مدیرکل محیط زیست هرمزگان خبر داد:

انتقال فوری توله خرس سیاه به تهران برای تیمار



مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان از انتقال توله خرس سیاه رها شده از مادر جهت تیمار به تهران خبرداد.

به گزارش صبح ساحل، «حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: صبح روز (۳۰ فروردین‌ماه) فردی از اهالی بخش مرکزی شهرستان رودان در استان هرمزگان یک توله خرس سیاه را که در محدوده جاده یافته بود به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان تحویل داد.

وی ادامه داد: بنا بر اظهارات این فرد خرس مادر و توله دیگری نیز در روز ۲۹ فروردین‌ماه در همین حوالی دیده شده که احتمالاً توله خرس مذکور به دلیلی از آن‌ها جدا شده است.

مسیحی با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان و مسئولین حفاظت محیط زیست اداره کل هرمزگان و سازمان متبوع، از آنجا که احتمال داده شد که خرس مادر برای یافتن توله همچنان در همان محدوده پرسه می زند، بازگرداندن توله خرس به محلی که زنده گیری شده بود در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه علی رغم تلاش های انجام شده این اتفاق نیفتاد و خرس مادر به محل مراجعه نکرد. از این رو با توجه به سن کم توله خرس که تا یک سالگی به مادر وابسته است و به تنهایی قطعاً حیاتش به خطر می افتد، به ناچار تصمیم بر خروج توله از زیستگاه گرفته شد.

وی با بیان اینکه توله خرس پس از چند روز تیمار در بندرعباس و تثبیت وضعیت سلامت، به تهران منتقل شد، عنوان کرد: خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب ترین و آسیب پذیرترین گونه ها بشمار می رود که زیر گونه بلوچی آن که در ایران پراکنش دارد و از نظر وضعیت حفاظتی در جهان در آستانه انقراض قرار دارد. این گونه با ارزش از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی استان هرمزگان معرفی شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان  اضافه کرد: مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در شرق استان هرمزگان شامل ارتفاعات شهرستانهای بشاگرد، رودان، جاسک، میناب، در غرب استان تا منطقه حفاظت شده باز و در شمال استان تا منطقه حفاظت شده هماگ و سایر ارتفاعات شهرستان حاجی آباد است.

وی با اشاره به اینکه همانطور که بارها از هم وطنان عزیز تقاضا شده است، در برخورد با نوزادان حیات وحش خصوصاً در فصل بهار باید بسیار با احتیاط رفتار کرد و از نزدیک شدن، لمس کردن، تعقیب کردن، جدا کردن آنها از زیستگاه و یا غذا دادن به آنها به طور جدی خودداری کرد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد مادر در همان نزدیکی است و احتمالاً برای تغذیه کمی فاصه گرفته است که اگر گوشتخوار باشد در دفاع از فرزندانش دارای رفتار به شدت تهاجمی است در نتیجه در صورت مشاهده موارد ویژه که مداخله انسان و عملیات امداد و نجات ضروری بنظر می‌رسد، ضمن رعایت موارد احتیاطی ذکر شده سریعاً به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان مربوطه اطلاع داده شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها