مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان خبر داد:

صدور سند مالکیت برای ۹۰ هزار واحد مسکونی روستایی


نویسنده: سامیه طهورنیان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان از صدور سند مالکیت ۹۰ هزار واحد مسکونی روستاییان استان و اتمام مقاوم‌سازی صددرصدی روستاهای هرمزگان طی 10 سال آینده خبر داد و گفت: اولویت ما این است در تمام روستاهای هرمزگان طرح هادی اجرایی شود.

به گزارش صبح ساحل، «شهریار نوری زاده»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب ۱۰۰ امام خمینی «ره» گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ازجمله نهادهایی است که حضرت امام راحل در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که عقب‌ماندگی به میزان قابل‌توجهی در کشور بیداد می‌کرد با درایت و هوشمندی حساب 100 بانک ملی را در جهت ساخت منازل افراد فاقد مسکن در روستاها تأسیس کرد.

وی در ادامه افزود: به برکت انقلاب اسلامی ایران در حوزه شهرستان بندرعباس، روستاها نیز توسعه‌یافته است و همان‌طور که شاهدید مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شکل‌گرفته است.

نوری زاده ضمن بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸۶ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد، گفت: هم‌اکنون ۱۸۶ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان هرمزگان وجود دارد و همچنین از سال ۱۳۸۴ که موضوع بهسازی مسکن روستایی و سوانح طبیعی در هرمزگان پیش آمد تاکنون از این دو محل مطابق با میانگین کشوری بالغ‌بر ۵۳ درصد روستاهای هرمزگان به‌واسطه تسهیلات ارزان‌قیمت عملیات مقاوم‌سازی آنان انجام‌شده است.

وی همچنین تصریح کرد: در استان هرمزگان بالغ‌بر هزار و ۳۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد و از این تعداد تاکنون بالغ‌بر ۹۸ درصد این روستاها عملیات مقاوم‌سازی آن انجام‌شده است.

 

 

اجرای ۴۰ درصدی طرح هادی در هرمزگان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان در خصوص مقاوم‌سازی روستاهای هرمزگان و طرح هادی گفت: برنامه ما برای دو سال آینده این است تمام روستاهای هرمزگان به‌صورت صددرصدی مقاوم‌سازی کنیم. نوری زاده بابیان اینکه، تاکنون ۴۰ درصد روستاهای هرمزگان عملیات اجرایی طرح هادی انجام‌شده است، گفت: در بحث عملیات اجرایی طرح هادی روستایی، میانگین کشوری ما ۵۵ درصد و همچنین عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۴۰ درصد است.

وی یادآور شد: به علت پراکندگی راه‌های روستایی و عدم دسترسی به خدمات حمل‌ونقل در منطقه بشاگرد اجرای طرح هادی روستایی سخت است اما اولویت ما این است که در حوزه جاسک، بشاگرد ورودان بتوانیم در این مناطق به انجام برسانیم.

نوری زاده عنوان کرد: به دستور دکتر نیکزاد و وزارت راه و شهرسازی برنامه ما این است که طرح هادی تمام مناطق دورافتاده را انجام دهیم.

وی در ادامه بیان داشت: 500 روستا در هرمزگان باید موردبازنگری قرار بگیرند و این در حالی است که در سال 1400 بالغ‌بر 156 روستا را موردبازنگری قراردادیم؛ اما متأسفانه اعتبارات ملی در زمان مقرر ابلاغ نشد، هم اکنون  حدود 80 درصد بازنگری ها در دست انجام است که مانده تعهد آن به سال جاری منتقل می شود. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان به شناسنامه‌دار کردن واحدهای مسکونی اشاره کرد و افزود: شناسنامه‌دار کردن واحدهای مسکونی قطعاً می‌تواند بسیاری از مشکلات روستاییان را مرتفع کند.

نوری زاده در ادامه ابراز داشت: از 186 هزار واحد مسکونی تا به اکنون اسناد مالکیت 90 هزار واحد مسکونی روستاییان صادرشده است و در سال گذشته بالغ‌بر سه هزار و 700 واحد مسکونی داشتیم که برای تمام آن سند صادر شد.

وی گفت: در سال جاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان با مشارکت اداره ثبت‌احوال برنامه‌ریزی دقیق را در راستای افزایش سهمیه برای صدور اسناد مالکیت انجام داده است تا بدین‌وسیله دغدغه‌های مردم کاهش پیدا کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان گفت: سال گذشته بالغ‌بر 200 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی و همچنین قیر رایگان تخصیص داده شد که ما توانستیم در 164 روستای هرمزگان عملیات اجرایی طرح هادی را انجام دهیم و همچنین امسال بالغ‌بر 225 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی تخصیص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت ما این است در تمام روستاهای هرمزگان اعم از مناطق دورافتاده و صعب‌العبور بشاگرد نیز طرح هادی روستایی با دستور استاندار هرمزگان اجرایی شود. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان گفت: سال گذشته بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی و همچنین قیر رایگان تخصیص داده شد که ما توانستیم در ۱۶۴ روستای هرمزگان عملیات اجرایی طرح هادی را انجام دهیم و همچنین امسال بالغ‌بر ۲۲۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی تخصیص داده شد.

نوری زاده بیان داشت: ما باید بتوانیم هرساله منظومه‌های روستایی را با محوریت توسعه پایدار روستاها مطالعه کنیم تا بدین‌وسیله موازی کاری در هیچ سازمان انجام نشود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان افزود: در سطح روستاهای استان هرمزگان 192 خانوار وجود دارند که همگی آنان دارای دو فرزند معلول هستند، اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشارکت بهزیستی و بنیادمستضعفان توانست که واحدهای مسکونی را برای این خانواده‌ها احداث کند.

وی اذعان داشت: سال گذشته در راستای انعقاد تفاهم‌نامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان با سازمان برنامه‌وبودجه، بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان بالغ‌بر 6 هزار واحد مسکونی برای نیازمندان در کوهشاه احمدی، بشاگرد، جزیره لارک با 70 درصد پیشرفت فیزیکی احداث‌شده است.

عملکرد مثبت بنیاد مسکن هرمزگان در حوادث طبیعی اخیر استان

نوری زاده به جریانات سیل شرق هرمزگان «میناب و رودان» اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ‌بر 370 واحد مسکونی که در جریانات سیل آسیب‌دیده بودند، احداث شد و همچنین سیل دیگری در این حوزه شرق هرمزگان به وقوع پیوست که تسهیلات آن در بهمن‌ماه 1401 ابلاغ شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان ابراز داشت: بالغ برهزارو 530 واحد مسکونی رودان و میناب در دست ستاد معین بازسازی داریم که تاکنون پروانه ساخت این واحد مسکونی صادرشده است و در زمان‌بندی 6 ماه این واحدها به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به زلزله بخش فین و دهستان سیاهو و بخش مرکزی اشاره کرد و گفت: براثر وقوع زلزله بالغ‌بر دو هزار واحد روستایی و 498 واحد شهری آسیب دید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان نیز 98 درصد واحدهای روستایی را در آن منطقه اعم از عملیات فونداسیون، دیوارچینی، ایزوگام، نصب درب و پنجره، سقف و... به اتمام رسیده است.

نوری زاده به زلزله غرب هرمزگان بخش مهران بندرلنگه و شهرستان بستک اشاره کرد و افزود: تاکنون 320 واحد مسکونی عملیات اجرایی و تعمیر آن با مشارکت مردم و نظارت ستاد بازسازی انجام‌شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در خردادماه 1401 زلزله مهیبی در دو بخش مهران، بخش مرکزی بندرلنگه رخ داد که بالغ‌بر هزار 196 واحد روستایی آسیب دید و از این تعداد ما عملیات اجرایی حدود هزار 100 واحد مسکونی را آغاز کردیم.

وی عنوان کرد: در دی و بهمن به دلیل اینکه سازمان مدیریت مصوبه را به دولت ارسال نکرده بود کار در زمان مقرر انجام نشد در غیر این صورت اگر تسهیلات به‌موقع در اختیار ما قرار می‌گرفت با پیگیری استاندار این پروژه به اتمام می‌رسید.

نوری زاده افزود: هم‌اکنون با پیگیری استاندار هرمزگان، نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نمایندگان غرب هرمزگان تسهیلات ابلاغ شد تا به اکنون 900 واحد مسکونی، اسکلت‌بندی آن انجام‌شده و 550 واحد مسکونی عملیات اجرایی سقف زده‌شده و همچنین 620 واحد مسکونی عملیات اجرایی دیوارچینی آن به اتمام رسیده است، امید داریم که در 4 ماه آینده با مشارکت بانک عامل و تزریق تسهیلات به پیمانکاران این واحدهای مسکونی به بهره‌برداری برسد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها