مراحل پیشرفت طرح‌های حوزه سلامت از نگاه خبرنگاران

روایت پروژه‌های درمانی از بندرعباس تا میناب



«۱۸۴ طرح بهداشتی در هرمزگان  حدود پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی در حال اجراست. از این تعداد ، ۴۰طرح بااعتبار معادل یک هزار و ۵۰۰میلیارد ریال در ۶ماه آینده  هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسند».
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان این مطلب در نشست با  خبرنگارانی که از پروژه‌های در حال ساخت و آماده بهره‌برداری  حوزه سلامت استان بازدید داشتند گفت: مجموع طرح‌های بهداشتی استان نیاز به تزریق 3 تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و تجهیز پروژه‌های درمانی و بالغ‌بر ۳۵۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل پروژه‌های بهداشتی در استان  است که هم اکنون این پروژه‌ها با پيشرفت خوبي در دست اجرا است.
دکتر «غلامعلی جاودان» در خصوص  تأمین نیروی انسانی موردنیاز مراکز بهداشتی و درمانی در حال ساخت و بیمارستان‌های فعلی اظهار داشت که  کمبود منابع انسانی در رده‌های مختلف از چالش‌های اصلی و مهم مراکز درمانی علوم پزشکی هرمزگان است که تدابیری برای مدیریت و کاهش این چالش در حال پیگیری است.وی  از اختصاص ۲هزار و ۳۶سهمیه استخدامی جدید به هرمزگان شامل  یک هزار و ۸۰۰نفر نیروی مستقیم بهداشت و درمان و ۲۳۶نفر نیز نیروی پشتیبانی خبر داد که سهمیه کسب‌شده برای جذب کادر بهداشت و درمان و پشتیبانی برای هرمزگان معادل ۱۰ درصد سهمیه کل کشور است.
دکتر جاودان ادامه داد: از  ۲۰ هزار سهمیه صادرشده در کل کشور، ۲ هزار نفر برای هرمزگان است. وی یکی از مشکلات جذب نیروی جدید را اسکان آن‌ها بیان کرد و یادآور شد: بسیاری از این نیروها به مکان برای اسکان نیاز دارند و نبود آن چالش بزرگی است که باید فکری برای آن کرد‌. جاودان بابیان اینکه استان دارای 9 دانشکده پرستاری و مامایی شامل 7 دانشکده در بندرعباس و 2 دانشکده در میناب  و لنگه است از هرمزگانی‌ها خواست که فرزندان خود را در انتخاب رشته‌های  موردنیاز درمانی و بهداشتی در استان ترغیب کنند تا نیروهای مستقر در استان  جذب مراکز درمانی شوند.
این مقام مسئول یادآور شد:اغلب دانشجویان از شهرستان‌های مختلف برای ادامه تحصیل به استان هرمزگان می‌آیند اما انتظار ما از دانش آموزان ساکن هرمزگان این است که تمام تلاششان را برای قبولی در رشته پزشکی در استان هرمزگان انجام دهند. وی در ادامه در رابطه با ساخت  3 بیمارستان در بندرعباس، یک بیمارستان در میناب،توسعه بیمارستان بستک   و توسعه بیمارستان جاسک سخنانی ارائه کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به برنامه سلامت خانواده اشاره کرد و گفت: برنامه سلامت خانواده یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت است و هدف اصلی این برنامه،ارتقای سلامت و بهبود وضعیت سلامت افراد و پیشگیری از بیماری‌ها است.
  

 پیشرفت فیزیکی 47 درصدی بیمارستان نفت ستاره 

گروهی از خبرنگاران رسانه‌های استان  در قالب توري مطبوعاتي « روایت پیشرفت پروژه‌های حوزه سلامت« از چندين پروژه درماني و آموزشي در سطح شهر بندرعباس و میناب بازديد كردند و از نزديك در جريان روند اجراي اين پروژه‌ها قرار گرفتند. خبرنگاران ابتدا از مراحل  ساخت بیمارستان 264 تختخوابی نفت ستاره  در مجتمع پیامبر اعظم بازديد كردند.ساخت این بیمارستان از سال  97 در زميني به مساحت27هزار و 500 مترمربع در دو بلوک 7 طبقه آغازشده و هم‌اکنون با پيشرفت فيزيكي 47 درصد در دست احداث است و پیش‌بینی‌شده تا بهمن‌ماه 1403 ساختمان تحویل علوم پزشکی استان داده شود. این بیمارستان دارای بخش‌های مختلف شامل رادیولوژی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و ... درمانگاه‌های تخصصی قلب، مغز، ریه و ... ،14 اتاق عمل و... است. 

 درمان ناباروری 

خبرنگاران سپس به بخش مرکز  درمان ناباروری بیمارستان شهیدمحمدی رفتند که در زمینی به مساحت 350 مترمربع در یک بلوک  در دست احداث است.این پروژه که در اسفندماه سال گذشته  شروع  و قرار بر این شده است که  در طی 5 ماه به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون  این مرکز رشد 90 درصدی پیشرفت فیزیکی داشته است. این مرکز  شامل اتاق عمل ، ریکاوری ، اتاق آندرولوژی ، اتاق نمونه‌گیری، اتاق معاینه ، بخش بستری ، اتاق رست، vip بستری  است. 
  

 تحویل بیمارستان کودکان تا یک ماه دیگر 

سومین پروژه‌ای كه مورد بازديد خبرنگاران قرار گرفت، بیمارستان118 تختخوابی کودکان  بود.احداث اين مركز به همت پالایشگاه نفت بندرعباس از شهریورماه 1400 در زميني به مساحت 8هزار و 650 مترمربع در دو بلوک دو و 5 طبقه آغازشده و هم‌اکنون با پيشرفت فيزيكي 98 درصد در دست‌ساخت است و مقرراست تا کمتر از یک ماه دیگر ساختمان تحویل علوم پزشکی استان  داده شود.به گفته دکتر جاودان  به‌محض تحویل ساختمان، تجهیزاتی که آماده‌شده را ظرف کمتر از سه ماه آینده تجهیز و بهره‌برداری می‌شود. این بیمارستان دارای اورژانس،  سی‌تی‌اسکن ، آزمایشگاه ، آندوسکوپی ، جراحی ، icu، مراقبت‌های ویژه ، بستری جراحی و بخش بستری است که جایگزین بیمارستان قبلی خواهد شد.
  

 مگا هاسپیتال (mega hospital )

یکی از پروژه‌های مهم درمانی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد مربوط به بیمارستان 531 تختخوابی معروف به مگاهاسپیتال است که خبرنگاران مقصد بعدی بازدیدشان به این بیمارستان بود. این بیمارستان با زیربنایی 54 هزار مترمربع در 3 بلوک 3، 6 و 8 طبقه از خردادماه 1400 شروع به ساخت شد و پیمانکار مجموع موظف شد که 18 ماه این پروژه را تحویل دهد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت که برای تأمین اعتبار تکمیل به‌موقع این طرح  که ۶۰۰ میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهور برای آن در نظر گرفته‌شده بود، تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت‌شده که در تلاش برای تأمین اعتبارات دیگری به‌منظور تزریق به این پروژه هستیم. دکتر جاودان افزود:در حال پیگیری و رایزنی به‌منظور تأمین نیروی انسانی لازم و تجهیزات لازم برای تکمیل آن برای بهره‌برداری سریع‌تر آن هستیم. این بیمارستان 8 کلینیک تخصصی ، بخش اطفال و نوزادان ، بخش زنان .... داراست.
  

 دانشکده دندانپزشکی

ساختمان دانشکده دندانپزشکی بندرعباس دیگر پروژه‌ای بود  که از آن بازدید شد. ساخت این ساختمان  با زیربنای 13هزار و 500 مترمربع ، دارای 3 بلوک در 5 طبقه  از خرداد1401 به مدت 30 ماهه  آغاز شد و قرار بر این است تا دو ماه آينده عمليات ساخت فضاي فيزيكي آن به اتمام برسد.بخش‌های مختلف این ساختمان شامل  تشخیص رادیوگرافی، پروتز ثابت، جراحی، آندو پریو ارتودنسی  و... است. 
  

 مهارت‌های بالینی

آموزشگاه‌های مهارت‌های بالینی نيز ديگر پروژه‌ای بود كه از سوي خبرنگاران مورد بازديد قرار گرفت. اين پروژه یا 90 درصد پیشرفت فیزیکی   در زميني به مساحت 3 هزار و 462 مترمربع و در یک بلوک در قالب  3  طبقه ساخته می‌شود.اين پروژه سال 98 شروع‌شده و مقرر بوده است که 24 ماه به بهره‌برداری برسد.
  

 بیمارستان 160 تختخوابی میناب  

خبرنگاران سفری به میناب داشتند و از روند احداث بیمارستان 160 تختخوابی میناب  بازدید کردند. اين كلينيك در زميني به مساحت 18 هزار و 359 مترمربع  در 5 بلوک 3، 5 و 7طبقه در دست‌ساخت است. ساخت بیمارستان که از آبان ماه 1400 شروع‌شده با 59 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست و قرار است در طی 24 ماه  به اتمام برسد.به گفته  دکتر جاودان برای ساخت این بیمارستان تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل و تجهیز آن به ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد. بیمارستان نامبرده دارای هلی پد (سکو فرود برای بالگردها و هواپیماهای عمودپرواز) است.

 آموزشگاه بهورزی  

بازديد از روند ساخت آموزشگاه بهورزی  در میناب  آخرين برنامه خبرنگاران بود. این آموزشگاه در سال 97 ساخت آن شروع شد  که با 97 درصد درزمینی با زیربنای  هزار و 550  دارای 2 طبقه در حال اتمام   است.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها