وزیر راه و شهرسازی:

عدم ارائه کد رهگیری توسط مشاوران املاک تخلف صنفی محسوب می‌شود



وزیر راه و شهرسازی گفت: دیدگاه کلی دولت، معتبر دانستن اسناد رسمی و نامعتبر شدن اسناد غیر رسمی املاک است که این طرح برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن لازم است و هم اکنون در هماهنگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را پیگیری می‌کنیم.

  

به گزارش صبح ساحل، مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم افتتاحیه ۵۰۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده سراسر کشور اظهار کرد: هیچ معاملاتی نباید مصون از دریافت کد رهگیری باشد. ما به عنوان دولت زمانی می‌توانیم نظام معاملات مسکن و اجاره را رصد کنیم که همه با کد رهگیری اقدام کنند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به اعتبار اسناد غیر رسمی در محاکم حقوقی چگونه می‌توان کد رهگیری را الزامی کرد؟ گفت: این موضوع باید حل شود؛ زیرا یکی از روش‌های اساسی و مبنایی برای حل بسیاری از مشکلات سوداگری در بازار مسکن و اجاره رسمیت یافتن اسناد رسمی و غیر قانونی شدن اسناد عادی است. اگر این مسئله حل شود بخش زیادی از مشکلات کاسته خواهد شد.  

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر موضوع بی اعتبار شدن اسناد غیر رسمی را در دستور کار داریم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را پیگیری می کنیم.

بذرپاش ادامه داد: عدم ارائه کد رهگیری توسط مشاوران املاک تخلف صنفی محسوب می‌شود و حتماً سازمان تعزیرات برای این موارد جریمه سنگین وضع می‌کند؛ چرا که اثرات عدم رعایت مقررات توسط مشاوران املاک مستقیماً به مردم بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه در حوزه نظارت بر مقررات بخش مسکن ضعف‌های قانونی جدی داریم گفت: با این حال ما منتظر نمانده‌ایم تا موانع قوانین و مقررات برطرف شود و همین الان با همکاری سازمان امور مالیاتی نیروهای انتظامی و امنیتی و سازمان تعزیرات فعالیت‌های خوبی را در برخورد با دفاتر املاک متخلف آغاز کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با بنگاه های معاملات ملکی که فاقد مجوز هستند یا کسانی که مجوز دارند اما مواردی همچون حرف کارگزار، سقف افزایش ۲۵ درصد اجاره، ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری را رعایت نمی‌کنند برخورد می‌کنیم.

    

قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان است

سامانه ملی املاک و اسکان کشور با هدف امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده و کاهش هزینه‌ها اقدام به راه‌اندازی نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن کرد که براساس آن امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه معاملات املاک، به صورت رایگان فراهم شده است تا پیش از این دریافت کد رهگیری در انحصار مشاوران املاک بود. 

  

قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان شد

   

دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره چگونه است؟

 دسترسی هموطنان به این سامانه از طریق سایت amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن» امکان‌پذیر است.

رای استفاده از قابلیت‌های این سامانه، ضروری است ابتدا در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اطلاعات هویتی، مشخصات املاک تحت مالکیت، محل اسکان و دیگر موارد را تکمیل و ثبت کنید. در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و اسکان، می‌توانید در همین سامانه (سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) نسبت به ایجاد قرارداد اجاره املاک تحت مالکیت خود اقدام بفرمایید.

در حال حاضر، فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ۶ دانگ امکان پذیر است. بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می‌گیرد. تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همچنین دریافت کد رهگیری، رایگان است.

برای ثبت قرارداد ابتدا باید مؤجر (صاحب ملک) اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد نماید. برای ایجاد و ثبت قرارداد، مدارکی از جمله سند ملک، شناسنامه طرفین قرارداد و قبوض ملک مورد اجاره (در صورت بدهی) ضرورت دارد.

در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها