مرکز دیپلماسی علمی و اندیشه‌ورزی با عنوان «اندیشگاه ایران و ملل» تاسیس خواهد شد


نویسنده: روشنک زینی وند

سیدمحمود کمال آرا، نائب دبیر انجمن روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی درگفتگو با "صبح ساحل" از راه اندازی اندیشگاه "ایران و ملل" با هدف مشارکت دانشگاه و دانشجویان در حل مسائل ملی خبر داد.
کمال آرا با بیان اینکه با همکاری جمعی  از دانشجویان دانشگاه های کشور و در راستای مشارکت دانشگاه و دانشجویان در حل مسائل ملی تصمیم به تاسیس اندیشگاه ایران و ملل نمودیم. وی در رابطه با ضرورت شکل گیری این مرکز گفت: در نظر‌داریم در چارچوب این اندیشگاه بستری فراهم شود تا با حضور دانشجویان و اساتیدی از ایران و سایر کشورها و با اندیشه‌ورزی و بیان نظرات در راستای همکاری، تعامل، پیوند و تعمیق روابط بین کشور هدف و ایران و بالعکس و در نهایت انتقال آن در قالب سیاست نامه به بدنه دستگاه های اجرایی کشورها، زمینه ای جهت تعمیق روابط میان کشور ایران و سایر کشورها فراهم شود.
 وی در ادامه در ارتباط با این اقدام بین المللی گفت: این اندیشگاه در نظر دارد با اعطای کرسی اندیشه‌ورزی به اساتید، صاحب نظران، دانشجویان و پژوهشگران در حوزه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری بستری فراهم سازد تا از این طریق بتوانند برای موضوعات سیاست‌گذاری کشورهای خود و کشور هدف، تعاملات و تبادلات علمی و عملی داشته باشند.
نائب دبیر انجمن روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به انتخاب نام اندیشگاه ایران و ملل برای این مرکز علمی و بین المللی بیان نمود: تاکنون فعالیت ها و مقالات علمی متعددی پیرامون ضرورت تشکیل مراکز اندیشه‌ورزی و اندیشه‌ها صورت گرفته است. این اندیشگاه یک مرکز علمی است که باعث ارتقاء دیپلماسی میان کشور ایران و کشورهای جهان خواهد شد.
کمال آرا با بیان اینکه این اندیشگاه یک مرکز "دیپلماسی علمی" است اظهار داشت: این اندیشگاه دیپلماسی عمومی، علمی و فرهنگی میان کشور ایران و کشورهای دیگر را تقویت می‌کند همچنین حضور نخبگان، دانشجویان، اساتید و دانشگاهیان را درحل مسائل ملی و بین المللی تقویت می کند و باعث تبادل افکار میان دانشگاه های جهان خواهد شد. 
وی در در رابطه با اهمیت این مرکز بیان داشت: این مرکز یک حرکت جدی برای حل مسائل ملی در یک فضای علمی و با مشارکت اندیشه‌ورزان، نخبگان، دانشجویان، اساتید و پژوهشگران است. اندیشگاه ایران و ملل باعث ایجاد پرستیژ بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اگر اندیشگاه ایران و ملل تاسیس شود حرکت جدی برای حل مسائل ملی در یک فضای علمی بوجود خواهد آمد تصریح کرد: برای فعالیت در این مرکز همکاری وهماهنگی وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت بهداشت و درمان نیاز است. کمال آرا در ارتباط با ساختار این مرکز بیان داشت: اندیشگاه ایران و ملل دارای یک ساختار کلی است که  در ذیل آن اندیشکده هایی وجود دارند و نکته مهم در این اندیشگاه این است که در چارچوب آن، مراکز اندیشه ورزی مشترک میان ایران و کشور هدف شکل می گیرد؛ مانند اتاق بازرگانی مشترک که میان ایران و کشورهای دیگر وجود دارد. 
وی در ادامه بیان داشت: هدف ما این است تا مراکز مشترک اندیشه‌ورزی میان ایران و کشورهای هدف به وجود آید.
این اندیشگاه ساختار و سازمان منسجمی دارد که در راس آن اندیشگاه ایران و ملل است و زیر شاخه‌های آن اندیشکده‌های قاره‌ای هستند و در ذیل این اندیشکده قاره‌ای، مراکز مشترک اندیشه‌ورزی ایران و کشور هدف وجود دارد.
وی در ارتباط با هدف اندیشگاه ایران و ملل گفت: هدف ما در این مرکز این است تا فعالیت‌های اندیشه‌ورزانه و سیاستگذارانه مشترک در قالب این مرکز، میان ایران و کشورهای هدف شکل بگیرد. ما به دنبال این هستیم تا همانگونه که اتاق مشترک بازرگانی ایران با سایر کشورها موجبات حل و فصل و تسهیل روابط تجاری و بازرگانی میان بازرگانان دو کشور را فراهم می آورد، در چارچوب این مرکز نیز بتواینم از طریق ایجاد دیپلماسی علمی، زمینه تعمیق و ارتقاء سطح همکاری‌های میان ایران و سایر کشورها را بوجود آوریم.
نائب دبیر انجمن روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطر نشان کرد: این مراکز اندیشه‌ورزی ضمن تسهیل روابط علمی میان صاحب نظران، اندیشمندان، دانشجویان و اساتید کشور ایران و کشور هدف در قالب بانک ایده و افکار، سیاست نامه هایی را به بدنه دستگاه‌های اجرایی کشورهای خود جهت تعمیق و پیوند روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی انجام می دهند. اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد قطعاً پرسش بین‌المللی در شرایط حاضر برای جمهوری اسلامی ایران در برخواهد داشت. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها