پلیس فتا نسبت به ارسال پیامک جعلی در پوشش برخی پیام‌رسان‌ها هشدار داد؛

«نه» به لینک‌های جعلی در «بله»



«در هنگام ورود و مشاهده پیام‌های ناشناس و مشکوک از کلیک بر روی آدرس جعلی پرهیزکرده و از نصب هرگونه نرم‌افزاری بر روی گوشی خود خودداری کنید». این نمونه‌ای از  هشدار پلیس فتا است که مستمراً در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشرشده است. امروزه با رشد نرم‌افزارهای مختلف بانکی، مجرمان سایبری نیز افزایش‌یافته و روزی نیست که شکوائیه‌ای در این خصوص به پلیس فتا ارجاع نشود. میزان بالای شکل‌گیری جرائمی نظیر کلاه‌برداری اینترنتی و برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی را می‌توان  از ساده‌انگاری و کم‌دقتی  و اعتماد بی‌جا  کاربران دانست.
 اخیرا نیز فتای هرمزگان‌در رابطه با پیام‌های جعلی در پیام‌رسان «بله» هشدار داد  که مجرمان سایبری با ارسال پیام‌های جعلی کـه حاوی لینک آلوده بـه بدافزار هستند با عنوان به‌روزرسانی یا دریافت اپلیکیشن بام بانک ملی اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی هم‌وطنان می‌نمایند. مدتی قبل در پی ارجاع شکوائیه‌ای  به پلیس فتا مبنی بر کلاه‌برداری از شهروندان موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت و چند روز بعد  فردی دستگیرشد  که با ارسال پیامک از طریق پیام‌رسان داخلی بانام کاربری اطلاع‌رسانی سامانه «بام» موجب خالی شدن حساب این  شهروندان می‌شد .
یکی از مالباختگان بیان داشت :«زمانی که  وارد یکی از پیام‌رسان‌های داخلی شدم و با پیامی که بانام کاربری اطلاع‌رسانی سامانه«بام» با مضمون اینکه هم‌اکنون یک ورود جدید از دستگاهی که معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید به‌حساب کاربری بام بانک ملی شما در سامانه ثبت‌شده اگر این ورود از طرف شما نبوده لطفاً هرچه سریع‌تر از طریق لینکی که جعلی بود باز و اقدام به تغییر اطلاعات ورود خود کنید و توجه داشته باشید سهل‌انگاری موجب خالی شدن و سوء استفاده از حساب شما می‌شود، مواجه شدم و به‌محض کلیک بر روی لینک  نرم‌افزار و پس از واردکردن  یوزر و پسورد بعد سه دقیقه ، پیامک بانکی ارسال شد، شوکه شده بودم حسابم خالی و مبلغ از حساب بانکی‌ام به‌صورت اینترنتی برداشت‌شده بود». 
وی به پلیس فتا مراجعه و متوجه شد که چند نفر دیگر نیز با همین شیوه مورد کلاه‌برداری قرار گرفتند، کارشناسان پلیس فتا در تحقیقات یافتند که متهم پس از برداشت مبلغ از حساب مالباختگان حساب کاربری‌اش را پاک‌کرده است. پلیس   با جستجو موفق شدند وی را شناسایی و دستگیر نمایند. درنهایت پس از شناسایی
     
 هشدار امنیتی 
بانک ملی ایران نیز در پیامی از مشتریان و کاربران سامانه‌های خود درخواست دارد نسبت به دریافت پیامک‌های جعلی هشدار ورود به‌حساب کاربری و درخواست از کاربر برای ثبت کردن اطلاعات هویتی و بانکی خود در لینک‌های ارسالی از سوی کلاه‌برداران و سارقان اینترنتی، هوشیارانه عمل کنند.اخیراً پیامی در بستر پیام‌رسان «بله» بانام و نشان مشابه این بانک برای مشتریان ارسال می‌شود که در آن به کاربر هشدار می‌دهد «فردی قصد ورود به‌حساب سامانه بام شمارا دارد. اگر این ورود توسط شما انجام‌نشده، از طریق اپلیکیشن زیر نسبت به تغییر اطلاعات خود اقدام فرمایید.»در ادامه با نصب برنامه مربوطه توسط مشتریان و درج اطلاعات بانکی، امکان سرقت و سوءاستفاده از حساب بانکی کاربر برای فرد کلاه‌بردار فراهم می‌شود.بانک ملی ایران ضمن درخواست از مشتریان و کاربران سامانه‌های خود برای افزایش آگاهی نسبت بهروش‌های پایه و اصول امنیتی فعالیت در فضای مجازی، تقاضا دارد نسبت به محافظت از اطلاعات حساب بانکی خودآگاه بوده و ترتیب اثری به این‌گونه پیام‌ها ندهند.
   
 هشدار پلیس 
رئیس پلیس فتا هرمزگان به ارسال پیامک به برخی از شهروندان در پوشش پیام‌رسان بله و ... نیز گفت:شهروندان توجه داشته باشند که بانک ملی ایران و پیام رسان بله و همچنین دیگر پیام‌رسان‌ها تحت هیچ شرایطی درخواست کد ورود یا دانلود برنامه‌ای را از آنان نخواهند کرد.سرهنگ بهمنی از کاربران فضای مجازی خواست که برای نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز خود بر روی تلفن همراه حتما به نرم افزارهای خدماتی معتبر مراجعه کنند و از دانلود و نصب این نرم‌افزارها از طریق لینک‌هایی که ممکن است در پیام برایشان ارسال شود، پرهیز کنند.وی توصیه کرد که هنگام ورود به سایت‌های مربوط به سازمان‌ها، بانک‌ها، مراکز و ... حتما توجه داشته باشند که وارد سایت اصلی شده و با ترفند سایت‌هایی با آدرس مشابه سایت اصلی، در دام فیشینگ و کلاهبرداران سایبری نیفتند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها