ریزش قیمت خودرو در بازار در پی صدور مجوز واردات



 بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت خودرو در بازار با ریزش مواجه شده و محصولات ایران خودرو و سایپا افت قیمتی را تجربه کردند. دلیل این کاهش را می‌توان دور دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه و صدور مجوز واردات خودرو دانست، البته دلایل دیگر مانند افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی تولید خودرو در دو ماه ابتدای ۱۴۰۲ نیز در افت قیمت‌ها در بازار مؤثر بود.

       

به گزارش صبح ساحل، با شروع دور دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه، موج مثبت افزایش تولید به مصرف کنندگان منتقل شد، همچنین با صدور مجوز واردات خودرو، متقاضیان واقعی دیگر هزینه زیادی برای خرید خودرو در بازار آزاد نخواهند کرد و بیشتر سعی دارند با اجرایی شدن واردات، خودرو خارجی تهیه یا با قیمت مناسب‌تر در مراحل بعدی ثبت نام خودرو داخلی در سامانه یکپارچه ثبت نام کنند.

این عوامل دست به دست هم داد موجب شکست قیمت‌ها در بازار شد، زیرا با قیمت‌های غیرواقعی کمتر خریداری برای خودروهای بازار وجود دارد. بسیاری از افرادی که به قصد سوداگری خودرو خریداری کرده بودند مجبور به عرضه خودرو خود با قیمت کمتر شدند، زیرا روند نزولی بازار و کاهش چشمگیر حاشیه سود ترس را بر تن سوداگران بازار خودرو انداخته است.

بر اساس مشاهدات قیمت سور پلاس تیپ یک، دو و سه به ترتیب با کاهش چهار، یک و ۱۰ میلیون تومانی به ۵۶۶، ۵۷۴ و ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که قیمت انواع سورن در فروردین ماه نزدیک به ۷۳۰ میلیون تومان بود. دنا پلاس دوگانه سوز سه میلیون تومان و دنا پلاس تیپ یک، هشت میلیون تومان افت کرده‌اند و به ترتیب به ۶۶۷ و ۸۸۵ میلیون تومان رسیده است، قابل ذکر است که قیمت دناپلاس در فروردین ۸۰۰ میلیون تومان و دناپلاس توربو اتوماتیک حدود یک میلیارد تومان در بازار آزاد معامله می‌شدند.

کاهش قیمت سه تا هشت میلیون تومانی انواع پژو پارس از دیگر تغییرات بازار بود، رانا پلاس که در فروردین ماه سال جاری نزدیک به ۶۳۰ میلیون تومان معامله می‌شد، اکنون با کاهش چشمگیر ۱۳۰ میلیون تومانی نزدیک به ۴۹۷ میلیون تومان در حال معامله است. تارا اتوماتیک که تا دو ماه گذشته میلیاردی معامله می‌شد اکنون حدود ۸۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود که بیانگر کاهش بیش از ۱۵۰ میلیون تومانی است.

در خودروهای مونتاژی هم روند قیمت‌ها نزولی است، به طوری که هایما اس ۵ پلاسی که در فروردین ماه حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد اکنون نزدیک به یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود. سایر خودروهای مونتاژی نیز نسبت به فروردین ماه کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند، امروز نیز قیمت این خودروها ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

در محصولات سایپا، شاهین دوماه گذشته نزدیک به ۷۴۰ میلیون تومان معامله می‌شد، قیمت این محصول اکنون نزدیک به ۵۹۰ میلیون تومان است که بیانگر کاهش ۱۵۰ میلیون تومانی است. کوییک آر نیز با کاهش ۷۰ میلیون تومانی نسبت به فروردین ماه حدود ۳۵۰ میلیون تومان معامله خواهد شد.

بنابراین قیمت‌ها در سطح بازار به صورت میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است، بخش عمده‌ای از این کاهش نتیجه اتخاذ سیاست‌های کارشناسی مانند واردات خودرو دست دوم و ثبت نام‌های مداوم در سامانه یک پارچه است، از طرف دیگر افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی محصولات ایران خودرو و ۳۳ درصدی محصولات سایپا در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۲ در این بین بی تأثیر نبوده است. به نظر می‌رسد اگر واردات خودرو به همین ترتیب افزایش پیدا کند، قیمت‌ها در بازار با ریزش بیشتر مواجه خواهند شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها