صادرات بیش از دو میلیارد دلاری محصولات ایرانی به روسیه



سفیر ایران در مسکو با بیان این که صادرات محصولات ایرانی به روسیه در سال ۲۰۲۳ به بیش از دو میلیارد دلار رسید گفت: مبادلات پولی و بانکی تهران - مسکو در سال ۱۴۰۳ به صورت روان‌تر انجام می شود.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از تسنیم، سفیر ایران گفت:‌ بنا بر آخرین آمار دریافتی، صادرات محصولات ایرانی به روسیه به بیش از دو میلیارد دلار در سال 2023 میلادی رسید که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

 

 

وی با بیان اینکه مستندات آمار اعلامی صادرات بیش از دو میلیارد دلاری، اعلام شفاهی مسئولان گمرک روسیه است، گفت: اختلاف آماری بین گمرکات ایران و روسیه در صادرات محصولات ایرانی وجود دارد که دلایل فنی دارد، البته هنوز روس‌ها آمار رسمی و نهایی سال 2023 را اعلام نکرده‌اند اما بنا بر گفت‌وگوهایی که با مسئولان روس داشته‌ایم، میزان صادرات ما افزایش قابل توجهی داشته است.

  

سفیر ایران در مسکو گفت:‌ آمار واقعی صادرات محصولات ایرانی به روسیه می‌تواند از این رقم هم بیشتر باشد چرا که بخشی از محصولات ایرانی از طریق کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند قزاقستان به روسیه وارد می‌شود.

 

 

جلالی همچنین گفت:‌ در سال 2023 میلادی، صادرات محصولات روسیه به ایران نسبت به سال قبل کاهش یافت که این کاهش به علت آن بود که وضعیت تولید گندم در ایران خوب بود، از این رو، میزان کمتری گندم از روسیه خریداری کردیم و به همین دلیل، رقم صادرات این کشور به کشور ما کاهش یافت.

 

سفیر ایران در روسیه در ادامه امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را موفقیتی بزرگ توصیف کرد و گفت: در این راستا، دولت، پیگیری‌ها و مذاکراتی را در دو سال گذشته انجام داد و در نهایت، دی‌ماه 1402 این توافقنامه در سن‌پترزبورگ به امضای وزیر صمت ایران و مقامات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا رسید.

  

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد:‌ همکاری‌های پولی و بانکی در حال گسترش است و توافقات خوبی در سفر اخیر آقای فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به مسکو و دیدار وی با مقامات بانک مرکزی روسیه شکل گرفت که با اجرایی شدن این توافقات، بسیاری ازموانع پولی و بانکی برداشته می‌شود.

 

جلالی ابراز امیدواری کرد که مبادلات پولی و بانکی تهران - مسکو در سال 1403 به صورت روان‌تر انجام شود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها