رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد

تب دنگی تازه‌ترین چالش سلامت در استان



«دستگاه MRI جدید و پیشرفته در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس نصب و هلیوم آن تزریق‌شده و در مراحل پایانی قرار دارد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد اما زمان آن قابل پیش‌بینی نیست».

این مطلب را رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در جمع خبرنگاران بیان کرد و افزود: دستگاه فوق‌الذکر با تکنولولوژی بالا و حساسیت بالاست که شامل زیرساخت‌هایی چون اتاق‌هایی مربوط به دستگاه، کنترل و تکنیک که نیاز به ست کردن دارد که امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری فیزیکی از دستگاه برسیم. دکتر غلامعلی جاودان در نشست خبری به  بهره‌برداری از سه بیمارستان همچون کودکان بندرعباس، ۱۶۰ تختخوابی میناب و ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس در سال جاری اشاره داشت و این پروژه‌ها را از اولویت‌های اجرایی و عمرانی مهم دانشگاه علوم پزشکی ذکر کرد. وی  این را گفت که  اعتبار تکمیل بنای فیزیکی این بیمارستان‌ها حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و بیش از ۱۵۰۰ نیرو  نیاز دارد. دکتر جاودان با اشاره به همیاری و همکاری صنایع هرمزگان اظهار داشت: بنگاه‌های اقتصادی هرمزگان  همیشه پای‌کار بوده و درزمینهٔ  کمک به توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان تلاش کرده‌اند. وی از کمبود تخت‌های بیمارستانی نیز گریزی داشت و تصریح کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی هرمزگان محدود است و اگر چهار بیمارستان در حال ساخت استان هرمزگان آماده شود، ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های بیمارستانی استان اضافه می‌شود.به گفته این مقام مسئول سال گذشته، تمام خدمات درمانی و بهداشتی ارائه‌شده  به مردم  هرمزگان بالغ‌بر 68 میلیون و 263 هزار خدمت بوده است این موارد شامل در حوزه بهداشت بیش از ۲۷ میلیون خدمت، در اورژانس پیش بیمارستانی نیز 423 هزار 319 هزار خدمت (رتبه برتر کشوری) و در بیمارستان‌های استان  ۲۹ میلیون خدمت ،در حوزه دارو هم 10 میلیون خدمت بوده  است. دکتر جاودان  تأکید کرد: باوجود برخی محدودیت‌ها و چالش‌ها، دانشگاه علوم پزشکی از تمامی توان خود برای خدمت‌رسانی حداکثری استفاده کرده و منابع مالی، تجهیزاتی و علمی و انسانی را بر اساس شدت نیاز و اولویت‌بندی‌ها به کار می‌گیرد. وی در خصوص تعرفه‌های متفاوت دندانپزشکی‌های دولتی در سطح شهر نیز گفت: در شهر بندرعباس در تمامی مراکز جامع سلامت خدمات دندانپزشکی ارائه می‌شود، دولتی بودن مراکز دندانپزشکی در تعرفه خدمات است و مواد اولیه و تجهیزات مشمول هزینه برای آنان است و چون سازمان‌های بیمه‌گر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی نیستند، نمی‌توان کلیه خدمات را رایگان یا با نرخ پایین ارائه داد.

 

 مصرف بیش‌ازحد سرم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یکی از دلایل  کمبود برخی اقلام دارویی مانند سرم تجویز و مصرف بیش‌ازحد نیاز اعلام کرد و گفت: به‌صورت استاندارد سهمیه توزیع دارو در کشور وابسته به جمعیت استان نسبت به کشور است،جمعیت استان هرمزگان یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و به‌طور مثال طی اسفندماه سال گذشته حدود  300 هزار بطری سرم در داروخانه‌ها و مراکز درمانی استان توزیع و مصرف‌شده است و بازهم می‌گویند کمبود است که عجیب به نظر می‌رسد که چرا این حجم مصرف ازسرم در استان هرمزگان وجود دارد. دکتر جاودان افزود: تجویز بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک و داروهای تزریقی نیز صحیح نیست و عارض جبران‌ناپذیری دارد و سبب انتقال برخی بیماری‌ها می‌شود،تا جایی که فرد می‌تواند از راه دهان درمان بپذیرد نیاز به تزریق نیست و این در تمامی کتب پزشکی موجود است.

 

دغدغه  ورود تب دنگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه سخنان به دغدغه تب دنگی اشاره‌ای داشت و این بیماری را یکی از چالش‌های حوزه درمان در هرمزگان خواند. دکتر جاودان افزود: در حال حاضر بحث تب دنگی یا استخوان‌شکن به‌وسیله پشه آئدس یکی از دغدغه‌هایی است که در تلاشیم با شناسایی به‌موقع ،مردم استان درگیر آن نشوند درحالی‌که در برخی از کشورهای همسایه سرایت کرده است.

وی کنترل این بیماری را با همکاری جامعه دانست و اضافه کرد: پاکستان با این بیماری  درگیر بوده و از همین مسیر به هرمزگان نیز وارد می‌شود. هرچند آمار دقیقی از میزان شیوع این بیماری در کشورهای عربی منطقه منتشر نمی‌شود، اما شواهدی از موارد ابتلا در این کشورها موجود است که آن‌ها نیز با هرمزگان رفت‌وآمدهای مرزی دارند.

دکتر جاودان خاطرنشان ساخت:  بر اساس یک سری استاندارد ، شبکه سلامت بیش از 40 سال است که ایجاد کردیم که موجب حذف بیماری‌های زیادی ازجمله فلج اطفال، مالاریا و سرخک و غیره شد و درنتیجه ایجاد این شبکه به‌عنوان یک کار بین‌المللی موردتوجه خیلی از کشورها قرار گرفت و از آن الگوبرداری شد.

 سلامت برای همه با پزشکی خانواده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  بابیان اینکه از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت به هفته سلامت با «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» نام‌گذاری شده است گفت: در این هفته برنامه‌های  متفاوتی اجرا خواهد شد.دکتر جاودان با تأکید بر اینکه طرح پزشکی خانواده در شهرهای بالای 20 هزار نفر هرمزگان اجرایی می‌شود افزود: برای تثبیت مسئله سلامت در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار هستیم.وی تصریح کرد: در سالیان اخیر پزشکی خانواده در روستاها ایجادشده و در حال حاضر به دنبال ایجاد و توسعه پزشکی خانواده در شهرها هستیم و عملاً در شهرهای بالای 20 هزار نفر باید این مسئله مهم فعال و خدمات مناسب درمانی به مردم داده شود.دکتر جاودان  گفت: هرمزگان استانی گسترده است و ارائه خدمات درمانی مناسب به تمام مردم با همکاری و همراهی همکاران حوزه بهداشت و درمان استان در حال انجام است، در حوزه سلامت عوامل متعددی تأثیرگذار هستند که سبک زندگی سالم، تغذیه و موادی که روی ما تأثیر می‌گذارد و در کنار این‌ها موارد بیماری‌زا ازجمله این عوامل هستند.وی به مزیت‌های اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح پزشکی خانواده در مسائل اقتصادی کشور صرفه‌جویی می‌شود، سطح آگاهی و سواد سلامت جامعه افزایش می‌یابد و هزینه‌های درمانی مدیریت می‌شود و درنهایت موجب مدیریت و مصرف دارو خواهد شد.

 

مهاجرت ناشی از دستمزد پایین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  در رابطه با مهاجرت کادر درمان نیز گفت: دستمزد پایین پزشکان در مراکز سلامت و درمانی دولتی شاید سبب بی‌انگیزگی و تصمیم به مهاجرتشان می‌شود. دکتر جاودان افزود: مهاجرت یکی از مؤلفه‌های کمبود پرستار است چون پرستاران طرح خود را می‌گذرانند و پس‌ازآن دیگر خودشان انتخاب می‌کنند بمانند یا به استان یا کشور دیگری بروند.وی سرانه پرستاری هرمزگان یک‌سوم استاندارد کشوری ذکر کرد و یادآور شد: دلیل برخی نارضایتی‌ها کمبود نیروی انسانی است و به‌عنوان‌مثال تعداد پرستاران در هرمزگان حدود یک‌سوم میانگین کشوری است که به معنای کارکرد سه برابری هر پرستار برای جبران این فاصله است. وی گفت: در تازه‌ترین برنامه استخدامی وزارت بهداشت، ۲۱۵۰ سهمیه از ۲۰ هزار استخدامی جدید به هرمزگان اختصاص داده‌شده است که اتفاق بزرگی است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها