نماینده اتحادیه بازیافت کشور درسمینار آموزشی مدیریت پسماند، هرمزگان را جزو پنج استان مجهز به مراکز دفع اصولی پسماندهای صنعتی ذکر کرد

مدیریت پیشران در بازیافت



روزانه 53 هزار تن پسماند خانگی  و 500 تن زباله بیمارستانی در کشور تولید می‌شود. بر اساس آمار اعلام‌شده، سالانه حدود 32میلیون تن زباله صنعتی، 170 میلیون تن زباله کشاورزی و 8 میلیون تن پسماند خطرناک در سال به وجود می‌آید. در سال 2021 ایران رتبه 17 در تولید زباله را داشت. به گفته «محمد علیزاده»، نماینده اتحادیه بازیافت کشور از 32 میلیون تن پسماند صنعتی در کشور، ۸۵۰ هزار تن آن در هرمزگان تولید می‌شود. سرانه پسماندهای شهری حدود 700 تا 320 گرم در کشور است که این آمار در هرمزگان ۴۰۰ گرم است و نسبت به سرانه جهانی، سرانه خوبی تلقی می‌شود که نشان می‌دهد وضعیت تولید پسماند در استان، نامطلوب نیست.  
سمینار آموزشی مدیریت پسماند به همت اداره کل محیط‌زیست هرمزگان و با مشارکت شرکت "سپنتا مهام ایرانیان" و اتحادیه بازیافت کشور در محل سالن‌ اجتماعات اداره کل محیط‌زیست هرمزگان برگزار شد. علیزاده که در این کارگاه آموزشی و در حضور سمن‌ها، تشکل‌های غیر دولتی، تسهیلگران حوزه محیط زیست، کارشناسان مرتبط و رسانه‌ها، سخن می‌گفت  افزود:"هرمزگان جزو پنج استان پیشرو  کشور و مجهز به مراکز دفع اصولی پسماندهای صنعتی است که در هرمزگان‌"شرکت سپنتا مهام ایرانیان" در این بخش فعالیت داشته و قابلیت این را دارد که پسماند صنعتی تولیدشده در استان را مدیریت کند تا وارد محیط‌زیست نشود". 
احمدرضایی مدیرعامل شرکت "سپنتامهام ایرانیان" در حاشیه ‌این کارگاه  با تأکید بر مدیریت پسماندهای صنعتی گفت: "از 5 سال قبل با آغاز فعالیت این شرکت در مسئولیت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه در استان هرمزگان، از هیچ تلاش و ایده خلاقانه‌ای در راستای حفظ محیط‌زیست خاص استان دریغ نکردیم و نخواهیم‌کرد." 
وی بابیان اینکه در طراحی‌لندفیل‌های‌بهداشتی و مهندسی نیازی به‌ آزمون ‌و خطا نداریم و این درجه از اطمینان به دلیل تجارب متخصصین ما در پروژه‌های مشابه و حل مشکلات کارفرمایان پیشین است، هدف از برگزاری این کارگاه را فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت پسماندها و به خصوص پسماندهای صنعتی، آشنایی شهروندان و کارکنان ادارات با خطرات ناشی از عدم مدیریت صحیح پسماندها ذکر کرد.
 

 لزوم دفن اصولی و مهندسی پسماندها

  
"سال‌ها قبل پسماند زیادی  وارد دریا، رودخانه، زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی و حاشیه شهرها  و...می‌شد چراکه  امکانات بازیافت مانند زباله‌سوزی استاندارد، لندفیل‌های صنعتی وجود نداشت و بسیاری از منابع آب، خاک و حتی محصولات کشاورزی  متأثر از رهاسازي غیراصولی پسماندها در طبیعت بوده است".
علیزاده نماینده اتحادیه بازیافت کشور در این کارگاه بابیان این مطلب گفت: زنگ خطر تخریب محیط‌زیست به صدا درآمده بود تا اینکه طرح جامع ملی پسماند و ارتقای مدیریت پسماند صنعتی تصویب و به اجرا درآمد، پس از گذشت حداقل ۱۵ سال از اجرای طرح جامع ملی پسماند و ارتقای مدیریت پسماند صنعتی و بسیاری از شرایط فراهم شد تا پسماندها به‌صورت اصولی سوزانده و مدیریت شوند. وی ادامه داد: تولیدکنندگان پسماندها مانند واحدهای صنعتی پس از ثبت‌نام و اظهار پسماندها در سامانه جامع محیط‌زیست و سامانه‌ای دیگر، مسیر‌نظارتی‌شان را تحت نظارت‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست طی می‌کنند و بر اساس قوانین و مقررات ملی، پسماندهایشان ‌را تحویل مراکز مجاز زیر نظر محیط‌زیست می‌دهند.
علیزاده  با اشاره به اینکه بخشی از پسماندهای صنعتی شامل پسماندهای خطرناک و بخشی دیگر از این پسماندهای قابل بازیافت است گفت: در استان هرمزگان یکی از واحدهای صنعتی در بخش خصوصی (سپنتامهام ایرانیان) باهمت مسئولان استان راه‌اندازی شده که می‌تواند در یک افق نزدیک، بسیاری از پسماندهای صنعتی استان را دریافت و مدیریت کند. وی تصریح کرد: شاهد تولید پسماندهای صنعتی و ویژه  زیادی در هرمزگان هستیم که لندفیلی هستند و بایستی بخش عمده‌ای به شیوه  اصولی و مهندسی دفن شوند که این امکانات و توانمندی در استان وجود دارد. علیزاده این را بیان کرد که  صنایع باوجود امکانات استانی نیازی به استفاده از خدمات سایر استان‌ها در این حوزه ندارند. نماینده اتحادیه بازیافت کشور از همکاری و مشارکت صنایع مختلف با  اداره کل محیط ‌زیست استان در راستای حمایت از بازیافت پسماندها گفت: موارد اصولی در قانون پیش‌بینی شده و در بسیاری از صنایع استان در حال تحقق است که از مسئولان‌ مربوطه قدردانی می‌کنیم. این مقام مسوول از عدم تعهد بسیاری از صنایع و عدم حمایت‌ها مسوولان با توجه به بومی بودن شرکت‌های بازیافت پسماند و انفعال‌ها نیز سخن به میان آورد. 
  

 راه‌اندازی مجموعه شهرک بازیافت

علیزاده از راه‌اندازی مجموعه شهرک بازیافت و شتاب‌دهنده ایده‌ها با مشارکت بخش خصوصی، استارتآپ‌ها و اتحادیه بازیافت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هرمزگان  در آینده نه‌چندان دور و اشتغال‌زایی  بیش از 3 هزار نفر سخن گفت و یادآور شد: در این خصوص تمهیدات لازم دیده‌شده و مسئولان هم نسبت به اجرای آن اعلام حمایت کرده‌اند، عزم جزمی در استان وجود دارد تا بسیاری از پسماندهای قابل بازیافت، در مدار تولید قرار گیرند و علاوه بااینکه جلوی آلودگی محیط‌زیست گرفته می‌شود، می‌تواند به تولید محصول برسد. 
  

فرسایش چهار میلیارد تن خاک در سال 

به گفته نماینده اتحادیه بازیافت کشور، بخش عمده‌ای از پسماندهای تولیدی،قابل بازیافت و بخشی نیز غیرقابل بازیافت هستند، پسماندهای غیرقابل بازیافت بر اساس قانون،در مکان مشخصی که مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی آن ‌ در خصوص منابع آب، خاک، از لحاظ موقعیت مکانی و...صورت پذیرفته است دفن می‌شود. علیزاده تصریح کرد: اما ازلحاظ دفن نهایی این پسماندها باید مراقبت‌های بیشتری لحاظ شود، چراکه بخش عمده‌ای از پسماندها نرو بخش دیگری از پسماندها خشک هستند. وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پسماندهای خشک از طریق اپلیکیشن و سکوهای کاربردی از مبدأتفکیک می‌گردد تا با سایر پسماندها مخلوط و آلوده نشود و برای  پسماندهای‌تر نیز  امکان تبدیل به کمپوست را در کشور داریم.علیزاده افزود: پسماندهایی که قابلیت بازیافت وکمپوست ندارند، با فن‌آوری‌های روز کشور به انواع حلال‌های شیمیایی و سوخت تبدیل‌شده که این فن‌آوری در کشور بومی‌شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به فرسایش حدود چهار میلیارد تن خاک کشور می توانیم در سال،با تولید کمپوست بخشی از ضرر و زیانی نابودی  خاک را جبران کنیم.
وی اولویت را در تبدیل کمپوست پسماندهای تردانست و افزود:کمپوست‌ها در بخش کشاورزی استفاده‌شده تا وابستگی‌ها به کود شیمیایی نیز کاهش یابد،همچنین این امکان‌را داریم که بخشی از پسماندها که پایه هیدروکربنی و پلیمری دارد، به سوخت قابل‌استفاده و حلال‌های مختلفی تبدیل شود.
  

 لزوم ایجاد شهرک صنایع بازیافتی پسماند

احمدرضایی مدیرعامل شرکت "سپنتامهام ایرانیان" نیز گفت:در این نشست هم‌اندیشی علاوه بر موضوعات تخصصی و عمومی به مسائل و مشکلات استان در رابطه با  پسماندها مانند لزوم ایجاد شهرک صنایع بازیافتی پسماند، مخاطرات پسماند الکترونیک و بیماری‌های حاصل از جیوه و معضلات و بیماری‌های حاصل از بی‌توجهی به آن،عدم انبارش صحیح پسماند در صنایع پرداخته شد. 
وی ادامه داد: لزوم آموزش صحیح و تغییر در نحوه جمع‌آوری پسماند،تفکیک و جداسازی پسماند از مبدأ به سبب حفظ ارزش ریالی و کاهش پسماند،لزوم نظارت مستمر بر قانون جهت ایجاد مراکز انبارش صحیح در صنایع،مخاطرات پسماندهای آزبست و عایق‌های حرارتی و رطوبتی مانند پشم سنگ و پشم‌شیشه و همچنین معضلات حاصل از نحوه صحیح بسته‌بندی و حمل این‌گونه پسماندهای سرطان‌زا نیز از موارد بیان‌شده در این کارگاه بود .
روزنامه صبح ساحل
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها