استاندار اصفهان به اعتراض مردم سیریک واکنش نشان داد اما مسئولان هرمزگان نه؛

سکوت مدعیان مردم‌داری



اعتراض اهالی سه روستا در شهرستان سیریک به راه‌اندازی آب‌شیرین کن 2 میلیون متر مکعبی برای انتقال آب دریا به اصفهان مدتی است که به صورت پیوسته در جریان است. 
با این وجود در این مدت هیچ کدام از مسئولان ارشد هرمزگان به این دغدغه مردم واکنشی نشان نداند اما «سید رضا مرتضوی»، استاندار اصفهان در نشست خبری روز گذشته در واکنش به اعتراض اهالی سیریک گفت:«از ابتدای آغاز این پروژه، به رعایت همه پیوست‌های محیط زیستی که در توافق با مسوولان ارشد استان هرمزگان پیش‌بینی شده بود توجه داشتیم و براساس آن‌ها عملیات را پیش بُردیم». 
به دنبال پیگیری‌های صبح ساحل، سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد که تاکنون مجوز ایجاد آب‌شیرین کن اصفهان در محدوده سیریک صادر نشده و نواقص و کاستی‌های  گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح آب شیرین کن اصفهان به مجری طرح جهت تکمیل ارسال شده است. همچنین مرتضوی دلیل اصلی اعتراض مردم را عدم اطلاع‌رسانی صحیح دانسته، چالشی که رسانه‌های استان مدت‌هاست با مسئولان ارشد هرمزگان دارند.
  
 احداث شهرک فرآوری مواد معدنی از شورابه‌ها
استاندار اصفهان با بیان اینکه عدم اطلاع‌رسانی صحیح باعث برخی سوء برداشت‌ها شده است، گفت: در پروژه تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، تمامی پیوست‌های محیط زیست اعمال می‌شود.
«سید رضا مرتضوی»، در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع اصفهان در برابر حواشی ایجاد شده درباره اعتراض مردم هرمزگان به اجرای طرح انتقال آب دریا گفت: از ابتدای آغاز این پروژه، به رعایت همه پیوست‌های محیط زیستی که در توافق با مسوولان ارشد استان هرمزگان پیش‌بینی شده بود توجه داشتیم و براساس آنها عملیات را پیش بُردیم.
وی گفت: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، احداث شهرک فرآوری مواد معدنی از شورابه‌های ناشی از آب شیرین‌کُن‌ها در شهرستان سیریک هرمزگان برنامه‌ریزی شده است؛ بنابراین هیچ شورابه‌ای به آب دریا نفوذ نخواهد کرد و در فرآورده‌های ثانوی به برخی فلزات خاص تبدیل خواهد شد.
استاندار اصفهان تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی نه‌تنها در اصفهان بلکه در پهنه کشور برای ما دغدغه است و این اطمینان را می‌دهیم که با اجرای پروژه انتقال آب هیچگونه خطری برای محیط زیست منطقه جنوب کشور ایجاد نخواهد شد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: از طرفی ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی در شهرستان سیریک ایجاد می‌شود زیرا به دنبال ایجاد شهرک فرآوری مواد معدنی در این شهرستان هستیم.
  
تبیین صحیح مسئله توسط مسئولان ارشد هرمزگان
وی ادامه داد: عدم اطلاع‌رسانی صحیح باعث برخی سوء برداشت ها شده که تنها راه‌حل، تبیین صحیح مسئله توسط مسئولان ارشد استان هرمزگان برای مردم است که این مهم با همکاری مسئولان این استان در حال انجام است و از این بابت از همکاری مسئولان استان هرمزگان قدردانی می‌کنیم.
مرتضوی گفت: تمام قد تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های تأمین آب استان اجرایی شوند و در این مورد همه بضاعت های استان را پای کار آورده‌ایم.وی ادامه داد: تا قبل از شروع پروژه تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، رکورد اجرای انتقال ۱/۹ کیلومتر در روز بوده است که اکنون رکورد ۵ کیلومتر را نیز زده‌ایم.
استاندار اصفهان گفت: پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان با شتاب بالا و فعالیت روزانه ۴۰۰ تریلی حمل لوله و یکهزار و ۳۰۰ نفر جوشکار در حال انجام است و امیدواریم تا پایان 
سال ۱۴۰۴ با تامین آب مورد نیاز صنعت، بخشی از مشکلات آب آشامیدنی اصفهان نیز حل شود.
  
دوستی خاله خرسه با مردم؟
اهالی سیریک سال‌هاست که در این جغرافیا زندگی می‌کنند و اکثرا از طریق دریا امرار معاش می‌کنند. آگاه شدن از اینکه قرار است در جغرافیای محل زندگیشان چه اتفاقی بیفتد بدیهی‌ترین حق آن‌ها و مردم هرمزگان است. اینکه مسئولان ارشد هرمزگان بدون توجه به اهمیت شفاف‌سازی  پروژه‌ای در این ابعاد، پشت درهای بسته و در مکاتبات اداری موافقت خود را با چنین تصمیمی اعلام کردند تمام دغدغه‌های مردم‌داری آن‌ها را زیر سوال می‌برد.
  
هرمزگان زخم‌خورده از وعده‌های نشدنی 
استاندار اصفهان مدعی است که انجام این پروژه نه تنها آسیبی به اشتغال مردم وارد نمی‌کند که با  ایجاد شهرک فرآوری مواد معدنی در سیریک برای اهالی شغل نیز ایجاد می‌شود؛ نکته اول در این رابطه اینکه گوش هرمزگانی‌ها از وعده‌ توسعه و ایجاد شغل برای آن‌ها پر است؛ به بیان دیگر می‌شود مثال بارز «مرا به خیر ِتو امید نیست، شر مرسان». 
لذا انتظار می‌رود استانداری هرمزگان و سازمان حفاظت محیط زیست استان به دغدغه‌های معیشتی و زیست محیطی اهالی سیریک  پاسخ مناسبی دهند. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها