رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

غربالگری بیش از 205 هزار نفر در هرمزگان در پویش ملی سلامت/ 557 مبتلا به فشارخون بالا و 343 مبتلا به دیابت شناسایی شد



رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت از 20 آبان‌ماه در هرمزگان همزمان با سراسر کشور، از غربالگری بیش از 205 هزار و 255 نفر از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هدف از اجرای این پویش را شناسایی و کنترل بیماری دیابت و فشار خون بالا دانست و گفت: در صورتی که این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، کنترل و درمان آن بهتر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گروه هدف در پویش ملی سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یک میلیون و 166هزار و 349 نفر است، ادامه داد: تاکنون در جمعیت بالای ۱۸ سال که در این پویش غربالگری شده‌اند، 343 مورد مبتلا به دیابت و 557 مورد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده است. با این تعداد، جمع کل مبتلایان به دیابت در استان به 55هزار  و 364 نفر و جمع کل مبتلایان به فشار خون بالا به 122 هزار و 301 رسید.

به گفته جاودان، تغییر سبک زندگی از دلایل اصلی افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشارخون بالا، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت است که برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تغییر سبک زندگی همچون کاهش مصرف غذاهای آماده پرچرب، شیرین و شور، انجام فعالیت بدنی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و پرهیز از مصرف دخانیات بسیار کمک کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: بیماریابی فشارخون بالا و دیابت در راستای اجرای پویش ملی سلامت در گروه سنی بالای ۱۸ سال در تمامی واحدهای بهداشتی به صورت رایگان تا 15 دی ماه 1402 انجام می‌شود.

جاودان گفت: با توجه به فرصت باقی مانده، از تمام افراد بالای ۱۸ سال تقاضا داریم به منظور پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشارخون بالا و تشخیص به موقع، جهت انجام غربالگری به مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند تا از وضعیت ابتلا به بیماری دیابت و پرفشاری خون مطلع شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها