در ۱۲ سال اخیر در کشور ؛

ازدواج ۴۰ درصد و در هفت سال گذشته فرزندآوری ۳۵ درصد کاهش یافته



رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده گفت: در ۱۲ سال اخیر، ازدواج ۴۰ درصد و در هفت سال گذشته فرزندآوری ۳۵ درصد کاهش داشته است.
        

به گزارش صبح ساحل، رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی فرزندآوری طی هفت سال گذشته، هشدار داد: در سه دهه آینده، ایران در شمار یکی از پیرترین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.

خلیل علی محمدزاده؛ رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در کارگاه علمی تخصصی چالش‌های جمعیتی ایران و بررسی راه‌های برون‌رفت از آنها که از سوی گروه معارف اسلامی و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار شد، پنجره جمعیتی را فرصتی برای جهش توسعه‌ای عنوان و اظهار کرد: از این موهبت که کشورمان بیش از ۲۰ سال دیگر از آن برخوردار است باید حداکثر بهره‌‌گیری را داشت.

وی با اشاره به آمار پایین ازدواج و موالید در ایران و تغییر الگوهای سنتی و رواج برخی سبک‌های زندگی ناسالم و غیرایرانی گفت: در ۱۲ سال اخیر؛ ازدواج ۴۰ درصد و در هفت سال گذشته فرزندآوری ۳۵ درصد کاهش داشته است.

علی محمدزاده در ادامه اظهار کرد: در صورت تداوم این روند سرعت سال‌خوردگی باز هم افزایش خواهد یافت و در سه دهه آینده، ایران در شمار یکی از پیرترین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.

وی با ذکر این مطلب که در سال ۲۰۵۰ یک‌ششم جمعیت دنیا بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت، افزود: از این سال به بعد ضمن اینکه پنجره جمعیتی به روی ایران بسته خواهد شد نرخ جمعیت سالخوردگی ایران نسبت به میانگین جهانی رشد بیشتری خواهد یافت.

وی جامعه سالمند را دارای توانایی‌های کم برای رقابت و پیشرفت خواند و ادامه داد: یکی از دلایل رشد آهسته اقتصاد ژاپن در سال‌های اخیر به کاهش رشد و افزایش سن سالمندان و به تبع آن افزایش سن نیروی کار مربوط می‌شود.

این پژوهشگر حوزه سلامت و جمعیت با ذکر این مطلب که بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای مقابله با پیری جمعیت و کاهش زاد و ولد، سن بازنشستگی را افزایش داده‌اند، گفت: برابر بررسی‌های انجام شده به ازای یک درصد افزایش سالمندی در جامعه، ۲.۱۷ درصد GDP کاهش می‌یابد.

این پزشک و استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت جذب، حفظ و نگهداری نخبگان را یادآور شد و گفت: آنها منبع بزرگی برای ایده‌ها و باعث نوآوری و شکوفایی کشور هستند و در این ارتباط بایستی مراقبت و مدیریت درستی اعمال شود.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، اهم چالش‌های جمعیتی ایران را تغییرات ساختار سنی جمعیت، سالخوردگی جمعیت، باروری پایین، افزایش مهاجرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تأخیر و ناپایداری ازدواج‌ها عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر پیشرفت بهداشتی در اقتصاد پرداخت و گفت: جمعیت سالم از یک طرف جمعیتی مولد است؛ هم از لحاظ حضور در محل کار و هم سطوح دانش و مهارت و از طرف دیگر جمعیت سالم یعنی متوسط عمر بیشتر، کاهش اولویت‌های فوری و افزایش پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری و به عبارتی جمعیت سالم و مولد محور مهم در پیشرفت کشورهاست.

وی تاثیر بهداشت در ساختار و ترکیب سنی جمعیت را پیچیده عنوان و بیان کرد: بهداشت خوب زندگی را طولانی می‌کند و در صورتی که این افزایش مربوط به سال های اشتغال و تولید باشد، تاثیرات اقتصادی مثبتی خواهد داشت. از این رو توجه به سلامت جوانان، زنان و میانسالان مسئله ای جدی و مهم است.

علی محمدزاده تامین، توزیع و گسترش کالاهای تداوم بخش زندگی را حائز اهمیت خواند و گفت: همه مردم نیازهای اساسی معینی دارند که زندگی بدون آنها دشوار است. این نیازهای تداوم بخش زندگی شامل غذا، مسکن، سلامتی و امنیت است که وقتی یکی از آنها وجود نداشته باشد یا عرضه آن کم باشد، مانعی در پیشرفت و سرعت سایر امور و کاهش کیفیت و رضایت از روزهای زندگی است.

وی برخی چالش‌های حوزه سلامت باروری را نیز یادآور شد و گفت: افزایش نرخ سزارین که حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها را شامل می‌شود و ایران از این حیث در رتبه بالای دنیا قرار دارد، سقط جنین‌های خودخواسته که بیشترین علت سقط جنین در ایران است و میزان بالای ناباروری که بخشی از آنها به علت ازدواج های دیرهنگام است و عارضه تک فرزندی و کم فرزندی که در مهارت‌های ارتباطی، رفتاری و هیجانی فرزندان اختلال ایجاد می‌کند از جمله مهمترین این چالش‌هاست که بایستی با فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی و اجرای برنامه های جامع و هدفمند به میزان‌های مطلوب نزدیک شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها