مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه حق تعیین سرنوشت را تصویب کرد



در بحبوحه تشدید حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای تحت حمایت پاکستان در مورد "تحقق حق جهانی تعیین سرنوشت" را به تصویب رساند.

  

به گزارش صبح ساحل، این قطعنامه توسط تعداد زیادی از کشورها از مناطق مختلف جهان حمایت شد و با اجماع به تصویب رسید.

حق مردم برای تعیین سرنوشت یک اصل اساسی است که در ماده ۱ منشور سازمان ملل متحد و حقوق مدنی و سیاسی و اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین "اعلامیه و برنامه اقدام وین" بیان شده است.

این قطعنامه مجددا بر حمایت «صریح» از تحقق حق تعیین سرنوشت برای مردمی که تحت «اشغال خارجی، سلطه استعمار و کنترل» زندگی می کنند، تاکید کرد.

در بیانیه نمایندگی پاکستان در سازمان ملل در این زمینه آمده است: «این قطعنامه به شدت با اقدامات اشغالگرانه، مداخله و تجاوز خارجی مخالف است و از کشورهای مسئول می‌خواهد که فوراً چنین اقداماتی را متوقف کنند.»

بیش از چهار دهه است که اسلام آباد این قطعنامه مهم را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «این ابتکار سالانه پیام امیدی را برای مردمی که در اشغال خارجی زندگی می‌کنند ، ارائه می کند. این شرایط مانند جامو و کشمیر اشغال شده توسط هند و در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است که از حق تعیین سرنوشت محروم شده‌اند.»

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای حملات ارتش رژیم اسرائیل از ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) به نوار غزه تاکنون به ۱۹ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده و شمار زخمی‌ها نیز به ۵۲ هزار و ۵۸۶ نفر افزایش یافته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها