استثناء های پارلمان


نویسنده: مصطفی قلندری

نویسنده: مصطفی قلندری
آنچه که درسنجش عیار عملکردی نمایندگان مردم در درجه اهمیت قراردارد، نسبت رفتاری نماینده مردم با مردم است. فارغ از اینکه ابتدا تصور می شد با همسویی نگاه سیاسی بین دولتمردان و اکثریت مجلس کنونی؛ شاید خیلی از چالش ها ی پیش آمده بین مجلس و دولت های گذشته ، مانند یکشنبه سیاه مجلس در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی ریاست وقت مجلس ؛ تکرار نشود. اما کم کم تفاوت نگاه به مسائل کلان و زاویه ها بین دولت و مجلس کنونی بیشتر شد .تاجایی که در این اواخر محمدباقر قالیباف، شمشیر انتقاد را بر برخی از اقدامات دولت سید ابراهیم رییسی از رو بست!   
در دیدار اخیر مجلسی ها با رهبری ؛ ایشان ساده زیستی و دوری از اشرافی گری و عدم نگاه ازبالا به مردم را از ویژگی های نیک این دوره مجلس دانسته و البته با قید « استثناء». این استثناء ها از همان ابتدای شروع کار این دوره مجلس ، آغاز شد. واگذاری دنا پلاس قسطی به نمایندگان در ابتدای شروع به کار مجلس انقلابی ، یکی از اولین حاشیه های مجلس یازدهم بود. هر چند توجیهاتی از قبیل هزینه زایی مضاعف در صورت عدم اختصاص خودرو به نمایندگان مطرح شد ولی در افکار عمومی این رفتار چندان پسندیده نشد! چرا دنا پلاس؟! در حالی که مردم در صف چندساله خرید یک خودروی بی کیفیت باقیمت غیر منصفانه هستند. یکی از استثناء های دیگر، سیلی زدن نماینده مجلس به سرباز راهور بود. عنابستاتی نماینده مجلس یازدهم در یک اقدام خلاف مقررات  با خودور وارد خط ویژه می شود و آنجایی که با توقیف و تذکر مامور راهور مواجه شد در یک برخورد ناشایست به وی سیلی زد! اینکه یک نماینده مجلس در جایگاه تدوینگر و تصویب کننده قانون؛ خود را مبرّا از تمکین به قانون بداند یک رفتار دون شان رفتار کارگزار حاکمیتی می باشد. این رفتار درافکار عمومی به عنوان یک رفتارمذموم انعکاس داشت! هرچند که این نوع رفتار به تمام نمایندگان قابل تسرّی نیست! غوغای شاسی بلندها هم در این ایام اخیر همچنان جای تحلیل و بررسی دارد. 
 آنچه باید در نگاه کلان نمایندگان باشد ، تصویب قوانین و استفاده از ابزارهای نظارتی برای رفع دغدغه های امروز مردم باشد. حتما مردم از محدودیت های منابع مالی کشور ، کاهش سرفصل هزینه‌های عمرانی و زیر ساختی و افزایش تقاطع های مالیاتی و افزایش لحظه ای هزینه های اداره زندگی آگاهی دارند و به خاطر برخی مصلحت‌های کلان، صورت خود را باسیلی سرخ نگه داشته اند ولی برخی از رفتارها از کارگزاران حاکمیتی این صبر را لبریز خواهد کرد! ای کاش نمایندگان برای همه مردم بودند. با تویوتا لندکروز شیشه دودی از دور به مردم سلام نکنید! مردم ؛ فقط فلان باند ثروت نیست که هزینه ستاد انتخاباتی ما را پرداخت نموده است. مردم،فقط فلان اداره بزرگ در شهرستان حوزه انتخابیه نیست که بتواند رای بیشتری برای دوره ی بعد جمع کند. مردم، آن خانواده ای هم هست که فرزندش در اثر عقرب زدگی ، شب را به صبح نرساند و به جای آغوش گرم خانواده، خاک سرد را در بغل کشید.اگر نماینده از جایگاه نظارتی خود ، در تریبون مجلس فریاد نزند که وزیر بهداشت کشور جمهوری اسلامی، امروز یک خانواده در حوزه انتخابیه به خاطر کمبود زیر ساخت های درمانی داغدار شد؛ شما هم یک استثناء هستید و از ساحت نیک نامی فاکتور گرفته می شوید! حتما هم به مراسم ختم فقرا نمی روید. این روزها مردم به شنیده شدن حرف هایشان، به احساس درک شدن توسط مسئولان نیاز دارند. با مردم بمانید.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها