اجرای طرحی برای ممنوعیت ورود خودرو به سواحل بندرعباس؛

ترمزی برای سورو


نویسنده: سامیه طهورنیان

سورو یکی از محدود ساحل‌های زیبا و ماسه‌ای بندرعباس است که همه ساله خانه پرندگان مهاجر و گونه‌های دریایی بسیاری است؛ اما حضور گردشگران با خودرو مامن آن‌ها را از بین برده و زیستگاهشان را به قتلگاهشان تبدیل کرده است. تداوم ورود خودرو به ساحل سورو در دراز مدت و عدم اجرای طرح ممنوعیت ورود خودرو به آن جا آثار جبران ناپذیری خواهد داشت. مردم محلی می‌گویند در گذشته، ساحل سورو پر از صدف و گونه‌های دریایی بود؛ اما الان به جز ماسه و زباله چیز دیگری نیست. شهروند دیگری در مصاحبه با صبح ساحل می‌گوید: وقتی به ساحل سورو می‌رویم، ترس برخورد خودرو با کودکانمان را داریم. حتی برخی از رانندگان حال خوشی ندارند و تصادف در این ساحل بارها اتفاق افتاده است. این تنها بعد آسیب به ساحل سورو نیست، ریختن زباله‌های داخل خودرو در ساحل و سفت و فشرده کردن خاک ماسه‌ای آن، اکوسیستم و زیستگاه گونه‌های مختلف دیگری چون خرچنگ‌ها، صدف‌ها، بنتوزها و.. را نیز از بین می‌برد.
  

مخالفان طرح بستن سورو جه کسانی هستند؟

در نوار ساحلی سورو مغازه‌های تجاری بسیاری وجود دارد. به نقل از برخی منابع، مخالفان بستن ساحل سورو تعدادی از کسبه‌ها عنوان شده که فکر می‌کنند با بسته شدن مسیر رفت و آمد خودروها کاسبی آن‌ها نیز از بین می‌رود. برخی کاشناسان می گویند که جلوگیری از تردد خودرو ربطی به کاهش رفت و آمد شهروندان ندارد. بلعکس رفت و آمد ها را نیز افزایش می‌دهد؛ زیرا سورو جاذبه گردشگری متعددی دارد که مغفول مانده است.
  

شهرداری بندرعباس اعلام آمادگی کرد

بحث حفاظت از سواحل بر عهده شهرداری است و بارها در جلسات متعدد این مسئله به شهرداری اعلام شد. مدیر منطقه چهار شهرداری بندرعباس گفت: ما به عنوان شهرداری منطقه چهار آمادگی داریم در صورت دریافت مجوزمسیرهای منتهی به ساحل را بسته و مانع از ورود خودرو به ساحل سورو شویم و این مسئله را ساماندهی کنیم. 
وی تصریح کرد: ساحل سورو ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌توانیم با اجرای طرح‌های مختلف به رشد گردشگری و افزایش بهره‌وری از ساحل کمک کنیم همچنین می‌توان نسبت به زیباسازی ساحل، اجرای طرح بوم‌گردی و ساماندهی قایق‌ها نیز ورود کرد.
  

 دستور ویژه دادستان بندرعباس برای بستن ساحل سورو

عارف اکبری دادستان مرکز استان هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل از تشکیل یک کارگروه ویژه برای بستن ساحل سورو خبر داد. اکبری گفت: در برنامه‌های آتی ما، بستن کل ساحل به روی ورود خودروها  در بندرعباس در دستور کار است؛ اما موقعیت ساحل سورو به نحوی است که نیازمند یک گروه ویژه دارد. دادستان بندرعباس تصریح کرد: ساحل زیبای سورو با حجم ترددهای بسیاری مواجه است و این ترددها آثار بد محیط زیستی و اجتماعی فراوانی به جا گذاشته است که امیدواریم با همکاری مردم محلی ساحل سورو، از این معضل جلوگیری شود زیرا هیچ دلیلی برای ورود خودرو به ساحل وجود ندارد. 
   

 جلوگیری از فاجعه از همین امروز 

مردم و ساکنین منطقه سورو بایستی مطلع شوند هر خودرویی که به ساحل می‌برند، بخشی از پازل نابودسازی سورو را تکمیل می‌کند. حیات این آبزیان و ساحل سورو مانند زنجیره‌ای به هم متصل است و نابودی طبیعت آن می‌تواند به نابودی بخشی از اکوسیستم ساحل هرمزگان بی انجامد. امیدواریم با همکاری مردم و مقامات از یک فاجعه محیط زیستی از همین امروز جلوگیری شود. اگر طرح ممنوعیت ورود خودرو به سواحل اجرا شود، امید به بازسازی و احیا این زیستگاه‌های ساحلی هنوز هم وجود دارد.
روزنامه صبح ساحل
منتظر تایید: 4
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها