رالی شبانه جوانان بندرعباس، تخلیه انرژی یا آزار شهروندان؟


نویسنده: سامیه طهورنیان

رالی شبانه جوانان بندرعباس یا همان دور دور کردن در مسیرهای شهری و محلات، تفریح بی‌هدفی است که به گفتهٔ صاحب‌نظران جز اتلاف بیهوده وقت، سوخت ، آزار شهروندان و سلب خواب و آسایش از مردم چیزی به دنبال ندارد. گاها این دور دورها و دستی کشیدن‌ها به تصادف‌های خونین نیز منجر می‌شود.
    

به گزارش صبح ساحل، پیش‌تر این دور دور کردن‌ها یا «رالی شبانه» مختص قشر معدودی از افراد جامعه و با خودروهای مدل‌بالا بود؛اما چند سالی است این پدیده همه‌گیر شده و پای جوانان دیگر جامعه را نیز به این سرگرمی باطل بازکرده است.

  

تیک آف های خطرناک، آسایشمان را برده

شهروندان در این رابطه به صبح ساحل گفتند:به مقامات قضایی بفرمایید حوالی ساعت ۱۱ و ۱۲ شب سری به بلوارهای سطح شهر بزنند و جلوی دور دور چند ماشین مزاحم که هر شب سبب سلب آسایش مردم می‌شود را بگیرند.

شهروند دیگری می‌نویسد: از سروصدای ماشین‌ها در نیمه‌شب دیگر عاصی شدیم. مدت‌هاست شب‌ها خواب راحت نداریم. صدای دستی‌ها به‌صورت واضح و بلند شنیده می‌شود.
شخص دیگری می‌گوید: صبح تا شب‌کار می‌کنم و مدتی است تا برای خواب و استراحت شبانه آماده می‌شوم ، مزاحمت جوان‌ها شروع می‌شود. از طرفی صدای اگزوز ماشین‌ها و تیک آف کشیدن آن‌ها از طرفی هم‌صدای فریادهای خودشان بلند می‌شود.
این شهروند می‌گوید: گویی این افراد متوجه نیستند با این کارشان باعث آزار و اذیت مردم هستند و تا پلیس مراجعه نکند تا صبح هم شده به کارشان ادامه می‌دهند و با اعصاب و روان مردم بازی می‌کنند.

 

  

دوردور شبانه تفریحی برای جوانان
یکی از جوان‌هایی که در این دور دور شبانه بندرعباس شرکت می‌کند می‌گوید: مسابقه گذاشتن در رانندگی و چرخیدن در شهر یکی از محدود تفریح‌هایی است که ما داریم، شب‌ها با دوستان در محلی که فضای کافی و مناسب داشته باشد قرار گذاشته و 2 تا3 ساعتی را با رانندگی سپری می‌کنیم.
وی می‌افزاید: به دلیل اعتراض مردم و درنتیجه ورود نیروی انتظامی مجبور به تغییر محل می‌شویم. مدتی در بلوار مصطفی خمینی، گاهی کوی نیایش و نور و گاهی هم بلوار راه‌آهن چراکه وقتی پلیس از منطقه مطلع می‌شود تا مدتی آن محل را کنترل، ممانعت و جریمه می‌کند.
این جوان که اعتراض مردم به این کار را قبول ندارد می‌گوید: آن‌ها باید جوان‌ها را درک کنند و فرصتی برای تفریح و تخلیه انرژی به ما بدهند.

  

    

معضلی که ریشه‌یابی نمی‌شود
بی‌توجهی به اوقات فراغت جوانان، بیکاری، نداشتن هدف مشخص، بلاتکلیفی و سردرگمی برخی جوانان باعث روی آوردن آن‌ها به تفریحات ناسالم و خارج از عرفی می‌شود که به‌عنوان یک آسیب اجتماعی تبعات زیادی به دنبال دارد.
آنچه مسلم است برخورد قهری، جمع‌آوری، جریمه و اقداماتی از این قبیل نتیجه‌بخش نبوده و باید باریشه یابی و جبران ضعف‌هایی که در امور فرهنگی، ورزشی و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان وجود دارد برای درمان آن اقدام کرد.
خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین و اولین نهاد باید با فراهم کردن شرایط مناسب تفریح برای جوانان در جمع خانواده و نهادهای متولی و مسئول نیز با ایجاد مراکز مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی متناسب بافرهنگ و عرف جامعه در ایجاد هدف و نشاط در جوانان و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کنند. 

منتشر شده: 2
مسعود
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
بنده هم چند شب بدلیل بیماری دنبال سرم وآمپول ودکتر در میدان صادقیه .مصطفی خمینی واتوبوسرانی خصوصا ساعت ۳ صبح بودم.شاهد این رفتارهای ضد اجتماعی بودم.حرکات خطرناک.سروصدا امری عادی برای این افراد شده است
جواد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲
بندرعباس اصلا افتضاح لطفا پیگیری کنید...پشت اتوبان سه راه برق که بهشت زهرا ختم می شه اینجا کلی ماشین بدون پلاک و با سرعت وحشتناک عبور می کنن حتی پلاک جلوشون رو می کنن...کنترل نمی کنن خیابون رو رهاست
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها