به همت اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار می‌شود

بندرعباس میزبان همایش ملی نباتات گرمسیری و خرما



همایش ملی نباتات گرمسیری و خرما در بندرعباس به همت اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار می‌شود. برپایی این همایش طی دو روز از 14 تا 15 اسفندماه جاری در شش بخش تخصصی خرما، فناوری‌های نوین ،تولید و توسعه نباتات گرمسیری ،آفات و بیماری‌ها، سرمایه‌گذاری و هواشناسی و تغییرات اقلیمی است. 
در این سمینار بازرگانان، پژوهشگران، دانش‌بنیان‌ها، میهمانان ملی و بین‌المللی و فعالان بخش کشاورزی حضور دارند.
به گفته مهدی ترابی دبیر همایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان، در کنار برگزاری این همایش نمایشگاه عرصه تولیدات محصولات گرمسیری با ۳۰ غرقه  نیز وجود دارد که از استان‌های  کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، بوشهر شرکت دارند.
وی در نشست خبری  بابیان اینکه بهره‌مندی از محققان داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های این همایش است تصریح کرد: با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی سعی در تکرار این رویداد در سال‌های آینده داریم.وی از دعوت مهمانان خارجی از سه کشور آلمان، استرالیا، اسپانیا برای سخنرانی و حضور در پنل های تخصصی نیز خبر داد.
ترابی با اشاره به اینکه هرمزگان در کشور رتبه سوم تولید خرما قرار دارد گفت:باغات چند صدساله خرما و انبه در همه نقاط استان، نشان از قدمت این محصولات گرمسیری، تنوع و گستردگی این محصولات دارد و حضور این محصولات در بازارهای جهانی باعث شده تا یکی از تجارت‌های پرسود در دنیا شناخته شود. دبیر همایش نباتات گرمسیری و خرما در استان هرمزگان تأکید کرد: سهم استان هرمزگان  از این بازار تجارت جهانی نباید کم باشد و بر اساس چشم‌اندازی استان، برای حضور در عرصه‌های جهانی بر اساس قابلیت‌ها و استعدادهای استان و شرایط خوب و مساعد اقلیمی و جغرافیایی در اوج گرما و رطوبت شاهد تولید محصولات خوب گرمسیری در هرمزگان هستیم.
ترابی ادامه داد: باید در رقابت با دیگر کشورها هنوز باید به فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید و بالا بردن کیفیت محصولات دست‌یابیم. 
مشاور اتاق بازرگانی هرمزگان در امور کشاورزی بابیان اینکه استان هرمزگان بیشترین طول نوار ساحلی و شرایط اقلیمی گرم، محصولات گرمسیری بسیار خوبی برای تولید و پرورش محصولی مانند خرما داراست تصریح کرد: تغییرات اقلیمی در کشورمان و دنیا دارای تغییرات جدی هستند و خوشبختانه نقاط گرمسیر کشورمان با کشت محصولات گرمسیری تنش‌های کمتری متأثر از این تغییرات خواهند داشت.ترابی از همکاری و مشارکت سازمان‌های مرتبط مانند جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره کل هواشناسی و دانشگاه هرمزگان بخصوص دانشکده کشاورزی، پارک علم و فناوری، شرکت شهرک‌های کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی در این همایش سخن گفت.          
  

 انتقال تکنولوژی مناسب برای بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی هرمزگان و مسئول کمیته اجرایی همایش در این نشست گفت:در این  همایش به موضوعات مختلفی مانند تغییرات اقلیمی، کشاورزی هوشمند، آفات و بیماری‌ها، که در خرما آفات همه‌گیر اغلب نخلستان‌ها سوسک سر خرطومی است، حلقه تکمیلی فرآوری و بازاریابی و… پرداخته می‌شود. 
ایمان جمالی از اختصاص یک روز از همایش به بخش فن‌آوری و دعوت از مهمان‌های علمی، سیاست‌گذاری و انتقال تکنولوژی مناسب برای بخش کشاورزی خبر داد و گفت: از مدت‌ها قبل پیگیر این بودیم که در سطح استان، درک مشترکی از عوامل و مسائلی ایجاد کنیم و به سمتی برویم که برای بخش کشاورزی استان سرمایه‌ای ایجاد شود و آورده اقتصادی مناسب‌تری داشته باشد.
جمالی از چالش‌های مهمی در حوزه کشاورزی پرداخت  که برخی از آن‌ها درون بخشی و برخی هم برون بخشی است و بعضی ناشی از عوامل محیطی می‌باشد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی هرمزگان اظهار داشت:پیشینه کشاورزی در استان هرمزگان عموماً برای تولید محصولات باغی و زراعی محلی بوده و کشاورزی یکی از پتانسیل‌های اساسی در این بخش است.
 تغییر رویکرد محصولات گرمسیری
عضو هیئت‌رئیسه  اتاق بازرگانی هرمزگان بابیان اینکه باید کشت و زراعت سنتی در استان تغییر یابد ونگرش فعالین کشاورزی به سمت دیدگاه‌های روز سوق پیدا کند گفت: امیدواریم بتوانیم در بازه زمانی مناسب به تغییر رویکرد محصولات گرمسیری استان کمک کنیم و شاهد آثار مثبت در بخش کشاورزی استان هرمزگان باشیم. مهران نجاتی افزود:محصولات گرمسیری شناسنامه این منطقه هستند و همه برای توسعه این محصولات باید دست‌به‌دست هم دهیم. وی عنوان کرد:  باید به تکنولوژی های روز دنیا برای توسعه محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم و با آفات این محصول مقابله کنیم.نجاتی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در بازه زمانی مناسب به تغییر رویکرد محصولات گرمسیری استان کمک کنیم و شاهد آثار مثبت در بخش کشاورزی استان هرمزگان باشیم.

 تشکیل 7 کمیته در این همایش

مدیر بین‌الملل و آموزش اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در سخنانی از تشکیل 7 کمیته در این همایش سخن گفت که این کمیته‌ها شامل کمیته نمایشگاهی، کمیته اجرا، کمیته فناوری، کمیته بین‌الملل و آموزش، کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته روابط عمومی و تبلیغات است .
شیما کریمی افزود:برای حضور در کمیته‌های تخصصی و سخنرانی‌های کلیدی دعوت‌نامه‌ها و مکاتباتی با چندین کشور هدف ازجمله آلمان ، اسپانیا ، استرالیا و تونس انجام‌شده است که سه کشور آلمان ، اسپانیا و استرالیا در دست اقدام است پیگیری ویزای یکی از مهمانان اسپانیا انجام‌شده است و اقدام برای آمدنش فراهم‌شده است. وی مطرح کرد: با توجه به سه محور نمایشگاه و برگزاری پنل های تخصصی در ۱۴ و ۱۵ اسفندماه مانند  پنل سرمایه گذاری، خرما، توسعه میوه‌های گرمسیری و بین‌الملل،علاقه‌مندان جهت شرکت در این  پنل های می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند. کریمی ادامه داد: در کنار این همایش و نمایشگاه، ۸ مقاله که از محققان و پژوهشگران دریافت کرده‌ایم که در این همایش چاپ و به معرض نمایش گذاشته می‌شود.
همچنین مهلت ارسال این مقالات تا پایان بهمن‌ماه سال جاری است .

روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها