از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه؛

۲۳۱ مورد حیوان گزیدگی در قشم درمان و پیگیری شد



مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از درمان و پیگیری ۲۳۱ مورد حیوان گزیدگی از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه در این جزیره خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، «یاسر مرادی»، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم روز پنجشنبه گفت: در مدت یادشده ۲۳۱ مورد گزیدگی ناشی از حیوانات به واحد پیشگیری و درمان هاری این شبکه در شهر قشم مراجعه و واکسن دریافت کرده اند که از این تعداد ۲۲۵ نفر ایرانی و پنج نفر غیر ایرانی بوده اند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی۱۶۳ مورد معادل ۷۰ درصد ناشی از گزیدگی از سوی سگ و ۶۸ مورد نیز ناشی از گزیدگی از سوی گربه و سایر حیوانات در این واحد ثبت و گزارش شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: از جمله عوارض حیوان گزیدگی بروز بیماری هاری است که یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی با درصد کشندگی بالا به صورت ۱۰۰ درصد است.

مرادی تعداد دفعات تزریق واکسن و سرم هاری را وابسته به زخم ایجاد شده عنوان کرد و گفت: از ۱۶۳ مورد سگ گزیدگی ۹۹ مورد از سوی سگ های دارای صاحب و ۶۴ مورد سگ های بدون صاحب بوده است.

وی اضافه کرد: این بیماری کشنده بین حیوانات و انسان مشترک بوده و بیشتر به وسیله گزش حیوان آلوده مانند سگ (گله، خانگی، نگهبان، ولگرد و نظایر آن)، گربه، خفاش، راسو، گاو، گوسفند، بز، الاغ و نظایر آن به انسان منتقل می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم اظهار کرد: در صورت بروز علایم بیماری هاری چه در انسان و چه در حیوان، درمان ناپذیر نبوده و سرانجام به مرگ منجر می‌شود، البته افرادی که توسط حیوانات اهلی و وحشی گاز گرفته می‌شوند در صورت مراجعه سریع به مراکز پیشگیری هاری، به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری گاز گرفتن به وسیله حیوان هار است گفت: پنجه کشیدن بر روی پوست و نسوج مخاطی از جمله دیگر راههای سرایت بیماری محسوب می‌شود، پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس به ویژه در گربه و گربه سانان امکان انتقال وجود دارد، از طریق پوست سالم، سرایت پذیر نیست ولی از راه کوچکترین خراش یا زخم در پوست، قابلیت سرایت دارد.

مرادی یادآور شد، بیشترین اقدامی که برای گزش حیوانات انجام می‌شود، شستشوی زخم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای هر زخم و سپس تزریق واکسن کزاز و سرم و واکسن ضدهاری است.

وی افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری در بیماری هاری و مرگ حتمی در صورت ابتلا، ضمن آموزش چگونگی برخورد با حیوانات به فرزندان خود، در صورت بروز هرگونه حیوان گزیدگی از پستانداران، به واحدهای پیشگیری و درمان هاری این شبکه مراجعه کنند تا ضمن دریافت آموزش های لازم، اقدامات درمانی شامل شست و شوی محل گزش، تجویز و تزریق واکسن ضد هاری و تجویز سرم ضدهاری انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها