کلنگ احداث کارخانه تولید کاغذ چاپ، تحریر و کپی در شهرک صنعتی گمبرون بندرعباس زده شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ چاپ، تحریر و کپی با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن در سال کاغد و با سرمایه ۳۹ هزار میلیارد ریال در شهرک صنعتی «گمبرون» آغاز شد.

به گزارش صبح ساحل، ظهر امروز، عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ چاپ، تحریر و کپی با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن در سال کاغد و با سرمایه ۳۹ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال مستقیم ۳۳۰ نفر آغاز شد. سرمایه گذار این پروژه شرکت «کشت و صنعت و صنایع کاغذ سی و سه باغ سروستان سپاهان پویا» است.

    

ایجاد مزارع چند هزار هکتاری اوکالیپتوس در هرمزگان

«علی اصغر تجدد»، مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان و سرمایه گذار این پروژه در این مراسم گفت: من از سال ۵۴ وارد کننده انواع کاغذ به ایران بوده ام، تجربیات دید و بازدید سایر کارخانه های تولید کاغذ در جهان را دارم. دنیای امروز صنعت کاغذ، کشت و صنعت است، دیگر روش قطع درختان جنگل را نداریم. در حال حاضر کشورهایی که زمانی وارد کننده کاغذ بودند، امروز به صادر کننده کاغذ تبدیل شده اند.

علی اصغر تجدد افزود: سر آمد همه این کشورها برزیل و اندونزی هستند. ما می خواهیم از تجربیات و تکنولوژی سایر کشور ها استفاده کنیم تا به مرز خودکفایی در واردات برسیم و از آنطرف صادرات هم داشته باشیم.

علی اصغر تجدد افزود: ما با وزارت کشاورزی صحبت کردیم و آن ها پذیرفتند که این یک طرح بسیار نوآورانه ست، ما در مقیاس ۲ هزار هکتار، اوکالیپتوس را که ماده اولیه تولید خمیر کاغذ است، به صورت نهال می کاریم. در مرحله اول مقرر است که خمیر کاغذ را وارد کنیم و در اینجا آن را تبدیل به کاغذ و سپس بسته بندی کنیم. پس از ۵ سال که درخت ها بزرگ شدند، از درختان خودمان استفاده می کنیم، حتی نهال آن را هم به سایر کشاورزان استان می دهیم و پس از رشد نهال ها،خودمان از آنها درخت ها را می خریم، تا منبع در آمدی برای کشاورزان هرمزگان هم باشد.

مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان تشریح کرد: درخت اوکالیپتوس در زمین های ناهموار و با آب نامتعارف نیز رشد می کند؛ یعنی نیازی به آب شیرین یا تسویه شده ندارد، حتی با پسآب فاضلاب هم می توان کاشت.

علی اصغر تجدد افزود: کل خطه جنوب ایران، ظرفیت کاشت و صنعت کاغذ را دارد، پس از ۱۰ سال کشور ما می تواند، سالانه ۵ میلیون تن کاغذ صادر کند. امیدواریم که با کمک مسئولان هرمزگان این پروژه با موفقیت به سرانجام برسد.

  

ظرفیت اشتغال برای ۳۳۰ نفر در استان

رئیس سازمان صمت در رابطه با این کلنگ زنی گفت: این کارخانه با زیربنای ۲۳ هزار متر مربع ، ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن انواع کاغذ را دارد .
خلیل قاسمی با بیان اینکه برای ساخت این کارخانه ۳۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است ، گفت: با بهره برداری از این کارخانه برای ۳۳۰ نفر اشتغالزایی می شود .قاسمی عنوان کرد : در این کارخانه انواع کاغذ تحریر و چاپ از خمیر کاغذ بکر تولید می شود. رئیس سازمان صمت هرمزگان خاطرنشان کرد : کارخانه تولید کاغذ در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. وی از علی اصغر تجدد، سرمایه گذار و مدیرعامل شرکت و استاندار هرمزگان نیز تشکر کرد.

در این مراسم ابوطالب جوادی، رئیس خانه کشاور هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم هرمزگان، احمد مرادی، محمد آشوری، خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت هرمزگان به همراه «علی اصغر تجدد»، مدیر عامل شرکت سروستان سپاهان و سرمایه گذار این پروژه حضور داشتند.

گفتنی است که استان هرمزگان نخستین استان برای اجرای طرح تولید کاغذ در کشور است که در صورت راه اندازی این کارخانه، می توان سالانه بیش از ۵ میلیون تن کاغذ را نیز به کشورهای دیگر صادر کرد.

   

مردم هرمزگان هم در تولید کاغذ سهیم هستند


«مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان در حاشیه این مراسم گفت: هرمزگان در سرمایه‌گذاری رتبه خوبی دارد و توانسته تعامل مثبتی با سرمایه‌گذاران ایجاد کند. استاندار هرمزگان بیان‌کرد: ما از ابتدا چند راهبرد را در دستورکار خود قرار دادیم که در تکمیل طرح‌های توسعه‌ای پیشین استان هرمزگان که چندین سال معطل مانده، ایجاد واحدهای تولیدی جدید و تکمیل زنجیره‌های ارزش خلاصه می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، تصریح‌کرد: زنجیره‌ی چوب یکی از زنجیره‌های نو و جدید است که ارزش افزوده‌های بالایی را به همراه دارد و در کنار آن می‌توانیم واحدهای جدیدی را نیز ایجاد کنیم بر همین اساس از سرمایه‌گذار این طرح می‌خواهم که از همین الان به فکر ایجاد سایر خوشه‌های این صنعت نیز باشد. دوستی با تاکید بر لزوم ایجاد زنجیره‌ی MDF در استان هرمزگان، تصریح‌کرد؛ ایجاد زنجیره MDF علاوه بر اینکه نیاز کشور را رفع می‌کند یک معامله‌ی برد برد خواهد بود چرا که همسایگان جنوبیِ ایران، MDF مورد نیاز خود را از طریق همسایگان شمال غرب ایران تامین می‌کنند و اگر این زنجیره ایجاد شود ارزش‌افزوده‌ی بالایی برای ما به همراه خواهد داشت.

استاندار هرمزگان، ادامه داد: ویژگی منحصر به فرد تولید کاغذ در هرمزگان این است که مردم نیز می‌توانند در آن ایفای نقش داشته و منتفع شوند؛ به این صورت که نهال مجانی اکالیپتوس را به مردم تحویل می‌دهند و بعد از سه سال آن را با قیمتی مناسب از مردم خریداری می‌کنند.

     

تولید کاغذ پشتیبانی برای فرهنگ و کتابت استان

ابوطالب جوادی، رئیس خانه کشاورز هرمزگان، در این مراسم گفت: نکته مهمی که باید اشاره‌ای به آن هم داشته باشم،مزیت کاغذ برای کشور است، فرهنگ ما ، فرهنگ کتابت است و حدیثی داریم که هرکس کاغذی را بسوزاند بال ملائکه را سوزانده است و کاغذ در مکتب فرهنگ ما مقدس است و جایگاه ویژه‌ای دارد.

جوادی افزود: کاغذ ثمره‌ ی کشت درخت اکالیپتوس است که در منطقه ما به راحتی می توان آن را کشت کرد، آقای تجدد چون سال‌هاست در هرمزگان، بنادر و گمرک استان کارکرده اند، ترجیح دادند که این پروژه عظیم را در هرمزگان اجرا کند.
رئیس خانه کشاورز ادامه داد: من به عنوان یکی از صاحبان عمر در این منطقه که بیش از ۹۰ سال عمر دارم، ایشان را ستایش می‌کنم و امیدوارم، سرمایه‌گذاری شان برای استان ما با برکت باشد.

جوادی در پایان گفت: این درخت تنها دو سال نیاز به آبیاری دارد، سال دوم و سوم از آب های زیر زمینی، پسآب ها تغذیه می کند و می تواند به تغییر اقلیم استان هم کمک کند.

   

   

  تولید کاغذ پشتیبانی برای فرهنگ و کتابت استان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها