مربی ارزنده هرمزگانی

دوسـت دارم کشتی گیـرانی پـرورش دهم که آینده کشتی استان و کشور باشند



ورزش کشتی در زندگی و سنت های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانیده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است. ورزش کشتی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های دنیا است و شواهد بسیاری نشان می دهد که از دوران ما قبل تاریخ  بر روی کره زمین بوده، که با جنگ های تن به تن و یا در اوقات‌فراغت  به شکل غریزی انجام می شده است.  
به مرور زمان جنگ‌های تن به تن که بیشتر به مرگ منجر می‌شد جای خود را به یک ورزش با قوانین جامع و پیروزی نمادین داده است. سبک‌های مختلفی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود. تاریخچه کشتی در ایران بر می گردد به دوران صفویه و زندیه که کشتی و ورزش باستانی و پهلوانی رونق بی سابقه ای در ایران یافت به طوری که در هر شهر صدها پهلوان به نام وجود داشته است. در دواران قاجاریه علاقه به این ورزش چنان زیاد شد که در دوران ناصرالدین شاه برای اولین بار شخصی به نام صاحب الدوله مأمور توسعه کار ورزش کشتی شد.
کشتی چنان در ایران رواج پیدا نمود که در تمامی روزهای تعطیل پهلوانان در میادین شهر به کشتی گرفتن می‌پرداختند.مسابقات کشتی پهلوانی برای انتخاب پهلوان پایتخت نیز از همین ایام آغاز شد و به صورت یک سنت جاری درآمد.با این مقدمه به سراغ یکی از مربیان خوب کشتی هرمزگان رفته ایم و گفت و گوی با ایشان انجام داده ایم که شما را  به خواندن این گفت و گو دعوت می‌کنیم.
 
خودتان را معرفی کنید؟
حمید بلوچ محمدمرادی هستم. اهل روستای آشکارا از توابع شهرستان حاجی آباد و متولد دوم دی ماه ۱۳۶۴
  
ورزش را از چه سنی و با چه رشته ورزشی شروع کردید؟
ورزش را از سن ۱۰سالگی  و با کشتی  آزاد شروع کردم.
 
چه کسی به شما انگیزه می‌دهند؟
نقش خانواده در موفقیت من بی نظیر بوده  و نباید زحمات مربیان خودم را فراموش کنم.
 
کشتی‌گیر ایرانی و خارجی  مورد علاقه شما کیست؟
علیرضا دبیر بهترین کشتی گیر ایران  و در بین کشتی گیران خارجی هم عبدالرشید سعدالله اف از روسیه جز بهترین‌هاست.
 
از کی به دنیای مربیگری روی آوردید؟
از سال ۱۳۸۹ کار مربیگری را شروع کردم.
از مربیان خود برایمان بگوئید؟
جلال نعیمی، علی دادخداهی، مراد عسگری، قره گزلو و صدقیانی مربیانی هستند که کشتی را زیر نظر آن ها فرا گرفته‌ام.
  
مربیانی که به صورت حرفه ای زیر نظر آن ها کار کرده اید چه کسانی بودند؟
علی دادخداهی و مراد عسگری 
 
در چه رده های مربیگری کرده اید؟
بنده از سال ۸۸  تا ۹۰ به عنوان رئیس هیات کشتی شهرستان بندرلنگه مشغول بودم و  در تمامی رده های سنی مربیگری نموده ام و ازسال ۹۶ تاکنون در رده‌های نونهالان و نوجوانان در باشگاه یاس و شهرک پیامبراعظم مشغول به فعالیت هستم.
  
بهترین نصیحتی که به شما شده چه بوده است؟
این که باید به تمامی کشتی گیرانی که در  استان هستند اهمیت بدهم و در حد توان توجه داشته باشم و فرقی بین باشگاه خودم و باشگاه های دیگر نداشته باشم.
 
از افتخارات خود بگویید؟
بهترین افتخارم در فروردین ۱۴۰۱ رقم خورد که به عنوان مربی به اردوی تیم ملی نوجوانان که اردو  در ارومیه برگزار شد دعوت شدم.
  
از عملکرد کشتی هرمزگان رضایت دارید؟
با حضور ، حسین مینا به عنوان  رئیس هیات و اعضای کمیته‌های مختلف هیات کشتی هرمزگان دوباره جان گرفته است و امیدوارم که این موفقیت ها و عملکرد خوب هیات همچنان ادامه داشته باشد.
  
خانواده هم اهل ورزش هستند؟
بله ، برادران بنده در رشته تکواندو مشغول به فعالیت هستند.
  
چه خواسته ای از مسوولان برای درخشش کشتی هرمزگان دارید؟
تنها خواسته من از مسوولان این است که  توجه بیشتر به ورزش اول کشور داشته باشند‌. هرمزگان در کشتی جای رشد بسیار خوبی دارد و اگر نگاه ویژه تری  به این رشته ورزشی در استان هرمزگان شود  یقینا حرف های بیشتری از کشتی‌گیران این استان خواهید شنید.
  
برنامه آینده شما در کشتی چیست؟
پیگیر  راه اندازی یک سالن کشتی با سه تشک کشتی هستم. این تجهیزات را خودم تهیه نموده ام و اگر بتوانم  با کمک  مسئولان  یک سالن در اختیار بگیرم می توانم  به کسانی که  علاقه به کشتی دارند امان توان پرداخت شهریه ندارند خدمتی انجام دهم و از دل این علاقمندان، کشتی‌گیرانی پرورش دهم که آینده کشتی استان و حتی کشور باشند.
  
آیا قضاوت مسابقات کشتی را هم  انجام داده اید؟
بنده از سال ۱۳۸۷ در مسابقات استان و لیگ منطقه ای کشور قضاوت کرده ام  و از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس کمیته داوران استان   منصوب شده ام.
  
  
در حال حاضر کجا هستید؟
جهت بالا بردن سطح کشتی گیران منتخبین باشگاه های یاس و پیامبر اعظم باحضور   12 کشتی گیر تمرینات آماده‌سازی را در استان اصفهان برگزار کردیم و از 15 خردادماه هم با همین کشتی گیران به مدت چهار روز در استان مازندران با کشتی گیران شهرستان های قائم شهر ، ساری و  بابل مشغول به تمرین   هستیم  تا شاهد پیشرفت این کشتی‌گیران استان باشیم.
  
از کشتی ایران بگوئید، آیا در حال حاضر جایگاه خوبی در جهان دارد؟
بهترین رشته ورزشی در ایران و جهان رشته کشتی است و ایران  هم در  کشتی آزاد و   فرنگی حرف اول را  می‌زند. 
  
شما به غیر از ورزش کشتی  به کار دیگری مشغول هستید؟
بله به عنوان کارمند دولت خدمتگزار مردم هستم.
لطفا از شخصیت خودتان  برای خوانندگان ما بفرمائید؟
من اگر مسوولیتی را  قبول کنم  تمام تلاشم را می کنم تا آن را به خوبی به سرانجام برسانم . همیشه هم برای موفقیت کشتی گیران جوان با جان دل کار می کنم.
  
ضمن تشکر از شما که گفت و گو با صبح ساحل را پذیرفتید،حرف آخرتان را بگوئید؟
بنده  از شما اصحاب رسانه که در جهت دیده شدن  و اهمیت به ورزشکاران توجه ویژه دارید صمیمانه سپاسگذاری کنم . شما اصحاب رسانه  باعث  دلگرمی ورزشکاران هستید و باید از شما  قدردانی کنم. 
همچنین از خانواده خودم و مربیان عزیزم نادر هلالی، محمدتندرو ، محمدرستمی و خانواده ورزشکاران که در این امر بنده را  حمایت می‌کنند تسکر وقدردانی می کنم. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها