ستون جامش؛

حفاظت از محیط زیست در گرو فرهنگ‌سازی



فرهنگ مجموعه‌ای از قوانین، دانش، آداب و رسوم و اعتقاداتی است که انسان به عنوان عضوی از جامعه می‌آموزد. در تعریف محیط زیست نیز می‌توان گفت حیوانات، گیاهان، آب، هوا، خاک و همه چیزهایی که زندگی انسا‌ ها را احاطه کرده، بر آن اثر می‌گذارد یا از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد، محیط زیست ما را تشکیل می‌دهد.
انسان برای زنده ماندن، رشد و بقا نیازمند هوای پاک، خاک سالم، سرپناه، آب تمیز و بطور کلی محیط زیست سالم است؛ ما همواره باید در تلاش برای حفظ محیط زیست و جهانی پایدار باشیم.
 در سال 2023 زمین با بحران آب و هوا، گرمای بی‌سابقه، کاهش شدید طبیعت و تنوع زیستی مواجه بوده و آلودگی هوا جان میلیون‌ها نفر را گرفته است؛ این باعث شد که بسیاری از کشورها برای مقابله با این بحران‌ها و ایجاد جهانی پایدارتر گردهم بیایند و چاره‌اندیشی کنند. در سال 2023 با حمایت سازمان ملل متحد پیمان‌ها و قراردادهای مهمی برای پایان دادن به آلودگی جهان بسته شد.
ایجاد و حفظ یک رابطه سالم با محیط زیست می‌تواند نوید ساختن آینده‌ای پایدار را بدهد؛ اما چطور می‌شود این ارتباط درست را تشکیل داد؟ لازمه‌ی حفظ محیط زیست همواره افزایش سطح آگاهی زیست محیطی است؛ این آگاهی موجب تشکیل فرهنگ و بروز رفتارهای سازگار با محیط زیست و مسئولانه افراد و نهادها می‌شود و در نهایت می‌تواند به بهبود محیط زیست، نجات انسان و موجودات دیگر کمک کند.
بهترین زمان برای افزایش سطح آگاهی زیست محیطی و تبدیل آن به فرهنگ، زمان کودکی است. مدرسه، کانون‌های پرورش فکری و موسسات آموزشی فضاهای مناسبی برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان نسبت به مسائل زیست محیطی در جامعه هستند. این آموزش‌ها می‌تواند به شکل برنامه‌های سرگرم‌کننده، فیلم، جشنواره، مسابقه، تور محیط زیستی و... انجام پذیرد که علاوه بر تقویت حس مسئولیت‌پذیری نسبت محیط زیست موجب افزایش روشنفکری و خلاقیت و تشکیل ایده‌ها، مسیرها و راهکارهایی برای توسعه پایدار و بهبود محیط زیست نیز می‌شود.
رسانه‌ها هم نقش پررنگی در آموزش، افزایش آگاهی و توسعه فرهنگ زیست محیطی عموم افراد جامعه دارند، به دلیل اینکه بسیاری از رفتارهای مردم از رسانه‌ها تاثیر می‌پذیرد.همچنین؛ طراحی و وضع قوانین زیست محیطی، برگزاری برنامه‌هایی از قبیل نمایشگاه، نشست‌های هم‌اندیشی، رویداد و همچنین طرح‌های مختلف زیست محیطی منجر به تقویت فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه می‌شود.
بسیاری از رفتارهای نادرست افراد در قبال محیط زیست به عدم آگاهی نسبت به اثرات آن رفتار و نداشتن حس مسئولیت‌پذیری برمی‌گردد؛ در این زمینه نقش سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های غیردولتی برای شناسایی مسائل و معضلات زیست محیطی، آگاهی و حساس‌سازی مردم نسبت به اهمیت محیط زیست کارساز است.ساختن و پابرجاکردن فرهنگ صحیح در جامعه یک روزه صورت نمی‌گیرد و برای اینکه در حوزه محیط زیست بتوانیم به یک وضع مطلوب برسیم نیاز است آموزش‌ها و شیوه‌های رفتاری صحیح در طول زمان تکرار و تکرار شوند.

   

فاطمه دشتی// مدیر روابط عمومی استارتاپ زیست محیطی جامُش

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها