آغاز برق‌رسانی با طولانی‌ترین کابل زیردریایی جهان



طولانی‌ترین کابل زیردریایی جهان برق‌رسانی به ۲.۵ میلیون خانه در بریتانیا را آغاز کرده و مصرف کنندگان‌ می‌توانند به لطف این کابل در طول دهه آینده ۵۰۰ میلیون پوند صرفه‌جویی کنند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، این لحظه‌ای خاص برای طرفداران انرژی پاک بوده است. طولانی‌ترین کابل زمینی و زیردریایی جهان موسوم به سیستم اتصال به برق وایکینگ لینک آغاز عملیات تجاری خود را اعلام کرده است. شرکت «نشنال گرید» که در سال ۱۹۸۶ اولین اتصال داخلی بریتانیا به فرانسه را راه‌اندازی کرده از آن زمان تاکنون پنج اتصال دیگر از جمله اتصال دوم با فرانسه را فراهم کرده است.

وایکینگ لینک به عنوان یک تلاش مشترک بین شبکه ملی و اپراتور سیستم دانمارکی به نام انرژینت(Energinet)، نقطه عطف مهمی در حرکت به سمت انرژی‌های پاک‌تر و پایدارتر بوده و دارای ظرفیت قابل‌توجه ۱.۴ گیگاوات است که برق کافی برای تامین انرژی مورد نیاز ۲.۵ میلیون خانه در بریتانیا را تامین می‌کند.

وایکینک لینک ۴۷۵ مایل(۷۶۴ کیلومتر) طول دارد. این پروژه که ارزش آن ۱.۷ میلیارد پوند است، وعده صرفه‌جویی بیش از ۵۰۰ میلیون پوند را برای مصرف کنندگان بریتانیایی در دهه آینده، به لطف واردات برق مقرون به صرفه از دانمارک، می‌دهد.

کیتی جکسون(Katie Jackson)، رئیس شرکت نشنال گرید ونچرز(National Grid Ventures) در بیانیه‌ای گفت: این اتصال جدید رکوردشکنانه است و نمونه‌ای فوق‌العاده از مهندسی و همکاری با شریک ما یعنی انرژینت به حساب می‌آید. از آنجایی که نیروی بادی بیشتری را برای دستیابی به اهداف امنیت آب و هوایی و انرژی خود مستقر می‌کنیم، اتصال به کشورهای همسایه نقش حیاتی در افزایش امنیت عرضه و کاهش قیمت برای مصرف کنندگان خواهد داشت.

وایکینگ لینک دارای یک ایستگاه مبدل در هر سر کابل است که برق را قبل از ارسال به سیستم‌های انتقال کشور به فرکانس صحیح تبدیل می‌کند. در حالی که انرژینت ایستگاه مبدل را در انتهای دانمارک ساخته بود، زیمنس انرژی، پیمانکار اصلی شبکه ملی، مسئول همین کار در بریتانیا بود.

پروژه وایکینگ لینک که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، بیش از چهار میلیون ساعت کار به ساخت آن اختصاص یافته است. همراه با زیمنس انرژی، رهبران صنعتی مانند گروه پریزمین، بالفور بیتی و مونک نقش مهمی در تولید و نصب کابل‌های جریان مستقیم ولتاژ بالا(HVDC) داشتند. این کابل هم در زیر آب و هم در خشکی گسترش می‌یابد. یک کشتی سفارشی به نام لئوناردو داوینچی، کابل را روی بستر دریا قرار داد.

 

یک پیروزی سبز

وایکینگ لینک در نخستین سال افتتاحیه خود آماده است تا حدود ۶۰۰ هزار تن از انتشار کربن را کاهش دهد که معادل خروج ۲۸۰ هزار خودرو از جاده‌ها است. ظرفیت اولیه ۸۰۰ مگاواتی آن قرار است به تدریج به ۱.۴ گیگاوات افزایش یابد.

کلر کوتینیو(Claire Coutinho)، وزیر امنیت انرژی، شروع به کار وایکینگ لینک را ستود و اظهار داشت: این کابل ۴۷۵ مایلی طولانی‌ترین کابل برق زمینی و زیر دریایی در جهان است و انرژی پاک‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر را برای تامین برق ۲.۵ میلیون خانه در انگلیس فراهم می‌کند. او همچنین خاطرنشان کرد که خانواده‌های بریتانیایی در طول دهه آینده ۵۰۰ میلیون پوند در صورتحساب‌های خود صرفه جویی خواهند کرد و در عین حال انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش خواهند داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها