کودک بشاگردی در پی عقرب گزیدگی جان باخت

تقلای زندگی در پیچ و تاب جاده های مرگ



 عقرب گادین ، جان پسربچه بشاگردی را گرفت. یاسین شیهی 6 ساله  اهل روستای ذهاب از توابع بخش گافر و پارامونت شهرستان بشاگرد صبح شنبه گذشته پس از بیدار شدن از خواب متوجه عقربی در لباسش شد ساعتی بعد به علت دیر رسیدن به مرکز درمانی  و از دست رفتن  زمان طلایی درمان ،  جان خود را از دست داد. وی  بدون اینکه احساس دردی داشته باشد  به همراه پدرش با یک دستگاه موتورسیکلت، به درمانگاه سردشت رسید. وی  پس از طی مسیر 70کیلومتری جاده‌های ناهموارِ و پرپیچ‌وخم روستا و در هوای گرم و سوزان بی‌حال شده بود و وضعیت جسمانی نامناسبی داشت  تا جایی که پس از رسیدن به بیمارستان سردشت و دریافت سرم ضد عقرب، به‌وسیله آمبولانس به بیمارستان میناب اعزام شد. زهر عقرب تمام بدن پسربچه را  فراگرفته بود تا اینکه خطوط مانیتور علائم حیاتی ممتد شد و نفس وی بند آمد و دچار ایست قلبی شد. عقربه‌ها، ساعت 19 شنبه ششم خرداد را نشان می‌داد که خبر دردناک مرگ یاسین به خانواده‌اش داده شد. وی پس از مراجعه به 3 مرکز درمانی، قبل از اعزام به بیمارستان کودکان بندرعباس فوت شد.

  

صبح روز حادثه

یاسین به همراه خواهر و برادرهایش از خواب بیدار و مشغول بازی شد. زن جوان سفره صبحانه را آماده کرد و بچه‌هایش را صدا زد ،همان لحظه یاسین به مادرش گفت که  درون لباسش چیزی در حال حرکت است .مادر بلافاصله پیراهن پسر از تنش درمی‌آورد که چشمش به عقرب افتاد، او وحشت‌زده  و نگران همسرش را صدا زد .آن‌ها متوجه شدند بدن کودک قرمز شده است.

عیسی نورانی پسردایی این کودک به صبح ساحل گفت:"  ساعت حدود 6 و نیم صبح  ششم خردادماه بود، خانواده او متوجه عقرب  و جای نیش آن شدند، مشخص نیست که چه زمانی عقرب او را نیش‌زده بود ، این نوع عقرب درد ندارد به همین خاطر یاسین متوجه گزش آن نشده بود. او پس از خوردن صبحانه به همراه عمه و پدرش با یک دستگاه موتورسیکلت راهی مرکز درمانی شدند، همان لحظه یاسین حالش بد و دچار استفراغ شد، مسیر ناهموار بود و هوا گرم. دو ساعت بعد پس از رسیدن به  روستای سیت، به درمانگاه  آنجا رفتند ولی امکانات آنجا در حد تجویز قرص و آمپول برای سرماخوردگی است ،به همین دلیل آن‌ها به توصیه کادر درمان بدون هیچ درمانی  راهی بیمارستان شهر سردشت  شدند".

   

مرگ

یاسین تمام بدنش قرمز شده بود و به علت پخش شدن زهر عقرب در بدنش رمقی برایش نمانده بود

این مرد 26 ساله ادامه داد:"حدود ساعت 12 ظهر بود که آن‌ها به بیمارستان سردشت رسیدند ، پسربچه حالش خوب نبود کادر درمان با آمبولانس او را راهی بیمارستان میناب کردند، سریع در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفت تا اینکه ساعاتی بعد  به علت وخامت حال ، پزشک معالج  قصد اعزام یاسین به بیمارستان کودکان بیمارستان را داشت اما قبل از اعزام یاسین فوت شد".

   

علت مرگ 

پیرداد نجفی مدیر شبکه بهداشت شهرستان  بشاگرد در گفتگو با صبح ساحل علت فوت را  تأخیر در زمان مراجعه ، وجود خون در ادرار و از بین رفتن فاکتورهای انعقادی خون اعلام کرد . وی ادامه داد: بیمار  در ساعت 9و 15 دقیقه  صبح شنبه به‌وسیله موتورسیکلت از روستای ذهاب بخش گافر همراه با پدر به بیمارستان سردشت بشاگرد مراجعه کرد  و در آزمایش اولیه هموگلوبین 9/8 دهم و پلاکت خون وی  56 هزار  بوده است. نجفی افزود:این پسربچه در بیمارستان سردشت  ابتدا سه ویال ضد عقرب گادین  توسط پزشک عمومی و  3 ساعت بعد مجدد توسط پزشک متخصص سه ویال دیگر عقرب گزیدگی دریافت کرد. این مقام مسئول تصریح کرد: کودک از شب قبل دچار عقرب گزیدگی شده بوده ،چون این نوع گزیدگی درد ندارد متوجه گزش نشده بود و به گفته پدر کودک، زمانی که پدر متوجه شده  هنوز عقرب در لباس پسر بوده است. مدیر شبکه بهداشت شهرستان  بشاگرد گفت: متأسفانه خانواده کودک به مرکز جامع سلامت روستای زهاب مراجعه نکرده بوده‌اند ،در آن مرکز پزشک  و ویال های ضد عقرب موجود است. نجفی از عقرب گزیدگی 14 نفر در روستای ذهاب  از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون خبر داد و عنوان کرد:در بشاگرد در تابستان به‌طور میانگین 10 تا 15 گزیدگی عقرب اتفاق می‌افتد و به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

   

گزش پشت گوش، سمت راست گردن و پشت گردن

رئیس بیمارستان میناب نیز بابیان اینکه عقرب گادین چندین جای بدن  کودک را شامل  پشت گوش، سمت راست گردن و پشت گردن گزیده بود گفت:ساعت 15 و 40 دقیقه شنبه ششم خردادماه جاری  بیمار به‌وسیله آمبولانس از بشاگرد به بیمارستان میناب مراجعه کرده و به‌محض ورود توسط طب اورژانس مقیم و متخصص کودکان مقیم تحت معاینه و آزمایش قرار گرفت. دکتر میثم صالحی ادامه داد: این پسربچه  مراحل خون‌گیری و اقدامات اولیه و تزریق سرم ضد انعقاد و ویال عقرب گزیدگی دریافت کرد و  یک واحد خون نیز به او  تزریق شد. وی افزود:در آزمایش‌های اولیه، با هموگلوبین 4 و پلات خون56 هزار ،تست های انعقادی خون مختل و در نمونه ادرار خون شدید مشاهده‌شده که متأسفانه تمامی بدن را در برگرفته بود.وی این را هم گفت که  ساعت17 و 17دقیقه  بیمارستان کودکان بندرعباس پذیرش داد  که متأسفانه پلاکت خون و فراورده‌های خونی بیمار در حال اتمام بوده و  ساعت 18 و 30دقیقه آمبولانس آماده اعزام شد  که متأسفانه در ساعت 19 و 5 دقیقه بیمار فوت می‌کند .

   

راه های نامناسب چشم‌انتظار تدبیر و همت مسئولان

روستای ذهاب از توابع بخش بشاگرد شهرستان جاسک استان هرمزگان دارای  30 خانوار است که به گفته اهالی تاکنون چند کودک و جوان براثر عقرب گزیدگی و نبود امکانات و خرابی راه‌ها و نبود وسیله نقلیه  جان خود را از دست دادند. مسافت این روستا  تا مرکز شهرستان۷۰کیلومتر است راه نامناسب منطقه گافر و پارامون یکی از عمده‌ترین دلایل گرفتاری مردم و بروز چنین وقایع تلخی است و دیر رسیدن به مراکز بهداشتی و درمانی براثر خرابی راه‌ها یکی از عواملی است که خانواده‌هایی زیادی را هرساله در این منطقه داغدار می‌کند.سال‌های سال است که مردم روستاهای بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد چشم‌انتظار تدبیر و همت مسئولان این شهرستان هستند تا جاده‌های خاکی‌شان رنگ سیاهی قیر و آسفالت بگیرد و با خاطری آسوده تردد کنند .قصه رنج محرومیت تاریخی روستاهای شهرستان بشاگرد مربوطه به سالیان سال است و دولت‌های متفاوت و قول‌های بی‌سرانجام مسئولان که بارها وعده آغاز عملیات اجرایی این جاده و زمان بهره‌برداری از آن تا تاریخ مشخصی را داده‌اند، منتهی معلوم نیست چه گره کوری بر پیچ‌های تند این جاده افتاده است که یا دولت اعتبار ندارد، یا قیر تمام‌شده است. جاده‌ای که راه ارتباطی این منطقه محروم به مرکز شهرستان بشاگرد هست و عدم آسفالت آن سال‌ها عرصه را بر مردم تنگ کرده و مردم برای انجام امورات اداری و پزشکی خود مجبور به عبور از این جاده‌های ناهموار هستند تا به مرکز بخش یا مرکز شهرستان برسند ....

   

 یاسین های بشاگرد را دریابید

یاسین های در بشاگرد هستند که  بر اثر زهر سمی عقرب  چشم های کوچکشان  برای همیشه از جهان بسته می شود و تن نحفیشان زیر خروارها خاک قرار می گیرد. کودکانی که حق زندگی دارند اما جاده ، راه ، مسوولان و...مقصران مرگ این کودکان مظلوم  هستند. آنها با مشقت فراوان یا در مسیر ناهموار جاده ، جان می سپارند یا اینکه پس از رسیدن به مرکز درمانی   پادزهرمی گیرند اما دیگر دیر شده است زهر در بدن نحیف آنها گسترش می یابد و کاری از دست کادر درمانی ساخته نیست   و بدنشان به  درمان جواب نمی دهند. کودکانی که تنها به خاطر نیش یک عقرب فرجامی جز مرگ ندارند...

   

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها