مظنه شب‌نشینی یلدا چند؟

سفره یلدا کوچکتر شد


نویسنده: مریم دهقان

یلدا یکی از مهمترین آداب و رسوم قدیمی ایرانی است. همه ساله ایرانیان سراسر دنیا این شب را در کنار عزیزان خود سپری می‌کنند و سر سفره یلدا خوراکی‌هایی مثل آجیل، میوه، شیرینی، تنقلات، گل نرگس و .. در کنار دیوان حافظ می‌گذارند. اما انگار امسال این شب‌نشینی هزینه سرسام‌آوری برای خانواده‌ها دارد. با توجه به برآورد قیمت‌های اقلام خوراکی، هواری ماهی به عنوان شام و گل، سفره شب چله حدود 2 میلیون و 220 هزار تومان برای یک خانواده چهار نفره تمام می‌شود. این در حالی است که درآمد یک کارگر ساده به طور متوسط روزانه حدود ۲۵۰ هزارتومان است. 

 قیمت میوه برای شب یلدا 

انار به عنوان اصلی‌ترین میوه شب یلدا، تا کیلویی ۵۰ هزار تومان در حال فروش است. قیمت پرتقال نیز بسته به نوع آن متفاوت است.
 پرتقال تامسون جنوب گران‌ترین نوع پرتقال در بازار است که کیلویی 40 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. خرمالو کیلویی 35 تا 40 هزار تومان عرضه می‌شود. موز نیز بین 70 هزار تا 75 هزار تومان در حال فروش است. در سال گذشته هندوانه کیلویی ده هزار تومان به عنوان میوه‌ اصلی شب چله قیمت داشته است اما امسال به کیلویی20 تا 30هزار تومان رسیده است.
  

 گرانی شیرینی کام یلدانشینان را تلخ کرد

قیمت هر کیلو شیرینی تر در آستانه شب یلدا، ۱۸۰ هزار تومان است. درحالی که در سال گذشته هر کیلو شیرینی 110 تا 150 هزار تومان قیمت داشته است. همچنین قیمت شیرینی خشک شامل دانمارکی، پاپیونی، مارمالاد که سال گذشته بین ۹۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان در بازار به به فروش می‌رسید امسال بیش از 130 هزار تومان قیمت دارد. 
 

خوراکی‌های یلدا چند تمام می‌شود؟

آجیل شب یلدا کمی متفاوت با آجیل‌های معمولی است و علاوه بر بادام و پسته، گردو و فندق، خشکبار، باسلق، تخمه و بقیه‌ دانه‌های آجیل را هم دارد که قیمت تمام شده را بالامی‌برد در حداقل‌ترین وضعیت، خرید یک کیلو آجیل مخصوص یلدا 500 هزار تومان، یک کیلو شیرینی ۱۸۰ هزار تومان، یک کیلو انار 50 هزار تومان، یک کیلو پرتقال حدود 40 هزار تومان، یک کیلو خرمالو 40 هزار تومان و یک هندوانه سه کیلویی حدود ۶۰ هزار تومان می‌شود. 
 

 شام یلدا چند؟

تهیه هواری ماهی یا قلیه ماهی برای وعده شام شب یلدا برای خانواده چهار نفره حداقل 800 هزار تومان هزینه دارد. به‌طوری‌که اگر فرض کنیم برای یک خانواده ۴ نفره دو کیلو ماهی و نیم کیلو برنج لازم باشد و قیمت هرکیلو برنج ایرانی حدود 150 هزار تومان و قیمت ماهی 200 هزار تومان و 75 هزار تومان نیز برای سایر مختلفات آن در نظر بگیریم؛ صرف یک شام ساده بدون مخلفاتی همچون سالاد و نوشابه و غیره دست کم 550 هزارتومان آب می خورد. اما با این قیمت‌ها ممکن است خانواده‌ها به یک نان رگاگ ساده بسنده کنند.
  

 گل نرگس لاکچری شد

در حالی‌که قیمت گل نرگس دسته‌ای در سال گذشته 80 هزار تومان به فروش می‌رسید؛ امسال به قیمت صد هزار تومان رسیده است. متاسفانه گل در این روزها چندان جایی در سفره یلدا و شب‌نشینی‌های پاییزی ندارد.
  

 شب نشینی چله، بالاخره چند؟

با یک حساب سرانگشتی اگر سفره شب چله را برای خانواده چهار نفره  شامل اقلامی نظیر یک کیلو انار، یک هندوانه سه کیلویی، یک کیلو پرتقال، یک کیلو خرمالو، یک کیلو آجیل، یک کیلو شیرینی و یک دسته گل نرگس و پذیرایی شام را هواری در نظر بگیریم؛ برای این 
شب نشینی حدود 2میلیون و 220 هزار تومان باید هزینه کرد. اما اگر خانواده‌ای بخواهد ساده‌تر بگیرد و تنها انار و هندوانه و نیم کیلو آجیل و شیرینی سر سفره یلدای خود بگذارد می‌تواند این شب‌نشینی را با حدود 500 هزار تومان نیز 
برگزار کند. این درحالی است که سال گذشته می‌شد با همین مبلغ سفره رنگین‌تری 
پهن کرد.
روزنامه صبح ساحل
 سفره یلدا کوچکتر شد
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها