آیین آغاز عملیات اجرایی مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر برگزار شد:

گامی برای تولید ورق آهن سیاه در هرمزگان


نویسنده: سامیه طهورنیان

به مناسب روز ملی خلیج‌فارس، عملیات اجرایی مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس آغاز شد با حضور استاندار هرمزگان، محمدعلی رجالی عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل هلدینگ ظریف مصور و خلیل قاسمی رئیس صمت هرمزگان آغاز شد. این پروژه در مساحت ۱۰۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیون دلاری باهدف تولید ورق فولاد ورق در سایت توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس کلنگ زنی شد.

 

       

     سامیه طهورنیان محمد حسن رجالی خبرنگار هرمزگان صنعت فولاد مالک اشتر

      

مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر تحققی در چشم‌انداز فولاد

محمدحسن رجالی، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل هلدینگ ظریف مصور ضمن تبریک روز ملی خلیج‌فارس گفت: «مجتمع بایسته فولاد مالک اشتر» باهدف تولید ورق آهن سیاه در سایت توسعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار جانمایی شده است.

محمدحسن رجالی افزود: این شرکت با سرمایه‌گذاری 190 میلیون دلار، اشتغال ۲۵۵ نفری را ایجاد خواهد کرد و می‌تواند شرکتی تأثیرگذار در تحقق چشم‌انداز فولادی کشور. باشد. این طرح در تکمیل زنجیره فولاد در استان هرمزگان است و گامی مهم در جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز از کشور است.

عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل هلدینگ ظریف مصور با اشاره به آخرین سخن‌های مقام معظم رهبری در خصوص خصوصی‌سازی اقتصاد کشور گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری به‌درستی اشاره کردند، بایستی خصوصی‌سازی اقتصاد در کشور به‌عنوان یک اصل مهم شناخته شود.

ایشان خاطرنشان کردند که مطابق باسیاست‌های اقتصادی کشور و توسعه صنایع پایین‌دستی، فولاد به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده صادراتی بسیار مؤثر خواهد بود.

محمدحسن رجالی در رابطه با کاربردهای ورق سیاه تشریح کرد: ساخت لوله و پروفیل، ساختمان‌سازی و سوله سازی، حمل‌ونقل کشتی‌سازی، کشاورزی، ماشین‌آلات سنگین مخزن سازی ازجمله موارد مهم کاربرد این محصول است.

وی در رابطه با مزایای جانبی این طرح، تصریح کرد: احداث واحد دانشگاه علمی کاربردی جهت تربیت نیروهای ماهر در پیشبرد منابع انسانی منطقه، احداث شعبه جدید خیریه ایتام امام زمان (عج) در جهت محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، ایجاد مرکز تحقیق و توسعه پیشرفته با آزمایشگاه‌های اکرودیته از مزایای دیگر این طرح هستند.

 

         

  

      سامیه طهورنیان خلیل قاسمی صمت هرمزگان خبرنگار

صدور مجوز برای تولید ۴۲ میلیون تن محصول در حوزه زنجیره فولاد 

 

خلیل قاسمی مدیرکل صمت هرمزگان در آیین کلنگ زنی پروژه پایسته فولاد مالک اشتر، بابیان اینکه این پروژه جزو پروژه‌های معطل بوده اظهار داشت: خوشبختانه با کاوش‌های انجام‌شده به ذخیره قطعی پیش‌بینی ۸۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن هماتیت دست‌یافته‌ایم که ۱۲۰ میلیون تن آن قطعی شده و در حال برداشت است و آماده‌ایم واحدهای کنستانتره جدید را نیز افتتاح کنیم.

 

وی افزود: ظرفیت ۷۴ میلیون تنی قطعی آهن مگنتیت نیز در استان وجود دارد و بر پایه آن در حال صدور حدود ۱۰ میلیون تن مجوز بهره‌برداری هستیم و به امید خدا در نیمه اول سال، اولین مجموعه بهره‌برداری از آهن مگنتیت را ایجاد خواهیم کرد.

 

مدیرکل صمت هرمزگان بابیان اینکه درگذشته توسعه صنعتی هرمزگان بر اساس صنایع بزرگ‌مقیاس دیده‌شده است، گفت: باید از استاندار هرمزگان تشکر کرد که ما را به سمت تکمیل زنجیره‌ها و احداث صنایع کوچک و متوسط راهبری کرد و در همین راستا یک شهر فولاد نوین نیز زمین آن استحصال شده است.

 

قاسمی بیان‌کرد: امروز در هرمزگان قریب به ۴۲ میلیون تن مجوز زنجیره فولاد را صادرشده است و با توافق یکسری مطالعات جدید در پهنه‌ای ۳ هزار و ۲۰۰ متر مکعبی باید بگوییم که برای کلیه زنجیره فولاد در هرمزگان هدف‌گذاری لازم انجام‌شده است

  

هدف مجموعه ظریف مصور – پتروشیمی ایجاد ارزش در زنجیره ها است

 

حمیدرضا وحدت پور، سخنگو مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر در رابطه با گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور گفت: امروز باگذشت بیش از چهار دهه فعالیت بیش از ۵۰۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص، پرتلاش و باانگیزه در گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور – پتروشیمی رجال به گرد ه‌م آمده‌اند.

 
وحدت پور، افزود: بالغ‌بر ده‌ها محصول و خدمت مختلف در مجموعه کارخانجات ظریف مصور – پتروشیمی رجال تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی تولیدمی گردد که تنها بخشی از آن عبارت‌اند از انواع موکت‌های خانگی نمدی و تافتینگ موکت‌های صنعتی و خودرویی الیاف، نخ، مستربچ و رنگ‌دانه‌های صنعتی انواع چسب SBR و XSBR و PVAC موردنیاز صنایع نساجی انواع روغن‌های صنعتی رزین‌ها و چسب‌های مخصوص صنایع مختلف محصولات خانواده ژئوسنتتیک مشتمل بر ژئوممبران، ژئوکامپوزیت و ژنو تکستایل، بیش از 90 گرید مختلف گرانول پلی پروپیلن، انواع متریال های عایق ساختمانی مشتمل بر دیوار و سقف عایق، ساندویچ پانل‌ها و عرشه‌های فولادی انواع گل‌های رز شاخه بریده، ارکیده و آنتریوم تولیدشده در بزرگ‌ترین و مجهزترین گلخانه تمام اتوماتیک و هیدروپونیک کشور تنوعی وسیع از کالای خواب مبتنی بر سلیقه روز بازار.


سخنگو مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر تصریح کرد: در کنار تولید محصولات متعدد، بومی‌سازی خدمات و دانش مهندسی نیز به‌عنوان مغز افزار جاری در این گروه از مدت‌ها پیش انجام پذیرفته است و اینک به‌واسطه تجربه و مهارتی حقیقی، واحدهای فنی و مهندسی گروه خدمات خود را به مشتریان داخلی و خارجی ارائه می‌نمایند.دراین‌بین ارائه خدمات مشاوره درزمینهٔ بهینه‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار و استقرار راهکارهای جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP). بخش دیگری از قابلیت‌های گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور – پتروشیمی رجال است.



وحدت پور افزود: آنچه مشخص است آن است که اضافه بر ایجاد ارزش در زنجیره طولی فرآیندها، ارزش در زنجیره‌های عرضی نیز در دستور کار توسعه و آینده سازی در این مجموعه بوده است، از همین رو طرح سرمایه‌گذاری و احداث مجتمع فولاد مالک در هرمزگان در سال ۱۴۰۱ نهایی و فازهای اجرایی آن آغازشده است.


سخنگو مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر یادآور شد: آنچه رهبری در بیانات خویش در خصوص اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر کشور در ادوار گذشته فرموده بودند امروز به معنای واقعی در مجموعه ظریف مصور - پتروشیمی رجال به‌عنوان نمونه‌ای کوچک از یک کشور اجرایی شده به‌وضوح آنچه در زنجیره تولید محصول نهایی به آن نیاز بوده با ایجاد دانش و سرمایه‌گذاری هم‌زمان بومی‌سازی شده و حتی ساخت و تجهیز آن نیز توسط مجتمع ماشین‌سازی به اجرا درآمده تا کمترین خروج ارز و درآمدهای ریالی از مجموعه باشد.

وی در پایان گفت: در عمل با شناسایی فرصت‌های صادراتی در سطح منطقه با برون‌نگری از وضعیت اقتصاد سعی در جذب منابع ارزی از خارج کشور با تحقق تراز مثبت صادراتی نموده است به‌نحوی‌که در طی ادوار مختلف به‌عنوان تولیدکننده، صادرکننده نمونه ملی و استانی معرفی‌شده است.

 

  

   سامیه طهورنیان مهدی دوستی خبرنگار هرمزگان صنعت فولاد مالک اشتر

 

  

  

جذب حدود ۱۶۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی برای هرمزگان

مهندس مهدی دوستی در این آیین ضمن تبریک روز ملی خلیج‌فارس، روز کارگر و روز معلم گفت: توسعه صنعتی ایران مسئله‌ای است که حداقل لحظه‌ای ذهن مرا رها نمی‌کند چراکه به قول یکی از مورخین برجسته مردم دنیا و ملت‌های مختلف در طول تاریخ هرکدام یک‌چیزی به بشر یاد دادند و ایرانی‌ها نیز به مردم دنیا مدیریت و ادارهٔ حکومت‌های بزرگ را آموختند.

 

وی افزود: تمدن بزرگی چون ایران به‌واقع لیاقت دارد که حداقل پیشران توسعه صنعتی در منطقه خود باشد و برای رسیدن به این مهم  ما باید به سرمایه‌گذاران به دید یک فرصت بزرگ و به دید افرادی که باعث اشتغال فرزندان ما و پیشرفت و آبادانیِ کشور می‌شوند نگاه کنیم.

 

استاندار هرمزگان بیان‌کرد: اقتصاد دولتی نه راندمان و نه تولید مناسب دارد و متأسفانه ناسالم و غیره بهره‌ور است بنابراین ما راهی جز حرکت با بخش خصوصی برای توسعه کشور نداریم و امروز همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند.

مهندس دوستی بابیان اینکه رقابت‌پذیری یکی از عناصر اصلی اقتصاد است، گفت: از ابتدا بنایمان بر این بوده که از بخش خصوصی حمایت کنیم و همین رویکرد نیز باعث شد تا موفق شویم با جذب حدود ۱۶۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی رتبه اول را در کشور کسب کنیم که ثمرات آن با توجه به زمان‌بر بودن بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی در چند سال آینده خود را نشان خواهد داد.

 

وی با تأکید بر اینکه  طرح‌های فولادیِ آغازشده در دولت سیزدهم از کل طرح‌های فولادی دو دهه اخیر هرمزگان بیشتر است، بیان‌کرد: یکی از راهبردهای ما در استان، تنوع‌بخشی به تولیدات  بوده و در حال حاضر در کنار توسعه زنجیره فولاد؛ زنجیره چوب، نساجی و کود و سم را نیز در دستور کار قراردادیم و در کنار تنوع تولید به تنوع مالکیت نیز می‌اندیشیم.

 

مهندس دوستی تصریح کرد: ما در طول زنجیره‌ها نیز حرکت کردیم و در بالادست اکتشافات جدید معدنی را در دستور کار قراردادیم و در پایین‌دست با خارج شدن از انحصار تولید شمش‌های فولادی به سمت تولید ورق، لوله و نورد  حرکت کردیم در بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی نیز هنرستان صنعتی فولاد از مهرماه سال گذشته پذیرش خود را آغاز کرد و در تلاش هستیم امسال ظرفیت آن را افزایش دهیم.

 

   

 

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها