وظیفه والدین در رعایت اصل مساوات بین فرزندان


نویسنده: راضیه نیرومند

رابطه عاطفی ، اصل و بنیان خانواده را  تحت شعاع قرار می دهد . ایجاد رابطه‌ی خوب بین اعضای خانواده یکی از اصول مهم فرزندپروری است.
اگر والدین رابطه خوب و دوستانه ای با فرزندانشان داشته باشند و در عین حال قاطعانه با آنها رفتار کنند، می‌توانند بیشترین تأثیر را بر یادگیری‌ها، تجربه‌ها و خاطرات فرزندانشان داشته باشند؛ درواقع ارتباط مانند شاهراهی است که می‌تواند ما را به مقصد برساند. ولی اگر ما نتوانیم ارتباط خوبی با فرزندان خود برقرار کرده و سر هر موضوع کوچک و بزرگی اختلاف پیدا کنیم فرزندانمان از کسب بزرگ‌ترین تجربه‌های زندگی خود محروم می‌شوند و به‌دنبال کسی خواهند بود که نیاز خود را به عشق و تعلق از دیگران دریافت کنند. برخی از والدین رفتارهای متفاوتی با فرزندان، از لحاظ جنسیتی دارند. فرزندان پسر را آزادتر و دختران را محدودتر می کنند.
در مورد یکی از آنها سختگیری بیشتری اعمال می شود و برای دیگری آسان گیرتر هستند . نتیجه چنین رفتارهایی تاثیر زیادی بر شخصیت فرزندتان می گذارد تا جایی که ممکن است کودک در خیال خود با تصور اینکه شما او را کمتر دوست دارید سر بر بالین نهد. اصل مساوات و به زبان عامیانه فرق نگذاشتن بین فرزندان مهارتی است که می بایست والدین به آن توجه کنند. یعنی اینکه با همه فرزندان بدون درنظر گرفتن جنسیت یا ترتیب اول یا آخر‌بودنشان منصفانه رفتار کنیم و هیچ فرقی بین فرزندانمان نگذاریم.
حق استقلال همه فرزندان باید به‌طور مساوی رعایت شود، احساس امنیت را باید برای همه آنها تامین کنیم و فضایی شاد و ایمن برایشان به‌وجود بیاوریم تا بتوانند به خوبی رشد کنند.هیچ‌کس در فضایی خشن، نامطمئن و نا‌امن به بالندگی و شادمانی نمی‌رسد.
بنابراین توجه داشته باشیم هر یک از فرزندان ما منحصر به فرد هستند، ژنتیک خاص خود را دارند و در زمان‌های متفاوت یادگیری‌های متفاوتی دارند و نباید آنها را با هم مقایسه کرد یا یکی را به دیگری ترجیح داد. اگر دائم به یکی از فرزندان پر و بال بدهیم چون مطابق میل ما رفتار می‌کند و دیگری را تضعیف کنیم چون به حرفمان گوش نمی‌دهد، یکی را بیش از حد مغرور و دیگری را ضعیف بار می‌آوریم و طبیعی است که وجود این احساس در روابط آینده آنها هم بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها