فعال شدن پارک حاشیه هوشمند در بندرعباس؛ آیا جریمه‌های آنلاین، بحران ترافیک را کم می‌کند؟


نویسنده: سامیه طهورنیان

اخیراً شهروندان بندرعباس خودروهایی را تحت عنوان پارک حاشیه هوشمند در سطخ شهر بندرعباس مشاهده کرده‌اند. به نقل از منابعی، مدیریت هوشمند پارک، اقدام جدیدی است که طبق تبصره یک، ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که توسط وزارت کشور ابلاغ شد در حال انجام است. شهرداری‌های سراسر کشور قصد دارند این هوشمند سازی پارک حاشیه‌ای کنند.

به گزارش صبح ساحل، در سال‌های گذشته افرادی به‌عنوان پارکبان هزینه پارک خودروها را دریافت می‌کردند اما فعالیت آن‌ها متوقف شد و به نظرمی رسد این جدیدترین گزینه برای دریافت هزینه پارک از شهروندان باشد.
این عملیات به این صورت انجام می‌شود که زمانی که یک خودرو در محل پارک هوشمند حاشیه‌ای می‌ایستد از پلاک آن به‌صورت خودکار عکس‌برداری می‌شود (توسط ماشین‌های راهنمایی و رانندگی) و این عملیات به‌صورت مداوم هر ۳۰ دقیقه یک‌بار اتفاق می‌افتد، تا زمانی که راننده به خودرو بازگردد و از محل پارک حاشیه‌ای خارج شود.

متولیان این پروژه معتقدند که به علت تقاضای زیاد پارک در مناطق مرکزی شهر و اشغال فضاهای پارک توسط سایر وسایل نقلیه، اتومبیل‌هایی که به دنبال فضای پارک می‌گردند، به حجم ترافیک و میزان تداخل در ترافیک عبوری می‌افزایند.
آن‌ها می‌گویند: به علت استفاده نامناسب از فضای پارک حاشیه‌ای و وجود پارک‌های بلندمدت در معابر، فضاهای پارک به‌اندازه کافی برای سایر وسایل نقلیه وجود ندارد و درنهایت این وسایل نقلیه اقدام به توقف دوبل در حاشیه معابر می‌نمایند و امکان توزیع عادلانه فضاهای پارک موجود، بین کاربران از بین می‌رود.
هنگام پارک در حاشیه خیابان‌ها، هرکدام از رانندگان خودرو به سلیقه خود پارک می‌نمایند که این باعث بی‌نظمی در فضاهای پارک حاشیه‌ای می‌شود و علاوه بر ظاهر آشفته برای شهر و ایجاد جدال بین شهروندان موجب کمتر شدن تعداد جای پارک می‌شود.
گفتنی است که بندرعباس به‌عنوان یک کلان‌شهر از کمبود پارکینگ عمومی رنج می‌برد. نبود پارکینگ باعث می‌شود مردم از سر ناچاری، خودروهای خود را در کوچه‌پس‌کوچه‌ها ناهموار و یا در محل‌های غیرمجاز پارک کنند.
اگر نیاز بندرعباس به پارکینگ عمومی برطرف نشود در سال‌های آینده با مشکل بزرگی به نام سونامی ترافیک روبرو خواهیم شد. سونامی که در اوج ساعات تردد در شهر، تشدید می‌شود.

   فعال شدن پارک حاشیه هوشمند در بندرعباس؛ آیا جریمه‌های آنلاین، بحران ترافیک را کم می‌کند؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها