آبگیری بیش از ۹۰۰ بند آبخیزداری در هرمزگان



 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در سامانه بارشی اخیر، بیش از ۹۰۰ سازه آبخیزداری استان به میزان ۷۰ میلیون مترمکعب آبگیری شد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، سید محمدنور موسوی در حاشیه بازدید از سازه‌های آبخیزداری هرمزگان با اشاره به بارندگی‌های اخیر افزود: در بارش های اخیر ناشی از سامانه مونسون هند، سیلاب‌های بسیاری از استان های همجوار و حوزه آبخیز وارد هرمزگان شد و همچنین در برخی شهرستان های استان نیز شاهد بارش های گسترده‌ای بودیم که خوشبختانه سازه های آبخیزداری به خوبی نقش خود را در کنترل سیلاب نشان دادند.
وی بیان داشت: هرمزگان دارای ۱۷ حوزه آبخیز با وسعت ۱۰ میلیون هکتار بوده که حدود ۳۰ درصد آن در استان های همجوار فارس، کرمان و بوشهر قرار دارد و میزبان سیلاب‌های ورودی از استان‌های یادشده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار داشت: بیشترین تعداد سازه‌های هرمزگان با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث و سازه‌های سال ۱۴۰۰ نیز از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و  تعدادی از سازه‌ها نیز با مشارکت مردم و یا توسط خیران احداث شده است.
موسوی با اشاره به اینکه استان هرمزگان با شرایط اقلیمی سخت و شکننده‌ همواره میزبان همیشگی سیل و خشکسالی است، گفت: بایستی به نحوی در راستای کاهش خسارت بارندگی‌های سیل آسا برنامه‌ریزی کرد تا در جهت افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام شود.
وی ادامه داد: درواقع تلاش برای کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سدهای میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان هرمزگان که کم آبی مهم ترین مانع توسعه این خطه به شمار می‌رود، از جمله مهم ترین اقدامات زیربنایی در راستای عمران، آبادانی و پیشرفت استان محسوب می شود.
وی یادآور شد: مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه های آبخیز علاوه بر اهدافی چون حفاظت از عرصه های طبیعی، مهار سیل، کنترل  فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سدها و مخازن از رسوبات، مهار روان‌آب‌ها و استحصال آب و پایدار سازی منابع آبی چاه ها، چشمه ها و قنوات به عنوان مهم‌ترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیزنشینان و بهره‌برداران حوزه های آبخیز مدنظر قرار می گیرد.
موسوی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در سال‌های گذشته ظرفیت‌های آبخیزداری منطقه را با اهداف فنی و جامع خود هماهنگ کرده و از این ظرفیت برای دستیابی به اهدافی که همان، کنترل فرسایش و رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی، توسعه و تولید پایدار کشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آبادانی منطقه بوده، استفاده کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ابراز داشت: بیشترین اقدامات خود را حول محور یادشده برنامه‌ریزی کرده‌ایم به نحوی که بیشترین سازه های آبخیزداری در بالادست چاه های کشاورزی، قنوات، اراضی کشاورزی، چشمه‌سارها و مناطقی احداث شده است که تاثیر مستقیم در تولید پایدار کشاورزی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی به خصوص تولیدات محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها