۰ نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.وی با اشاره به این‌که ۲۳ هزار و ۷۶۱ نفر در پویش به رفت مشارکت کردند، اظهار کرد:  بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر نیز به خیمه نماز در پایگاه‌های ثابت و موقت جمعیت هلال‌احمر مراجعه کردند.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در طرح ملی خدمات بشردوستانه جوانان به مسافرین نوروزی جوانان، سفیران ایمنی، سلامت و نشاط اجتماعی بیش از ۱۳۵ نفر از اعضای جوان هرمزگان مشارکت داشته‌اند.
      
 مرگ 3 نفر براثر انفجار گاز سیلندر  پیک‌نیک 
آتش‌نشانان بندرعباس در ایام نوروز به 149  فقره مأموریت اعزام شدند. آن‌ها  61 حریق را اطفا نمودند و به امداد  88 حادثه پرداختند. به گفته محمدامین لیاقت مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بیشترین حریق در منازل مسکونی و بیشترین امداد در آسانسورها بوده است. وی اولین مأموریت آتش‌نشانان را  اطفا  حریق در ساعت 2 و 23 دقیقه بامداد اول فروردین در بلوار ساحلی پارک نیمه‌تمام آکواریوم دانست که عده‌ای با  یک فروند لنج را به آتش کشیده بودند . لیاقت در خصوص انفجار گاز پیک‌نیک در محله طلابند بندرعباس نیز گفت: بامداد هفتم  فروردین‌ماه جاری خبر انفجار در ساختمان مسکونی واقع در محله طلابند را دریافت کرد و به‌محض اطلاع از وقوع این حادثه تیم‌های عملیاتی از ایستگاه‌های شماره ۱، سه، چهار و ۶ به محل اعزام شدند.وی بابیان اینکه  به دلیل وقوع انفجار صورت گرفته این ساختمان به‌طور کامل تخریب‌شده بود که با تلاش آتش‌نشانان و تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر حاضر در محل، آواربرداری صورت گرفت  افزود:این عملیات حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید. لیاقت علت انفجار را نشت گاز از سیلندر پیک‌نیک  بیان کرد و ادامه داد:  قدرت تخریب این انفجار به حدی بوده که به خانه‌های هم‌جوار نیز خسارت وارد کرد و  متأسفانه سه نفر فوت و چهار نفر  مجروح شدند. وی فوت‌شدگان را خانم 44 ساله و دو کودک ذکر کرد.
   
 آتش‌سوزی در پارک آبی قشم بدون تلفات جانی
آتش‌سوزی مجموعه قدیمی ورزشی تفریحی پارک آبی خلیج‌فارس واقع در پارک زیتون قشم بدون هرگونه تلفات جانی مهار شد. به گفته نجم الدین فریدونی رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی سازمان منطقه آزاد قشم ،ساعت ۱۵ و ۲۹ دقیقه  سیزدهم فروردین‌ماه جاری   آتش‌سوزی مجتمع پارک آبی که در پنج سال گذشته تعطیل بوده است، به آتش‌نشانی اعلام شد، بلافاصله گروه‌های آتش‌نشانی وامداد و نجات این اداره به محل حادثه اعزام و ۱۸ نیروی عملیاتی به همراه پنج خودروی اطفای حریق در محل حادثه حاضر شدند.وی بابیان اینکه  در این عملیات علاوه بر خودروهای آتش‌نشانی، چهار خودرو از بخش‌های دیگر سازمان منطقه آزاد قشم یاری‌رسان بوده ، ۸۰ هزار لیتر آب برای اطفای حریق به محل رساندند و در کل ۱۰۰ هزار لیتر آب مصرف شد اضافه کرد: با توجه به هم‌زمانی حادثه و اعلام یک حادثه دریافت مسکونی شهر، تلاش آتش‌نشانان برای مهار حریق به ثمر نشست و ساعت ۱۷ و ۵ دقیقه به‌عنوان پایان عملیات اعلام شد.وی تصریح کرد: این سازه از یک مجموعه تفریحی پارک آبی بود که در آن وسایل سریع الاشتعال از جنس پلی‌اتیلن وجود داشت و جنس خود سازه نیز از فوم، پشم‌شیشه، پی‌وی‌سی و کامپوزیت بود که بسیار اشتعال‌زا هستند و برشدت حریق افزوده بود.فریدونی ادامه داد: سرعت باد امروز بیش از ۴۵ کیلومتر در ساعت بود که باعث افزایش سرعت انتقال حریق شد و بعد از اتمام عملیات با توجه به جنس سازه تیم‌های آتش‌نشانی هنوز در محل مستقر هستند تا از هر حادثه احتمالی جلوگیری کنند.
     
کاهش چشمگیر آمار غرقی در مناطق ساحلی هرمزگان 
معاون سیاسی و امنیتی استاندار هرمزگان از کاهش چشمگیر آمار غرقی در مناطق ساحلی هرمزگان در نوروز ۱۴۰۲ خبر داد.احسان کامرانی عنوان کرد: با تدابیر اتخاذ گردیده از سوی فرمانداران، شهرداران و مناطق آزاد کیش و قشم در تعطیلات پایانی سال ۱۴۰۱ و هفته اول نوروز ۱۴۰۲ میزان غرقی‌های منتج به فوت در مناطق ساحلی به صفر رسیده است که قابل‌تقدیر است. وی گفت: کاهش چشمگیر آمار غرقی منتج به فوت در مناطق ساحلی استان نسبت به ساحل‌های گذشته یک دستاورد مهم است که ضروری است با برنامه‌ریزی و پیگیری حفظ شود. 
   
 نجات جان ۱۲ گردشگر دریایی در بندرلنگه
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه و غرب هرمزگان از نجات  ۱۲ نفر گردشگر دریایی و قایق آن‌ها به دلیل نقص فنی و عدم توجه به شرایط و نامساعد بودن هوا توسط ناجی ۱۱ و قایق همیار ناجی در سواحل بندرلنگه خبر داد.مرتضی سالاری افزود: صبح ۱۳ فروردین‌ماه ضمن اعلام این خبر گفت: یک فروند قایق تفریحی که حامل ۱۲ سرنشین بود، به دلیل عدم توجه به شرایط نامساعد جوی و هشدارهای صادرشده از سوی سازمان بنادر و هواشناسی و ازکارافتادن موتور قایق در دریا سرگردان بودند که بلافاصله پس از اعلام پیام اضطرار به مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی بنادر غرب استان هرمزگان، شناورهای جستجو و نجات و همیار ناجی که به‌منظور حفظ ایمنی در بنادر غرب استان هرمزگان مستقرشده‌اند به محل اعزام شدند و تمامی سرنشینان قایق را از خطر غرق‌شدگی و مرگ نجات دادند.سالاری افزود: علیرغم هشدارهای داده‌شده مبنی بر عدم تردد شناورها، متأسفانه بعضی از قایق‌ها و شناورها رعایت موضوعات ایمنی و هشدارها را نادیده گرفته و جان خود و گردشگران را به خطر می‌اندازند و با توجه به این موضوع مالک و ناخدای قایق جهت سیر مراحل قانونی به مقامات ذیصلاح تحویل گردیدند.وی یادآور شد: در طول ایام نوروز ۱۴۰۲ در راستای ایجاد ایمنی بیشتر با تلاش شبانه‌روزی مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی بنادر غرب استان هرمزگان و با استفاده از تجهیزات مخابراتی مدرن و شناورهای جستجو و نجات تمامی منطقه غرب استان هرمزگان تحت نظارت و پوشش قرارگرفته است. سالاری ادامه داد: شهروندان می‌توانند در رابطه کلیه اطلاعات در خصوص باز بودن مسیرها و فعالیت بنادر مسافری از سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۰۰۱۹۸۳۶۹۲ با ارسال عدد ۱ و ۲ و در بنادر تجاری از برج کنترل بنادر استعلام و در صورت بروز هرگونه سوانح دریایی و یا درخواست کمک با سامانه ۲۴ ساعته ۱۵۵۰ تماس و یا از طریق کانال اضطرار دریایی ۱۶VHF ارتباط رادیویی بگیرند.
   
 نجات ۹ نفر از غرق شدن در قشم
قائم‌مقام ستاد اجرایی خدمات سفر قشم نیز از  نجات ۹ نفر در سواحل ناز، هامون، زیتون، سینما دریا و آفتاب۲ از خطر غرق شدن خبر داد .حجت‌الاسلام سعید آخوندی بیان داشت: از مجموع ۹ نفر نجات‌یافته توسط  ناجیان غریق ستاد اجرایی خدمات سفر قشم در سواحل قشم، چهار نفر از بانوان و پنج نفر از آقایان که سه نفرشان نوجوان بودند.وی عنوان کرد: فعالیت ۲۰ نیروی نجات‌غریق که از ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ در سواحل قشم مستقرشده‌اند موجب پیشگیری از غرق شدن مهمانان و گردشگران در آب‌های ساحلی این جزیره شد.
   
 نجات دو جوان گرفتار در طوفان
معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان از نجات جان دو جوان مضطر در دریا طی یک عملیات جستجو و نجات حساس و نفس‌گیر خبر داد.اسماعیل مکی زاده‌ در تشریح این عملیات جستجو و نجات بیان کرد: ساعت ۲۲:۳۰ سوم فروردین‌ماه گزارشی از سوی مرکز کنترل ترافیک بندر شهید رجایی مبنی ایجاد شرایط اضطرار برای دو جوان MAN OVERBOARD (آدم به دریا) به مرکز هماهنگی نجات دریایی هرمزگانMRCC) ) ارسال شد.وی بابیان اینکه پس از وصول گزارش بلافاصله شناور «بارج» و یدک‌کش «اظهر یک» به موقعیت در حدفاصل یک مایلی کانال و موج‌شکن شهید رجایی و اسکله فولاد اعزام شدند تصریح کرد: به‌ دلیل شرایط نامساعد جوی حاکم بر منطقه و تسریع درروند جستجو و نجات شناورهای ناجی ۱۹، هادی ۳ و هادی ۴ نیز در محل مستقر و عملیات در ساعت ۲۲:۴۰ آغاز شد.مکی زاده افزود: بر اساس نقشه منطقه باوجود شرایط نامساعد جوی و ارتفاع موج و نیز تاریکی هوا، در یک عملیات حساس و نفس‌گیر با تلاش همه واحدهای حاضر در منطقه خوشبختانه ساعت ۲۳:۳۰ دو جوان توسط ناجی ۱۵ نجات یافتند.معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: پس از بررسی پزشکیار مستقر در ناجی و اطمینان از سلامت آن‌ها، افراد نجات‌یافته برای انجام مراحل پزشکی به درمانگاه بندر شهید رجایی منتقل شدند.گفتنی است؛ علت این حادثه توسط تیم بررسی سوانح دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در دست بررسی است.
   
 قاتل 20 ساله متواری در میناب دستگیر شد
کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان میناب قاتل 20ساله که پس از وقوع قتل متواری شده بود، دستگیر کردند.سردار غلامرضا جعفری فرمانده انتظامی استان هرمزگان امروز گفت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع یک فقره قتل در شهرستان میناب، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.وی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان میناب به منظور بررسی ابعاد چگونگی وقوع قتل به بیمارستان اعزام که با بررسی و انجام اقدامات پلیسی مشخص شد در پی درگیری بین 2 نفر در دو راهی تیاب این شهرستان با سلاح سرد یکی از طرفین درگیری مجروح که پس از انتقال به بیمارستان علی رغم تلاش کادر درمان فوت کرده است.سردار جعفری اظهار داشت: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان با رصد اطلاعاتی و اقدامات فنی و پلیسی و بررسی صحنه جرم ضمن شناسایی طرفین درگیری با هماهنگی قضائی در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه قاتل 20ساله را دستگیر که در بازجویی و تحقیقات فنی صورت گرفته لب به اعتراف گشود و به جرم ارتکابی معترف شد و عنوان داشت، طی یک درگیری لفظی و تنشی که ازمدتها قبل با داشتیم طی مشاهده فرد مقتول اقدام به درگیری و بر اثر عدم کنترل خشم مرتکب قتل شدم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها