نحوه خرید شمش طلا از بورس کالا


نویسنده: عالیه بازگیر

خرید شمش طلا در بورس کالا به دو روش گواهی سپرده شمش طلا و قرارداد آتی شمش طلا امکان‌پذیر است. جهت خرید شمش طلا در هر دو روش علاوه بر کد بورسی بایستی کد بورس کالا‌ را نیز دریافت کنید. مزیت خرید شمش طلا از بورس کالا، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک و کسب بازدهی از نوسانات قیمت طلا است. البته سرمایه‌گذاری با هر میزان از سرمایه در بازار طلای بورس امکان‌پذیر است. تنها نکته مهم آگاهی از بهترین زمان خرید طلا است.
  
گواهی سپرده شمش طلا 
گواهی سپرده شمش طلا، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده‌ی آن در مقدار مشخصی از شمش طلا است. هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 0.1 گرم (100 میلی گرم یا 100 سوت) شمش طلا است. وزن هر شمش طلا حدود یک کیلوگرم است و عیار هر شمش طلا حداقل 995 از 1000 است همچنین نماد گواهی آن،«CD1G0B0001» است.در حال حاضر بورس کالا به جز شمش طلا، گواهی سپرده کالایی سکه طلا، زعفران، سیمان و ... را جهت خرید و فروش در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است.جهت خرید شمش طلا در بورس )گواهی سپرده) مراحل زیر را انجام دهید:مراحل دریافت کد بورس کالا (بازار مالی) را با استفاده از سامانه ایبیگو انجام دهید. پس از دریافت کد معاملاتی بازار مالی، از طریق سامانه کارگزاری خود نماد «CD1G0B0001» را جستجو کنید. حجم و قیمت مورد نظر خود را وارد کنید (هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 0.1 گرم است). 
  
ساعات معاملات گواهی سپرده شمش طلا؛
زمان شروع سفارش‌گیری گواهی سپرده شمش طلا از ۱۰ تا ۱۰:۳۰ صبح روزهای شنبه تا پنج‌شنبه است.زمان انجام معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ۱۰:۳۰ تا ۱۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ۱۰:۳۰ تا ۱۵ در روزهای پنج‌شنبه است. معاملات شمش طلا در بورس به صورت حراج پیوسته انجام می‌شود و مجموع کارمزد گواهی سپرده شمش طلا، ۰.۰۰۴۸ است.
حداقل و حداکثر میزان خرید گواهی سپرده شمش طلا به شرح ذیل است:
حداقل خرید شمش طلا در هر سفارش معادل ۱ گواهی سپرده کالایی و حداکثر خرید شمش طلا در هر سفارش معادل ۱۰۰۰ گواهی سپرده کالایی است. سقف خرید شمش طلا (مالکیت) برای هر کد معاملاتی، ۵۰۰،۰۰۰ گواهی سپرده کالایی (معادل ۵۰ کیلوگرم شمش طلا) است.
دامنه نوسان گواهی سپرده کالایی شمش طلا به این صورت است:
دامنه نوسان گواهی شمش طلا بورس کالا، مثبت و منفی 5٪ قیمت پایانی روز معاملاتی قبل است.امکان وارد نشدن به فرآیند تحویل فیزیکی شمش طلا در بورس نیز وجود دارد، بدین صورت که سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل تنها به خرید و فروش گواهی سپرده و کسب سود از نوسانات قیمت آن بپردازند. در واقع کسانی که تمایل به تحویل فیزیکی شمش طلا دارند بایستی حداقل به میزان یک کیلوگرم شمش طلا خریداری کنند.
فرآیند خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا با استفاده از سامانه کارگزاری
کارگزاری‌های بورس معمولا از سامانه متفاوتی جهت معاملات گواهی سپرده شمش طلا استفاده می‌کنند. از آنجایی که ممکن است نام سامانه معاملاتی هر کارگزاری متفاوت باشد، ما در ادامه صرفا از واژه «سامانه» استفاده خواهیم کرد. 
جهت خرید آنلاین گواهی سپرده شمش طلا مراحل زیر را انجام دهید:
وارد سامانه کارگزاری شوید. با استفاده از گزینه «واریز وجه سپرده»، مبلغ مورد نظر را واریز کنید (واریز مبلغ بایستی حتما از حساب بانکی شخصِ سرمایه‌گذار صورت بگیرد). مبلغ واریزی را از «دفتر اصلی» به «دفتر سپرده کالایی» منتقل کنید. گزینه «گواهی سپرده کالا» و سپس گزینه «ارسال سفارش گواهی سپرده» را انتخاب کنید. کلمه شمش طلا یا نماد «CD1G0B0001» را جستجو کنید. حجم و قیمت سفارش را وارد کنید. گزینه «درخواست بروزرسانی» حساب را انتخاب کنید. سفارشات در سامانه معاملات توسط بورس کالا تطبیق داده شده و در صورت هماهنگی قیمت و حجم سفارش در طرف خریدار و فروشنده، سفارش انجام می‌شود.
  
فرآیند درخواست تحویل شمش طلا از بورس
همان طور که پیشتر نیز اشاره شد جهت تحویل فیزیکی شمش طلا بایستی حداقل ۱۱،۰۰۰ گواهی شمش طلا داشته باشید. در ادامه مراحل زیر را انجام دهید.1.در سامانه کارگزاری، گزینه «گواهی سپرده کالا» و سپس «تحویل فیزیکی» را انتخاب کنید.2.گزینه «درخواست جدید» را انتخاب کرده و درخواست خود را ثبت کنید.3.از طریق تماس تلفنی یا چت آنلاین، کارگزاری را از درخواست خود مطلع کنید.
  
هزینه انبارداری شمش طلا در بورس؛
هزینه انبارداری هر واحد گواهی سپرده کالایی شمش طلا، روزانه ۳۲.۷ ریال (با احتساب ۹٪ مالیات) است. پرداخت هزینه انبار بر عهده فروشنده گواهی سپرده به هنگام فروش و مالک گواهی سپرده به هنگام تحویل فیزیکی است. در صورت کمتر بودن وزن شمش طلا نسبت به تعداد گواهی سپرده، مابقی آن به شکل گواهی سپرده کالایی به حساب مالک واریز خواهد شد.
  
نحوه مشاهده تابلوی معاملات گواهی سپرده شمش طلا؛
جهت مشاهده تابلوی معاملات گواهی سپرده شمش طلا به بخش تالار شمش طلا بورس کالا مراجعه کنید.
  
قیمت شمش طلا در بورس کالا؛
در حال حاضر قیمت شمش طلا در بورس کالا معادل ٣٬١١٦٬٩٤٧ ریال به ازای هر واحد گواهی سپرده (0.1 گرم شمش طلا) است. از آنجایی که قیمت به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، جهت مشاهده قیمت روز شمش طلا در بورس به بخش تابلوی معاملات شمش طلا در بورس کالا مراجعه کنید.
جهت محاسبه قیمت شمش طلا می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید. 
برای مثال قیمت یک گرم شمش طلا با عیار ۹۹۵ در زمانی که قیمت مظنه طلا ۱۰ میلیون تومان باشد، برابر ۳،۰۶۲،۸۲۰ تومان است. بنابراین قیمت یک واحد گواهی سپرده معادل ۳۰۶۲۸۲ تومان خواهد بود.مزایای خرید شمش طلا در بورس:امکان سرمایه‌گذاری در طلا با مبالغ اندک، تنوع بخشیدن به پرتفوی سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، تضمین اصالت شمش طلا توسط انبارهای بورس کالا، حفظ امنیت به دلیل نگهداری در بانک، معافیت مالیاتی، سهولت تحویل فیزیکی شمش طلا و تسویه نقدی سریع.خرید شمش طلا از بورس بیشتر از آنکه به راهنمای ثبت نام در بورس و مراحل خرید نیاز داشته باشد به دانش سرمایه‌گذاری در این بازار نیاز دارد. بنابراین سعی کنید پیش از ورود به این بازار و ریسک کردن بر روی سرمایه خود، استراتژی‌های کسب سود از طلا را فرا بگیرید.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها