هشدار انفجار پس از اصابت موشک‌های بدون سرنشین حوثی به کشتی‌های دریای سرخ



گمان می‌رود حداقل دو کشتی تجاری مورد اصابت پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها در یمن قرار گرفته‌اند که رهبران شبه‌نظامی برای مقابله با یک نیروی دریایی بین‌المللی به رهبری آمریکا در دریای سرخ متعهد شدند. اداره عملیات تجارت دریایی بریتانیا بعدازظهر سه‌شنبه اطلاعاتی را از یک کشتی دریافت کرد مبنی بر اینکه صدای انفجار شنیده شده و موشک‌ها در فاصله 60 مایلی دریایی از بندر حدیده در دریای سرخ یمن شناسایی شده‌اند. سه ساعت قبل از آن نیز هشداری توسط UKMTO صادر شد و گفت که یک کشتی 15 دقیقه پس از مشاهده پهپادها در حدود 50 مایل دریایی غرب حدیده دو انفجار را گزارش کرده است.
حوثی‌ها تا اواخر روز سه‌شنبه هنوز مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته‌اند. شبه‌نظامیان یمن به منظور وادار کردن اسرائیل به پایان دادن به حمله به غزه، موشک‌های بالستیک و پهپادها را علیه کشتی‌های تجاری و دریایی در دریای سرخ پرتاب کردند. 
تهدیدات حوثی‌ها برای ضربه زدن به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، برخی شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از جمله مرسک و ام اس سی را مجبور کرده است که کشتی‌ها را از مسیر تجاری کلیدی دور کنند. 
ایالات متحده رهبری یک ائتلاف گروه ضربت جهانی را برای محافظت از پیوند دریایی مهم در برابر حملات حوثی‌ها بر عهده دارد.
در عین حال حوثی‌ها تهدید خود را برای حمله به نیروهای تحت رهبری ایالات متحده یا هر گروه دیگری در صورت حمله به یمن یا انجام اقداماتی برای توقف حمله شبه‌نظامیان به کشتی‌های عازم اسرائیل، تکرار کرده‌اند. 
محمد العاطیفی، وزیر دفاع حوثی‌ها، مدعی شد که جنگجویان وی برای مقابله با هرگونه واکنش نظامی از سوی آمریکا یا سایر کشورها در حالت آمادگی کامل جنگی هستند و قول داد در همبستگی با مردم این کشور به حملات موشکی و پهپادی در دریای سرخ ادامه دهد. 
وی همچنین افزود: «برد تسلیحات بازدارنده استراتژیک ما فراتر از آن چیزی است که دشمنان انتظار دارند و هیچ خط قرمزی در مقابل ما وجود ندارد. رهبر نظامی حوثی‌ها روز دوشنبه در نشستی با فرماندهان  افزود همه گزینه‌ها برای برخورد در دسترس هستند.»
در همین حال، به گفته ماهیگیران یمنی در منطقه خوخا دریای سرخ در یمن، دزدان دریایی سومالی روز یکشنبه یک کشتی حامل 43 ماهیگیر یمنی را در 30 مایلی منطقه ساحلی حفون سومالی دستگیر کردند. 
دزدان دریایی قایق توقیف شده را به سومالی رساندند، در آنجا 34 نفر از اسیران را آزاد کردند و با 9 نفر باقی مانده به آب‌های بین‌المللی رفتند. 
یکی از بستگان یکی از ماهیگیران ربوده شده که خواست نامش فاش نشود گفت:«این ماهیگیران مجوزی از مقامات سومالی برای ماهیگیری در آب سومالی دارند.»

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها